ראש העיר ניו-יורק אוהב את ישראל, אך האם הוא מתבייש בכך?

ביל דה-בלאסיו הכריז בכנס של אייפ"ק: "הגנה על ישראל היא חלק מתיאור התפקיד שלי" ■ אבל עיתונאים הורחקו מהכנס ■ השערה: ישראל אכן קרובה ללב ראש העיר, אך לא כל כך לליבם של חלק מבוחריו הליברליים

ניו-יורק היא אולי העיר הכי פרו-ישראלית בארה"ב. חיים בה יותר יהודים מאשר בכל עיר אחרת בעולם. מאז הקמתה, היה למדינת ישראל תמיד ידיד אמת בסיטי-הול במנהטן. הפגנת עמדות פרו-ישראליות היא חלק מהמטלות שפוליטיקאי בניו-יורק צריך לבצע בדרך לתפקיד שהוא נושא עיניו אליו, בדיוק כמו חיבוק תינוקות בעצרות בחירות. ראש העיר החדש, ביל דה בלאסיו, אינו חורג מהמסורת הזו. הוא היה ידוע בהשקפותיו הפרו-ישראליות זמן רב לפני שנבחר, והיה זה אך טבעי שהוא יניף את דגל אהבתו לישראל בהזדמנות הראשונה לאחר כניסתו לתפקיד.

לכאורה, זה מה שקרה אור ליום ו'. דה בלאסיו דיבר על קשריו העמוקים עם ישראל והתרפק על ביקוריו בה בארוחת ערב חגיגית שערכה אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בארה"ב, במלון "הילטון" בלב מנהטן. אבל ראש העיר לא הצליח לקטוף שום פירות פוליטיים מהנאום הזה. להיפך. מה שהיה אמור להיות הפגנת הזדהות עם "בעלת בריתנו האיתנה ביותר במזה"ת", נהפך לאירוע מעורר מחלוקת.

מה קרה? מישהו - ראש העיר עצמו? - ניסה להטיל איפול על הנאום ודאג לטהר את הכנס מעיתונאים. עיתונאי שהצליח לעבור את הסינון הראשון נחשף וסולק ע"י אנשי ביטחון. יתר על כן, מתברר שהנאום הזה לא נכלל בסדר היום הרשמי של ראש העיר, ובניגוד למקובל, הכתבים שמסקרים את סיטי הול לא קיבלו שום התראה.

כפי שהיה אפשר לצפות, המידע על הנאום הפרו-ישראלי זלג לתקשורת וזו הריחה מיד קונספירציה: למה טרחה לשכת דה בלאסיו להסתיר אירוע שהיה אמור לחבב אותו על רוב היהודים ורבים אחרים בעיר? האם יש לו במה להתבייש? האם הוא רואה בתמיכתו בישראל חטוטרת פוליטית? האם כך צריך לנהוג ראש עיר טרי שהבטיח שממשלו יהיה שקוף הרבה יותר מזה של קודמו, מייקל בלומברג?

מגזין האינטרנט הצהבהב "גאוקר" (Gowker) ליבה את החשדות בכותרת זו: "כתב גורש מנאום פרו-ישראלי סודי של דה בלאסיו". ו"ניו יורק טיימס" כתב: "פוליטיקאים רבים מניו-יורק מופיעים בכנסים של אייפ"ק וביל דה בלאסיו לא עשה בעבר סוד מאהדתו המופגנת לישראל. בכל זאת, חלק מקהל הבוחרים הליברלי שלו לא מגלה אהדה גדולה כל כך לישראל". האם ניסה דה בלאסיו למנוע היווצרות ניכור בינו לבין חלק מבוחריו?

דה בלאסיו היכה מיד על חטא. במסיבת עיתונאים אתמול הוא אמר, כי הורה לעוזריו להקפיד לדווח לציבור על מקום הימצאו בכל עת. "אנו חייבים לאפשר לכם (לכתבים) להבין באופן ברור מה אני עושה והיכן אני נמצא", הכריז ראש העיר. "אנו רוצים לוודא שנהיה שקופים ככל האפשר". הוא הדגיש, שאנשי אייפ"ק הם שדרשו לאסור סיקור עיתונאי.

ואשר לנאום ה"סודי" שדלף: זה היה שיר אהבה לישראל, עם התבטאויות שלא היינו שומעים ברמה הנשיאותית, למשל. "חלק מתיאור התפקיד שלי הוא להיות מגן של ישראל", אמר דה בלאסיו. "... השדולה הפרו-ישראלית תמצא תמיד ידיד ובעל ברית בסיטי הול".

"המחויבות להגן על ישראל היא חלק בסיסי מההוויה האמריקאית מפני שאין לארה"ב בעלת ברית גדולה מישראל עלי אדמות", הצהיר ראש עיר. לדבריו, לניו-יורק יש קשר מיוחד עם ישראל לא רק בגלל הקהילה היהודית הגדולה בעיר, אלא גם בגלל הערכים המשותפים, השיח הגלוי והניסיון המשותף של התעמתות עם הטרור... אנו שואבים השראה מישראל שגברה על הטרור ומוסיפה להתקדם".

הוא סיפר שביקר בישראל שלוש פעמים ובביקור האחרון התלוו איו אשתו ובנו. לדבריו, הוא התרגש במיוחד מביקורו בשדרות. "הלכנו לבקר במרכז קהילתי לילדים בשדרות", אמר ראש העיר. "ראנו מה משמעות המרכז הזה למשפחות המקומיות. ילדים שרוצים לשחק חייבים להימצא במקום מוגן מפצצות... אי אפשר להתנסות בחוויה כזו בלי לחוש סולדירות עם אזרחי ישראל..."

דה בלאסיו, קתולי, שכיהן כנציב תלונות הציבור בין 2010 ל-2013 הפגין תמיד את ידידותו לישראל. הוא האשים פעם את חברת התעופה הסעודית באפליית אזרחים ישראליים ומתח ביקורת על חברות שעשו עסקים עם איראן.