אם הציבור חושב שכל-כך רע - מדוע הבורסות עולות?

התחושה בציבור היא שהמצב הכלכלי העולמי והמקומי מייאש, אבל מחירי הנכסים הפיננסיים המריאו ב- 2013

שנת ההשקעות 2013 הייתה מוצלחת במיוחד, על אף התחושה כי אנו בעיצומה של תקופה משברית בכלכלה הגלובלית והמקומית. נשאלת השאלה, אם באמת כל-כך רע בכלכלה הגלובלית והמקומית, כיצד קורה שמחירי הנכסים הפיננסיים המריאו אשתקד?

אין זה מפליא לגלות כי רבים בציבור הישראלי סבורים כי המצב הכלכלי העולמי והמקומי בכי רע. אחרי הכול, מבוקר עד ליל, ובמשך מרבית ימות השנה, מתקיים אל מול עיניהם מסע הפחדה, המפרט את האיומים והכישלונות הגדולים של התקופה. מסע זה ממעט באופן שיטתי להציג את ההזדמנויות וההצלחות הכלכליות הגדולות, ולאזן כך את התמונה הקודרת המשודרת למוחנו מערוצי התקשורת השונים.

בשנה קלנדרית שבה ממשיכה בועת הנדל"ן המקומית להתנפח אל מול עינינו, וכולם מזהירים את כולם מפני השלכות התפוצצותה ההרסנית; כשהרגולציה המקומית חונקת; היצוא מאיים לכאורה לקרוס בגלל עוצמת השקל; בסוריה מלחמה כימית, ואיום-איראני קיומי מעבר לפינה; מעמדה הבינלאומי של מדינת ישראל בפוליטיקה הבינלאומית נשחק; הטייקון הגדול במדינה קורס; הבורסה המקומית מתייבשת וראשיה מודחים; קידוחי גז חדשים כושלים; הממשלה מטילה מסים חדשים וחותכת קצבאות ילדים; יוקר המחייה ממשיך לכרסם בצמיחת הצריכה הפרטית, ועוד מגה צרות צרורות נוחתות על ראשינו - כיצד קורה, שואלים רבים, שהבורסה המקומית, אשר אמורה לשקף את כל 'מרק החדשות הרעות' הללו, רושמת ביצועים מרשימים - הן באפיק החוב והן באפיק המנייתי?

ייתכן, אומרים אותם אנשים ומגרדים בפדחתם, כי הבשורות טמונות בהתאוששות הכלכלה הגלובלית שחלה בשנה החולפת, והבורסה המקומית נהנית מן ההפקר. אולם כאשר בוחנים את הכותרות הכלכליות הגלובליות בשנת 2013, מגלים כי המיתון באירופה נמשך והאבטלה בגוש האירו בשיא, כלכלת ארה"ב צומחת בקצב נמוך והצמיחה בשווקים המתעוררים נחלשה, וכך לא הגיוני עבור רבים כי הבורסות בשווקים המפותחים פורחות.

החדשות הטובות מוצנעות

ההסבר לניגוד לכאורה בין זרם החדשות הכלכליות הרעות לבין ביצועי הבורסות בפועל נעוץ במידה רבה בעובדה שחדשות כלכליות משופרות על פי רוב מוצנעות בשיח הציבורי הרחב, כך שאינן מאזנות את החדשות הרעות בתודעה הציבורית.

אז הנה, בשנת 2013 לא התקיים בסופו של דבר עימות ביטחוני באזורנו, על אף האיומים הניכרים, האינפלציה בפועל נמוכה, ריבית בנק ישראל נמוכה אף יותר, ממשלת ישראל תציג גירעון מצומק ביחס לתחזיות ויחס החוב לתוצר הלאומי קטן בעקבות שינויי מדידה סטטיסטיים. הריבית הנמוכה במשק הפחיתה מהוצאות המימון של החברות, ואפשרה לרבות מהן למחזר חובות. גוש האירו חתם את פרק המיתון הכלכלי וצפוי לצמוח בכ-1% בשנת 2014, ואילו כלכלת ארה"ב צפויה לצמוח השנה בקצב שנתי של כ-3%.

האצה בצמיחה

שווקים פיננסיים נעים מעלה ומטה על בסיס ציפיות לעתיד, והחוכמה הקולקטיבית בשווקים כיום היא כי העולם בדרכו לצמוח בקצב מהיר יותר מבשנים האחרונות, מה שעתיד להשפיע לחיוב על רווחי הפירמות.

הריביות הנמוכות בשווקים המפותחים, והאמונה ביכולתם של הבנקאים המרכזיים לנווט את הכלכלה העולמית לחוף מבטחים, דחפו בשנה שחלפה עוד חלקים מתיקי ההשקעות בארץ ובעולם להשקעה מוגדלת ברכיבי סיכון. תמונת מצב זו צפויה להימשך בחודשים הקרובים, ולתמוך באפיקי הסיכון.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון