הבורסה סגרה בעליות: טבע זינקה 7.2%, ח"ל 4.4%

אייל דשא: טבע מחויבת ליישם את תוכנית ההתייעלות שלה ■ כור מכרה מניות נוספות של קרדיט סוויס ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-1.56 מיליארד שקל

המסחר בבורסה בת"א נחתם היום (ד') בעליות שערים ניכרות על רקע המגמה החיובית שנרשמה אמש בוול סטריט והיום בבורסות אסיה ואירופה. גם בוול סטריט נמשכה המגמה החיובית היום. מניית טבע משכה את המעו"ף למעלה לאחר שהמנכ"ל הזמני אייל דשא הצהיר כי החברה מחויבת לתוכנית ההתייעלות. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.56 מיליארד שקל.

הגירעון התקציבי בשנת 2013 הסתכם ב-33.2 מיליארד שקל או 3.15% מהתמ"ג. מדובר ב-12 מיליארד שקל פחות מהאומדנים שנקבעו בתקציב, שעמדו על 46.65 מיליארד שקל או 4.65% מהתמ"ג. כך לפי נתונים שפרסם אתמול משרד האוצר. כלכלני האוצר הסבירו את הסטייה מהתכנון המקורי בעלייה לא צפויה של כ-6 מיליארד שקל וכן קיטון בהוצאות.

עם זאת, הסטייה העצומה מיעד הגירעון נגרמה בראש ובראשונה משינוי שיטת המדידה של התמ''ג על ידי הלמ''ס. כתוצאה משינוי זה יעד הגירעון ירד אוטומטית מ-4.65% תמ''ג ל-4.3% תמ''ג. סיבה נוספת הייתה עודף בהכנסות ממס חברות בגין עסקאות גדולות במשק (מכירת ווייז לגוגול בסך 3 מיליארד שקלים) ומגביית רווחים כלואים.

בזירת המאקרו פורסם היום מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש לחודש דצמבר 2013. המדד עלה ב-2.3 נקודות לרמה של 46.8. זהו החודש השמיני שהמדד מצביע על התכווצות בפעילות התעשייתית. רכיב התעסוקה עלה ב-10.8 נקודות ועבר החודש להצביע על התרחבות בפעילות לאחר שמונה חודשים רצופים של התכווצות. שיפור נרשם גם בביקושים ליצוא, אך הרמה עדיין מצביעה על התכווצות.

הבנק העולמי העלה את תחזית הצמיחה של הכלכלה הגלובלית לקצב של 3.2% השנה, 3.4% ב-2015 ו-3.6% ב-2016, זאת לעומת קצב צמיחה של 2.4% ב-2013. הבנק העולמי ציין בהודעה שפרסם כי הכלכלה הגלובלית נמצאת בנקודת מפנה וחל שיפור ניכר בכלכלות המפותחות.

טבע מזנקת

טבע עלתה בחדות וריכזה מחזור ער לאחר שזינקה אמש בוול סטריט בכ-7% בשל ההתבטאויות של המנכ"ל הזמני אייל דשא, שאמר אתמול בכנס של ג'י.פי מורגן כי בכוונתו להישאר מחויב לתוכנית ההתייעלות שמטרתה לקצץ כ-2 מיליארד דולר מההוצאות. מניית החברה נסחרת כעת בשיא של שנה וחצי.

חברת הספנות הפרטית צים, שבשליטת החברה לישראל , קרובה לחתימת הסדר חוב עם נושיה זאת לאחר חודשים אינטנסיביים של דיונים. ככל הנראה הגיעו הצדדים להסכמות לפיהן צפויים הנושים לספוג "תספורת" ענקית על כ-50% מהחוב. החברה לישראל צפויה לוותר על חוב ולהזרים הון נוסף לחברה הבת בהיקף של כ-200 מיליון דולר תוך שהיא מותירה בידיה 33% ממניות צים. הנושים יקבלו 66% מהמניות. כמו בהסדרי חוב קודמים במשק, גם כאן יונפקו סדרות אג"ח חדשות ואילו הישנות יימחקו.

כור הודיעה היום כי מכרה 4.9 מיליון מניות של קרדיט סוויס בתמורה ל-146.3 מיליון פרנק שוויצרי.

מניית מזור רובוטיקה המשיכה במומנטום החיובי ורשמה גם היום עלייה חדה במחזור ער. גם טאואר זינקה לאחר שגורו המניות האמריקאי ג'ים קריימר המליץ היום באתר TheStreet לעקוב אחר מניית טאואר בסקירה תחת הכותרת "4 מניות הייטק מתחת ל-10 דולר". קריימר מסביר כי מניית החברה זינקה, במחזורים גבוהים, מהתמיכה הטכנית שלה ב-5.44 דולר, מעל הממוצע הנע 200 ב-5.26 דולר. מניית החברה, נציין, ננעלה אמש בוול סטריט בשער 5.94 דולר.

אלביט מערכות הודיעה היום כי זכתה במכרז של משרד הביטחון להשבחת מטוסי התובלה "הרקולס", תמורת 15 מיליון דולר.

ל"גלובס" נודע, כי מוטי בן משה ונציגיו של אדוארדו אלשטיין קובעים בימים אלה פגישות עם חלק מהבנקים, וזאת כדי לדון בסוגיה מהותית העומדת כרגע על הפרק באי.די.בי פתוח - גיבוש הסכם חדש בנוגע להתניות הפיננסיות (קובננטס) של החוב הבנקאי העומד על 1.4 מיליארד שקל.

דירקטוריון הבנק הבינלאומי , הנמצא בשליטת איש העסקים צדיק בינו, אישר אתמול חלוקת דיבידנד במזומן לבעלי המניות בסך כולל של 100 מיליון שקל. זאת עוד לפני פרסום הדוחות השנתיים של הבנק ל-2013.

פריגו הודיעה אמש כי קיבלה אישור FDA סופי לגריסה גנרית של VANOS בקרם.