"יש סבירות למימוש בבורסה, אך נתוני המאקרו תומכים"

כלכלני הפועלים: "במבט ל-2014 אנו מעריכים כי תוצאות החברות תהיינה מעורבות, והתמונה הכללית תשקף שיפור מתון ברווחיות לעומת 2013"

כלכלני בנק הפועלים מעריכים כי צפוי שיפור מתון בלבד ברווחי החברות בבורסה. "הדוחות השנתיים לשנת 2013 אמנם טרם פורסמו (פרסומם יחל רק בפברואר ויימשך עד לסוף חודש מארס), אולם ההערכה היא, כי אלו יציגו שחיקה ברווחיות המצרפית גם ברבעון הרביעי של 2013 בהתאם למגמה שאפיינה את שלושת הרבעונים הראשונים של השנה. במבט ל-2014 אנו מעריכים כי תוצאות החברות תהיינה מעורבות, והתמונה הכללית תשקף שיפור מתון ברווחיות לעומת 2013 בהתאם להתנהגות הכלכלה המקומית והגלובלית". כך, בסקירה שפרסמו היום.

עם זאת, בפועלים לא צופים זינוק משמעותי בתוצאות החברות לאור האתגרים הייחודיים לענפים השונים שאליהם משתייכות מרבית החברות המרכיבות את מדד ת"א 25. בחלוקה ענפית מעריכים כלכלני הבנק כי צפויה מגמה חיובית בתוצאות החברות הגדולות מענפי המזון והאנרגיה, בעוד שביתר הענפים תוצג תמונה מעורבת בסיכום השנה כולה. (בפועלים מדשיגים כי מדובר בתחזית לביצועים העסקיים של החברות ולא לתשואות שיניבו מניותיהן, אם כי לתוצאות החברות השפעה ניכרת על שווי מניותיהן בבורסה).

בפועלים מסתכלים על שוק המניות משני כיוונים: בצד החיובי סימני שיפור מופיעים בחודשים האחרונים במשק המקומי, ואם הם ימשכו, הם ישפיעו לחיוב גם על תוצאות החברות הציבוריות הגדולות. הריבית הנמוכה כיום במשק מביאה לכך שהתשואות באפיקים האלטרנטיביים אינן אטרקטיביות וגורמות לעודפי הנזילות בשוק להמשיך ולזרום גם לאפיק המנייתי.

בצד השלילי שערי החליפין ממשיכים להעיב על היצואניות הישראליות, ולמעלה ממחצית מהכנסות חברות המעו"ף מקורן בחו"ל. כמו כן, מכפיל הרווח העתידי של חברות ת"א 100 גבוה מהממוצע הרב שנתי, ויותר ויותר מניות מתקרבות כיום למחירן הכלכלי, כך שהפוטנציאל לעליות נוספות מוגבל.

עליות השערים שנרשמו בשליש האחרון של 2013 "מזמינות" מימוש רווחים בטווח הקצר. בנוסף, "אין אנו צופים שיפור משמעותי בתמונה הכוללת של ביצועי החברות בשנת 2014 אלא שיפור מתון בלבד בתנאי הכלכלה הנוכחיים. לאור כל זאת, אנו סבורים כי בטווח הקצר קיימת סבירות למימושי רווחים, אך נתוני המאקרו עודם תומכים בסך הכול בשוק המניות, גם אם עוצמת התמיכה נחלשה לאחרונה".

בפועלים סבורים כי את הסיכון בחשיפה לחברות עדיף עדיין ליטול באמצעות מניות על פני אג"ח קונצרניות בשל יחס סיכון/סיכוי עדיף נוכח התשואות הנמוכות יחסית באפיק הקונצרני. בנוסף, בשלב זה עדיין ישנה עדיפות לחשיפה לשוק המניות באמצעות חשיפה למדדים, בעיקר ת"א 75, ופחות דרך מניות בודדות.

בנוגע לשוק האג"ח מעריכים בפועלים כי המשקיעים בשוק איגרות החוב הן הממשלתי והן הקונצרני ייהנו מתשואות שוטפות בלבד. גורם סיכון משמעותי הוא התרחיש שבו תתחדש עליית תשואות באיגרות החוב האמריקניות (כתוצאה מצמצום רכישות האג"ח ע"י הפד). "אנו ממליצים לשמור על מרכיב נזילות גבוה".