לראשונה: רוב המחוקקים בקונגרס בארה"ב הם מיליונרים

בדיוק בשבוע שבו פקע התקצוב לדמי אבטלה, מראה ניתוח של מכון מחקרכי השווי החציוני של 534 הסנטורים והצירים בקונגרס הוא 1,008,767 דולר ■ לרוב קטן, לפחות 268 מחוקקים, נכסים של מיליון דולר ויותר ■ ומה המניות הפופולריות בקונגרס?

בדיוק בשבוע שבו פקע החוק למימון דמי אבטלה למובטלים ותיקים, כלומר אמריקאים שלא הצליחו למצוא עבודה במשך 6 חודשים או יותר, מראה ניתוח של מכון מחקר, שרוב (אמנם זעום) של מחוקקים בשני בתי הקונגרס בוושינגטון הם מיליונרים. זה ציון דרך היסטורי, תמיד היו מיליונרים בקונגרס, אך זו הפעם הראשונה שהם מהווים רוב.

הניתוח של מכוון המחקר, Center for Responsive Politics, שמתפרסם בבלוג של המכון, "סודות גלויים" (OpenSecretsBlog), מסתמך על תצהירי ההון של המחוקקים, שנמסרו במאי אשתקד, כנדרש בחוק. על פי הניתוח, שווי ההון הממוצע נטו של לפחות 268 מתוך 534 הסנטורים והצירים היה מיליון דולר או יותר ב-2012. השווי החציוני נטו של המחוקקים הוא 1,008,767 דולר, בהשוואה ל-966 אלף דולר ב-2011.

מכון המחקר מציין, שמאז ומתמיד היו חברי הקונגרס אמידים יותר מהאמריקאי הממוצע. אבל לעובדה שקצת יותר מ-50% הם עתה מיליונרים יש משמעות מיוחדת דווקא עכשיו, כאשר המחוקקים דנים בנושאים כגון דמי אבטלה, תלושי מזון לנזקקים ושכר מינימום, שיש להם השלכה ישירה על אזרחים בעלי רמות הכנסה נמוכות הרבה יותר מאשר נציגיהם על גבעת הקפיטול. בה בעת, בוחנים שני הבתים רפורמה בחוקי המס, עם נגיעה משמעותית במאיונים העליונים, שעימם נמנים רוב המחוקקים.

"למרות שהסקרים מצביעים על מורת רוח של האמריקאים מהקונגרס בכללו, לא מסתמן שום שינוי ברצון שלנו לשלוח לוושינגטון פוליטיקאים עשירים", אמרה שילה קרומהולז, מנהלת מכון המחקר. "כמובן, אי אפשר להתכחש לעובדה שבמערכת האלקטוראלית שלנו, מועמדים זקוקים לגישה למשאבים פיננסיים כדי לנהל קמפיינים שיש להם סיכוי להצליח, והפוליטיקאים בעלי היכולות הטובות ביותר לגיוס כספים הם אלה שמלכתחילה מסתובבים בחוגים משופעים בכסף".

פילוח של הנתונים מראה, שהמחוקקים הדמוקרטים עשירים מעט יותר מעמיתיהם הרפובליקאים. השווי הממוצע של מחוקק דמוקרטי הוא 1.04 מיליון דולר, בעוד ששווי המחוקק הרפובליקאי הוא מיליון דולר בדיוק. הדמוקרטים בסנאט הם הקבוצה היחידה שרשמה ירידה בשווי החציוני של חבריה. אחת מהסיבות לכך, היא שהקבוצה איבדה שניים מחבריה העשירים ביותר: ג'ון קרי, עתה שר החוץ, עם שווי חציוני של 248 מיליון דולר ב-2011, וג'ון לאוטנברג, עם שווי חציוני של 87 מיליון דולר, שנפטר אשתקד.

המחוקק העשיר ביותר הוא ציר בית-הנבחרים דארל אייסא, יו"ר ועדת הפיקוח על הממשל, שעשה את הונו משיווק מכשירי אזעקה למכוניות ושהצהיר על הון בשווי 464 מיליון דולר ב-2012.

הגידול בנפח חשבונות הבנק של המחוקקים משקף במידה רבה את השיפור שחל במצבם הכלכלי של אמריקאים אמידים בכלל בעקבות העליות בוול סטריט עם סיום המיתון הגדול. המניות הפופולריות ביותר אצל המחוקקים הן של ג'נרל מוטורס, ואחריה בנק וולס פארגו ומיקרוסופט.

ההתעשרות המתעצמת של המחוקקים נרשמת בדיוק כאשר שתי המפלגות הגדולות מנסות למצב את עצמן כמובילות מאבק לצמצום פערי ההכנסות בארה"ב. בעוד שהעשירים נעשים עשירים יותר, ההכנסה החציונית של משפחה בארה"ב קפאה על שמריה או אפילו נשחקה, תלוי באופן שבו נמדדים הנתונים, לדברי "ניו יורק טיימס".

לדבריהם של מותחי ביקורת, הפערים המתרחבים עשויים להסביר מדוע הקונגרס אינו מתרגש מהעובדה שדמי אבטלה נשללו השבוע ממיליון מובטלים ומדוע לא מסתמנת תזוזה לחקיקה מתקנת בעתיד הקרוב.

"נראה שהקונגרס לא רק מגלה אהדה רבה יותר לשאיפות של העשירים ביותר, אלא שהמחוקקים עצמם הולכים ונעשים חלק משכבה זו", אמר ל"טיימס" ג'וש ביוונס, מנהל המחקרים במכון הליברלי Economic Policy Institute, בוושינגטון. "קרוב לוודאי שהמחוקקים מכירים הרבה פחות אנשים שנפגעו מהפסקת דמי האבטלה, ועובדה זו הופכת אותם פחות רגישים לעוצמת הנזק שגרם יבוש הסיוע למובטלים.