כך "קיזז" משרד התקשורת 1.6 מיליארד שקל מהכנסות בזק

מה שוות תחזיות משרד התקשורת בנוגע לרופורמה בשוק הקווי? בשנים 2003 ו-2006 המשרד צפה לבזק מספרים נמוכים בהרבה ביחס לאלו שדיווחה בפועל ■ הפספוס יצר עיוותים קשים בשוק התקשורת הישראלי, שעכשיו באיחור משווע מנסה המשרד לתקן

משרד התקשורת פספס בתחזיות על הכנסות בזק בהיקף של מיליארדי שקלים, כך עולה מבדיקה והשוואת הנתונים בין התחזיות להכנסות בפועל של החברה.

הפספוס בתחזית בתוספת העובדה שמשרד התקשורת אינו מצליח ליישם מדיניות אסדרה קוהרנטית בשוק הקווי מ-2008, יצרו עיוותים קשים בשוק התקשורת הישראלי, שעכשיו באיחור משווע מנסה המשרד לתקן.

כך לדוגמא, חזה משרד התקשורת דרך ועדת הפיקוח על תעריפי בזק שבראשה עמד פרופסור ראובן גרונאו, כי הכנסות בזק ב-2003 יעמדו על 4.862 מיליארד שקל, בפועל הסתכמו הכנסות החברה ב-5.231 מיליארד שקל, פער של 369 מיליון שקל.

ב-2006 העריך המשרד כי הכנסות בזק יעמדו על 4.1 מיליארד שקל, בפועל הסתכמו ההכנסות ב-4.6 מיליארד שקל, פער של 536 מיליון שקל. במצטבר באותן שנים המשרד "קיזז" 1.6 מיליארד שקל מהכנסות בזק בתחזיות שלו.

בחינה של פרמטרים נוספים מראה פספוס אדיר גם כן: תחזית הרווח לפני מס של בזק טעתה במצטבר באותן שנים ב-1.1 מיליארד שקל לרעת בזק, ובתזרים החופשי טעתה התחזית ב-917 מיליון שקל. כל אלו מראים שיש לקחת בעירבון מוגבל את התחזיות של משרד התקשורת שפורסמה אתמול, וזה לא מבשר טובות ביחס לאסדרה שהוא קובע.

בתחזית האחרונה שפרסם המשרד הוא העריך כי בזק תאבד 1.3 מיליארד שקל בתוך 4 שנים כתוצאה מהרפורמה וכמו כן תאבד 600 אלף לקוחות אינטרנט. התחזית התעלמה לחלוטין ממה שעשוי לקרות בשוק התקשורת בעיקר ביחס להוט. כלומר, אם בזק תאבד 600 אלף קווים, עולה השאלה כמה קווים תאבד הוט במסגרת הרפורמה?

ביחס לחלקן של שתי החברות בשוק התשתיות (60:40 לבזק) האם ייתכן שהוט תאבד גם כן 400 אלף קווים, שזה אומר שהמתחרות יקחו מיליון קווים? התחזית נראית קיצונית ומוגזמת אבל אלו המספרים שעל בסיסם מבסס משרד התקשורת את מדיניותו, והם לא נראים מחוברים. משרד התקשורת סירב לבקשות לבירור הנושא.