שבוע גורלי בוול סטריט: החלטה דרמטית ודוחות אפל וגוגל

ביום רביעי הפד צפוי להודיע כי הוא ממשיך לצמצם את רכישות האג"ח - השווקים יגיבו בירידות חדות? ■ מאקרו: אומדן הצמיחה, הוצאות הצרכנים, מכירות הבתים החדשים ■ מצעד המדווחות: אפל, גוגל, פייסבוק ועוד

שבוע המסחר בוול סטריט צפוי להפתח מחר (ב') על רקע הירידות שנרשמו בשווקים בסוף השבוע בעקבות החשש מזעזועים כלכליים במדינות השווקים המתעוררים ולקראת החלטה דרמטית של הפד ומספר דוחות כספיים של חברות ענק כגון אפל.

הטריגר שהעיר את הדובים מתרדמת החורף שנמשכה מספר שנים, היה שילוב מספר גורמים, חשש מפיצוץ בועת האשראי בסין במקביל לירידה חדה בערכם של מספר מטבעות בשווקים המתעוררים. הפזו הארגנטינאי צנח בכ-15% בתוך כיומיים, הנפילה החדה ביותר מאז 2002, בעוד הלירה הטורקית צנחה בכ-3.4% בסוף השבוע. בנוסף, תשואות האג"ח של המדינות המתפתחות זינקו בחדות. אירועים אלה לצד דוחות כספיים ונתוני מאקרו פושרים שפורסמו בשבועות האחרונים בארה"ב ובסין הגבירו את חשש המשקיעים.

יאיר שני, מנהל השקעות ראשי ב-IBI קרנות נאמנות מציין כי "כבר זמן רב נשאלת השאלה עד מתי יוכלו שוקי המניות להמשיך ברצף עליות מרשים זה ללא מימוש. אז סוף סוף הגיע מימוש שעלול להימשך בתקופה הקרובה. אני מעריך כי מימוש זה מאפשר להגדיל בהדרגה את החשיפה לשוקי המניות על רקע המימושים החריפים".

גם אלעד שמש, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות Colmex נותר רגוע. "מדובר בסה"כ בתיקון - אין שום סיבה לברוח מהשווקים בטווח הבינוני. בסה"כ הסוחרים היו צמאים לתיקון והמשקיעים ביקשו לממש רווחים כבר תקופה ארוכה והיה דרוש לטריגר קל בלבד להפעלתו וקיבלנו אותו. חשוב להבין שלאחר ראלי ארוך משקיעים רבים יעדיפו לממש חלק מרווחיהם ולצמצם את חשיפתם לפני הודעת הפד ביום רביעי".

אז האם התיקון עלול להימשך בשבוע הקרוב? הכל תלוי בפד. ביום שלישי תתכנס ועדת השוק הפתוח של הפד בראשות היו"ר החדשה ג'נט יילן לישיבה בת יומיים, בסיומה יוחלט האם להמשיך ולצמצם את התמריצים המוניטארים בעוד 10 מיליארד דולר. הקונצנזוס בשוק מצביע על המשך הנסיגה מהתוכניות להקלה כמותית, אך נשאלת השאלה האם לאור העובדה שהשווקים המתעוררים רגישים לצמצום הנזילות בארה"ב, הפד יחליט "לזגזג" ודחות את המשך צמצום רכישות האג"ח?

מעבר להחלטת הפד, השבוע יתפרסמו שטף נתוני מאקרו מהותיים כדוגמת אומדן הצמיחה הרבעוני, הוצאות והכנסות משקי הבית, מכירות הבתים החדשים, מדד אמון הצרכנים ועוד.

ואם לא די בנתוני המאקרו והחלטת הפד, עונת הדוחות לרבעון האחרון של 2013 מעלה הילוך ועלולה להשפיע על כיוון השווקים. השבוע יפרסמו תוצאותיהן חברות הטכנולוגיה הענקיות כגון אפל , גוגל ופייסבוק , אך גם חברות תעשייה ופארמה, ביניהן פייזר , קטרפילר ו-3M .