טיול לסופ"ש: ביקור משפחתי נחמד בנגב בין יעלים וקרקשים

טיול לנחל קרקש: המסלול בנחל קרקש קצר וקומפקטי והסיכוי לפגוש יעלים גדול ■ חשוב לזכור: בשום אופן אסור להאכיל את היעלים

עונה מומלצת: סתיו, חורף ואביב

התאמה: כל המשפחה

קושי מסלול: קל

אורך מסלול: כ-1.5 קילומטרים

משך מסלול: כשעה וחצי

מפה: מפת סימון שבילים "הנגב התיכון", מפה מס' 15 (מהדורה אחרונה: 2012)

הגעה מבאר שבע: נוסעים דרומה בכביש 40. פונים ימינה למדרשת בן-גוריון ומיד אחרי הפנייה שוב ימינה, לרחבת עפר שבה חונים. במקום שלט הכוונה חום

המסלול אינו מעגלי, יש צורך בהקפצת רכבים לנקודת הסיום: ממשיכים לנסוע לעבר המדרשה. בכיכר פונים ימינה. חולפים על-פני מחסום שמורת מצוק הצינים (לשם עריכת המסלול אין צורך בתשלום). נוסעים בירידה המפותלת ומיד לאחר חציית ערוץ נחל צין חונים משמאל לכביש)

מנקודת החניה חוצים את הכביש וממשיכים בעקבות סימון השבילים הירוק. השביל גולש בתלילות בעקבות תוואי הנחל. בניגוד לנחל חווארים הסמוך, המסלול בנחל קרקש קצר וקומפקטי יותר, והסיכוי לפגוש יעלים גדול יותר. חשוב לזכור: בשום אופן אסור להאכילם!

המסלול נמשך לאורכו של הערוץ, בניצב לקו השבר הגיאולוגי שהביא להיווצרותו של נחל צין. הערוץ חוצה את שכבות הסלע הנטויות, וכתוצאה מכך משתנה נופו של הערוץ לעתים קרובות, מה שמוסיף הרבה קסם להליכה. בתחילה חולפים דרך שכבות סלע גיר. בקטע זה הערוץ כמו מחליק על-פני משטחי גיר נטויים. אחרי גשם משטחי הסלע הופכים לחלקים במיוחד, וצריך להיזהר.

בהמשך מגיעים אל שכבות סלע קרטון. בהיותן רכות ומתבלות בקלות ערוצו של הנחל מתרחב ונעשה מתון יותר. לאורך כל קו השבר בולטת שכבת סלע צור כהה. בהיותה קשה במיוחד, כשערוצי הנחלים עוברים דרכה, נוצר מעין שער צר. מעבר לו, שכבות סלע חוואר. גם החוואר רך ומתפורר בקלות, ולכן הערוץ שב ומתרחב.

בקטע זה, לקראת שפך הנחל, הולכת ומתרבה הצמחייה. בין השאר צומחים כאן שיחי קרקש צהוב, שעל-שמם קרוי הנחל. הם פורחים בחורף ובאביב. פירותיו של השיח, המבשילים באביב, מלאים אוויר. כשהם מתייבשים הם מקרקשים ברוח בקול מיוחד, מכאן השם.

נחל קרקש נשפך לנחל חווארים. הסימון הירוק מסתיים במפגש עם סימון כחול לאורך נחל חווארים. במפגש הנחלים פונים שמאלה, במורד, וכעבור כ-300 מטרים מגיעים אל נקודת הסיום.