חוות דעת חסרה

כשדיבר על השלכות השוק הסיטונאי, משרד התקשורת שכח את IBC, הוט ואת בזק בינלאומי

חוות הדעת שפרסם משרד התקשורת ואשר נוגעת לרווחיותה של בזק בהינתן שוק סיטונאי חדש, מצביעה על ירידה בהכנסות החברה בשיעור של 1.3 מיליארד שקל לאורך 4 שנים, וזאת בעקבות כניסת המתחרים החדשים לשוק. הרן לבאות, סמנכ"ל כלכלה, ופרופסור ראובן גרונאו, העריכו כי בזק תאבד 600 אלף קווים לטובת מתחרותיה.

חוות הדעת, מלומדת ככל שתהיה, היא עדיין בגדר תחזית, ואף אחד אינו יכול לחזות את מהלכי השחקנים בשוק וכיצד יתחלק השוק בעתיד בעקבות הרפורמה בשוק הקווי.

בנוסף, לבאות וגרונאו כותבים במפורש כי בזק עומדת להרוויח מביטול ההפרדה המבנית החלה עליה, וכתוצאה מתהליכי התייעלות פנימיים שיבואו בעקבות יישום השוק הסיטונאי. כמה תרוויח? לא יודעים. במלים אחרות, זו הנחה די מאוזנת לומר שההפסד של בזק בשוק הסיטונאי כתוצאה מירידת המחירים הצפויה יתקזז ברווחיות שלה ממנו, מהתשלום בגין החכרת הקווים ומהשירותים שתעניק למתחרים - משמע רווחיותה לא תיפגע.

מה שחסר בחוות הדעת, היא הסתכלות כוללת על מבנה התחרות בשוק העתידי, כלומר טלוויזיה כמוצר משלים, ומה יקרה עם הוט. כידוע, הטלוויזיה הולכת להיות המוצר שאליו מייעד המשרד את הרפורמה שלו. משרד פוליטי, כולל שר פוליטי, מחפש את המטרות קצרות הטווח שהן הכנסת מתחרים לטלוויזיה דרך האינטרנט.

אם הולכת להיות הוזלה בטלפוניה, שהיא מוצר לא מעניין ופחות רלוונטי כשמוכרים אותו בחינם - ג.פ.), ואינטרנט רחב פס לבד, אזי יש יתרונות טובים למתחרים של בזק והוט שיוכלו לקבל את המוצר ברמת מחיר אטרקטיבית. אם מדברים על חבילות טריפל, ומה לעשות אם השוק הולך על חבילות, אזי לא בטוח שהטלוויזיה שתבוא מפרטנר וסלקום תהיה כדאית, בגלל המחיר שהן יצטרכו לשלם לבזק עבור התנועה ואז זה ייקר להם את השימוש ברשת בזק.

נקודה נוספת שהתעלמו ממנה מחברי הדו"ח היא כוחה של בזק בינלאומי ומה יעשה הדבר מבחינת ההצעה השיווקית של קבוצת בזק בעקבות ביטול ההפרדה המבנית. בזק בינלאומי היא חתיכת מפלצת שמסוגלת להיות שחקן עצמאי בעל עוצמה אדירה בשוק. חברו אותה עם בזק ותבינו באיזה יכולות מדובר. הניחו לרווחיות שתבוא מביטול ההפרדה המבנית, מה יקרה מבחינה שיווקית ומבחינה טכנולוגית, זו השאלה (מיזוג של בזק בינלאומי ויס?). שכחו שלבזק בינלאומי יש כבל תת ימי, שמבחינת איכות השירות ורוחב הפס היא לא מוגבלת.

כשמדברים על יתירות ברשת ויחסי העמסה, בזק בינלאומי מסוגלת להציע את יחס העמסה הטוב ביותר. בעולם הטלוויזיה על גבי האינטרנט זהו נכס אדיר, שקצרה היריעה מלתאר.
דבר נוסף שחסר בחוות הדעת הוא ההתעלמות מהוט. ייתכן ולא כאן היה המקום לנתח את ההשלכות על הוט, אבל אי אפשר שלא להתייחס לכך שהוט כרגע הוצאה מהשוק הסיטונאי באופן זמני והיא גם לא רוצה לקחת בו חלק.

זה אומר שאם חברת התשתית השנייה בגודלה בשוק תוותר על השוק הסיטונאי, זה אומר שהיא תאבד לקוחות מבלי שתקבל פיצוי על אובדנם. זה מזכיר בדיוק את מה שקרה לפרטנר שוויתרה על הוט מובייל וגולן טלקום בהפצת התנועה הסלולרית שלהם. מה זה עשה לפרטנר וכיצד זה השפיע על רווחיותה כולם יודעים.

ולגבי מיזם הסיבים האופטיים של חברת חשמל IBC שאמור להתחרות בבזק ובהוט, הרי שהדו"ח של לבאות וגרונאו מתעלם ממנו לחלוטין. במודע או שלא, הדו"ח שהם הציגו ומחירי התשתית, עשויים לקבור את המיזם, וחבל שלא נתנו על כך את הדעת. יחד עם זאת, צריך לומר ביושר ובכנות שאין למשרד התקשורת ברירה והוא קיבל החלטה אמיצה להעדיף את השוק הסיטונאי על פני המיזם שכלל לא ברור מה יקרה איתו ועד שירקום עור וגידים ייקח זמן רב.

יש דרכים אחרות לסייע למיזם, כי קיומו הכרחי לתחרות, אבל הדרך לעשות זאת היא לא להתעלם ממנו. כשמדברים על צמצום אתרים ורשתות בסלולר אפשר לחשוב כיצד רותמים את הפוטנציאל של עמודי חברת חשמל פלוס התמסורת שכבר תגיע אליהם לטובת איחוד הרשתות.