הכותרות הדרמטיות שהתפרסמו במדורי הטכנולוגיה בשבוע האחרון היו מעט מטעות. נכתב בהן שצעירים (בני 19-16) נוטשים בהמוניהם את פייסבוק, ושהרשת החברתית הענקית אינה יודעת מה לעזאזל עושים עם המידע הזה.
האמת מורכבת קצת יותר. בני הנוער לא מתנתקים מפייסבוק - צעירים הרי רוצים גם וגם וגם וגם - אולם הנתונים מראים כי הם מבלים באתר פחות זמן. על-פי מחקר של חברת גלובל ווב אינדקס, ברבעון השלישי של 2013 אמרו רק 56% מבני הנוער בארצות הברית כי הם היו פעילים בפייסבוק בחודש החולף (פעילות מוגדרת כיותר מ"לייק" אקראי), לעומת 76% שהצהירו על כך ברבעון השלישי של 2012.
אם מישהו חשב לרגע שבני הנוער מחליפים את זמן הפייסבוק שלהם בפעילויות שאינן וירטואליות, הוא כמובן טועה. הצעירים פשוט עושים דברים אחרים ברשת, והדברים האלה כוללים הרבה תקשור זה עם זה (אפליקציית WeChat זינקה בלא פחות מ-1,021% בתקופה הזו) והרבה התעסקות בווידיאו ובתמונות.
בהקשר הזה מעניין במיוחד להיווכח שהשימוש באפליקציית Vine ששייכת לטוויטר (שנתפסת כמאיימת על הדומיננטיות של פייסבוק), רשמה בשנה החולפת עלייה של 639% בשימוש בה.
Vine, שנכנסה למקום השישי ברשימת האפליקציות הפופולריות של 2013, ושכוללת בסיס משתמשים של כ-40 מיליון איש, היא תופעה ייחודית. מי שיוריד אותה (ומהשבוע שעבר היא זמינה למשתמש גם במחשב האישי שלו) נחשף לסרטונים קצרצרים - שש שניות בסך הכול - שמשתמשים מעלים לרשת.
המעבר בין הסרטונים נעשה בצורה האינטואיטיבית ביותר שאפשר, באמצעות גלילה. אם אתם אוהבים סרטון, אתם מקישים על כפתור ה-ReVine והוא מגיע לחבריכם בדיוק כמו שקורה כשמקישים על ReTweet באפליקציה של חברת האם.
כפי שאפשר להניח, ב-Vine יש מיליוני סרטונים בנאליים לגמרי, אבל גם אלפים רבים של סרטונים חביבים מאוד - מערכונים, סרטי אימה ומה לא, והכול בלא יותר משש שניות. כפי שקרה במקרה של טוויטר שמגבילה את הודעות המשתמשים בה ל-140 תווים, מגבלת האורך האינהרנטית של Vine מוציאה מאנשים סוג חדש של יצירתיות.
"בשנים האחרונות יש עלייה גדולה וברורה בשימוש בכל משהו שהוא לא טקסט", מנתח ד"ר יובל דרור, שעומד בראש המסלול לתקשורת דיגיטלית בבית הספר לתקשורת במכללה למינהל. "יש סיבה לכך שפייסבוק קנתה את אינסטגרם במיליארד דולר. היא מבינה שהדבר המרכזי שעושים בפייסבוק זה לא לכתוב אלא להציג. זה התחיל בהתחלה בתמונה סטייל אינסטגרם או פינטרסט וזה עובר לווידיאו".
בניגוד, למשל, ליוטיוב הוותיק של גוגל, ממשק המשתמש של Vine נוח מאוד ומאפשר להעלות לרשת סרטונים בשניות. גם היכולות החברתיות של האפליקצייה - שמבוססות כמובן על אלה של טוויטר - טובות בהרבה מאלה שמספקת גוגל .
צייטגייסט חדש
ההצלחה של Vine לא נעלמה כמובן מעיניה של פייסבוק, וזו הסיבה המרכזית לכך שבקיץ האחרון השיקה אינסטגרם אפשרות להעלות לרשת סרטוני וידיאו קצרצרים בעצמה. לעת עתה, המשתמשים מעדיפים את Vine. לדברי דרור, ההצלחה הגדולה של Vine מספקת כמה תובנות על הצייטגייסט. "שירותים כמו Vine", הוא אומר, "מאפשרים לך לבטא את עצמך באמצעות תמונה נעה וגם לעשות את זה באופן ספונטני. הם הפנימו את העובדה שלאף אחד אין כוח לראות אותך במשך דקה וחצי ולכן זה מוגבל לכמה שניות, שבסופן עוברים הלאה. זה עונה על איזושהי מגמה תרבותית שאנחנו מכירים, ולפיה הדור הזה הוא מאוד-מאוד ויזואלי ואנחנו יודעים שיש לו בעיית קשב וריכוז תרבותית".
בעיית הקשב הזו מיתרגמת במקרה של Vine להבעה, שעד כה נוסתה רק בפסטיבלי פרינג' או בתרגילים לעורכי וידיאו. צורת בניית הנראטיב, כשמסגרת הזמן שעומדת לרשות היוצר אינה עולה על כמה שניות, גורמת לצלמים-במאים לתמצת את הסיפור שהם רוצים לספר בצורה מקסימלית. כך, למשל, אפשר לראות באפליקציה סרטונים שיש בהם שלושה-ארבעה קאטים ושמשלבים אלמנטים מסרטים ומתוכניות טלוויזיה עם צילומים רגילים. בנוסף, מעניין להיווכח שלא מעט סרטונים עוסקים בעצם העיסוק של צעירים עם אמצעי המדיה שלהם - יש ב-Vine אינספור מערכונים שבהם נראים נערים ונערות מסמסים, מצלמים ועורכים.
העיסוק בטרנדים החדשים באמצעות הטרנד החדש ביותר מעניין אף הוא ומסביר בעצמו מדוע הצעירים משתמשים פחות בפייסבוק. "מעבר לעובדה שאני חושב שיש כאן חיבה לווידיאו, שזה הדבר החם עכשיו ולסוג של יצירתיות קצרה, Vine היא דוגמה טובה לחיבה לטרנדים עצמם", אומר דרור. "זה הדבר היום, אבל נראה לי שזה מסוג הדברים הקטנים הללו שכולם מדברים עליהם, אבל מהר מאוד ישכחו אותם ויעברו לדבר הבא. אני רואה את Vine קצת כמו דרו סאמת'ינג או פארמוויל. זה אולי יישאר ליותר זמן, כי זה לא משחק אלא כלי הבעה, אבל בשנה הבאה יהיה לנו משהו חדש: אפליקציה של צילום במציאות רבודה או בתלת-ממד או באלוהים יודע מה, והצעירים כמובן יעברו לשם".
עם זאת, מנקודת מבט עסקית, דרור מצביע על כך שסיפור Vine - שולי ככל שיהיה - מעיד על הכבדות של פייסבוק, שנדרשה להתאים את עצמה באמצעות יכולות הווידיאו של אינסטגרם כדי לבלום את Vine הפופולרית: "לפייסבוק יש אינטרס להתחבר למגמות של הדור הצעיר, אבל אנחנו רואים פה יפה שהם לא זיהו אותן בזמן. הם התחילו להיגרר אליהן, כמו תאגידים גדולים. מה שאנחנו רואים באינסטגרם זה שהיא מדברת מהפה של פייסבוק".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.