מחר דוחות פייסבוק: למה כדאי לכם למכור קצת מניות

אם ברבעון הרביעי, שידווח מחר, מספר המשתמשים ירד - סיפור צמיחת הרשת הסתיים

סיפור של פייסבוק הוא כנראה אחד המעניינים בוול סטריט כעת. יש לנו מנכ"ל שהוא נער פלא, אחד שהקים חברה בשווי 130 מיליארד דולר בחדרו במעונות הסטודנטים. יש את המעמד של פייסבוק כמובילת "ווב 2.0" בעסקים, שמאיימת על המדיה המסורתית. וישנם, כמובן, הרווחים למשקיעים.

מי שקנה את המניה בשפל שלה ב-2012, עלה איתה ב-220% בשנה וחצי. מי שקנה אותה ביולי 2013 הכפיל את כספו. אפילו אותם חסרי סבלנות שקנו את ההנפקה המקוללת ב-38 דולר ב-2012, עקפו את מדד 500 S&P מאז.

המשקיעים אוהבים סיפור טוב, זה בטוח, והסיפור של פייסבוק נהדר. אלא שבניגוד לאגדות, לא מובטח כאן סוף טוב.

זוכרים מניה קטנה שנקראת אפל (AAPL), יקירת הטכנולוגיה שלא יכלה לטעות? או שאולי אתם זוכרים איך היא התרסקה מיותר מ-700 דולר למניה אל פחות מ-400 דולר בתוך כמה חודשים? הירידה הקשה הזו נבעה בחלקה הגדול מרווחים מאכזבים, ומהשינוי בסנטימנט שהיא הביאה.

לדעתי, יש סיכוי טוב שפרסום הדוח הכספי לרבעון הרביעי של פייסבוק מחר (ד'), יכול להיות נקודת מפנה דומה למניית המדיה החברתית. הסיפור של צמיחת בסיס המשתמשים עד כה היה מרשים, והעלייה במניית פייסבוק בשנה שעברה הייתה משכנעת, אבל המספרים במבט קדימה יכולים לספר סיפור אחר לגמרי.

הסיכון: בסיס המשתמשים

הסיכון הגדול ביותר הוא שסיפור הצמיחה הקודם של פייסבוק יתחלף בסיפור על רוויה בשוק והיעדר משתמשים חדשים. אני לא מדבר רק על משתמשים צעירים שמאבדים עניין בפייסבוק - נושא שנטחן באחרונה למוות במדיה הטכנולוגית והכלכלית.

חישבו על כך שמהרבעון השני והשלישי ב-2013, פייסבוק צברה רק מיליון משתמשים חודשיים חדשים בארה"ב ובקנדה, שהם שיעור צמיחה מזערי של 0.5% בהשוואה לבסיס של 198 מיליון משתמשים. גם הצמיחה בהשוואה שנתית אנמית - 5.3% ברבעון השלישי מ-189 מיליון משתמשים בארה"ב ובקנדה ברבעון השלישי ב-2012.

באירופה המצב טוב רק קצת יותר. הצמיחה מרבעון לרבעון הייתה רק 1.4%, מ-272 מיליון ל-276 מיליון. הצמיחה בהשוואה שנתית הייתה 9.1%, מ-253 מיליון ל-276 מיליון ברבעון השלישי אשתקד.

נתוני הצמיחה הללו הם פחות ופחות מרשימים, וסביר להניח שבדוח הקרוב תירשם ירידה במספר המשתמשים בצפון אמריקה או אירופה, או אולי בשתיהן.

יש משקיעים שמתייחסים בביטול לנתוני הצטרפות המשתמשים הצעירים, או בגלל הפוטנציאל של הרכישה האחרונה, אינסטגרם, או מפני שהם חושבים שבני עשרה הם ציבור יעד פחות נחשק למפרסמים שקונים שטח בפייסבוק. אבל קשה להתייחס בביטול להשלכות של ירידה בהיקף כל בסיס המשתמשים המערבי שלך משני עברי האוקיינוס האטלנטי.

ואם זו לא תהיה הכותרת של הימים הבאים? ובכן, זה יקרה מתישהו בעתיד הקרוב. אחרי הכול, דוח חדש של GlobalWebIndex מצא שלא פחות מ-83% ממשתמשי האינטרנט בעולם כבר חתומים על פייסבוק. מי עוד נשאר שם להחתים?

יכול להיות שפייסבוק תוכל לעלות ל-90%, או שהעולם ימשיך להצמיח משתמשי אינטרנט שיצטרפו במהירות לפייסבוק ברגע שיחוברו, אבל אלו הן ציפיות גדולות.

האתגרים לרווחים

משתמשים הם, כמובן, רק מדד אחד. בסופו של דבר, מספר הפרסומות וכמות הכסף שפייסבוק תוכל לגבות לכל אחת מהן ישפיעו יותר על השורה התחתונה. אבל גם בחזית הזו, יש אתגרים.

כפי שמספר המשתמשים החודשיים השתטח, כך גם מספר המשתמשים היומיים - אלו שנכנסים לפייסבוק מידי יום ביומו. ברבעון השלישי הגידול הרבעוני במספרם היה רק 1.4% בארה"ב ו-3.2% באירופה. הגידול השנתי במספר המשתמשים הפעילים הללו היה טוב יותר, 9.1% בארה"ב ו-17.5% באירופה, ולכן המצב לא כה קשה, אבל קצב הגידול מאט גם בקרב הלקוחות הנאמנים והרווחיים ביותר של פייסבוק.

אם אתם תוהים למה בחרתי דווקא בצמיחה בצפון אמריקה ובאירופה עד כה, זה מפני שהמשתמשים הללו הם החשובים ביותר לפייסבוק, ובהרבה.

ברבעון שעבר התגאתה פייסבוק ב-1.19 מיליארד משתמשים, מהם 23% באירופה ו-17% בארה"ב וקנדה. אבל הכנסות החברה, בערך 2 מיליארד דולר, נבעו בעיקר מארה"ב - 48% (962 מיליון דולר); ומאירופה - 27% (538 מיליון דולר).

לכן סיפור הצמיחה הוא כה מאתגר. גם אם פייסבוק תמשיך להתרחב באסיה, הירידה בבסיס המשתמשים המערבי תהיה חשובה יותר - מנקודת מבט של רווחיות ושל סנטימנט.

מה עם ההכנסות למשתמש?

אני מודה שפייסבוק מצליחה להגדיל בהתמדה את ההכנסה מכל משתמש בכל המקטעים, באמצעות טקטיקות כמו החדרת פרסומת להזנת החדשות או שילוב פרסומות וידיאו. הרווחיות הגבוהה יותר למשתמש היא המפתח לטענות של השוורים, ותיאורטית היא המנוע לצמיחת רווחים בהמשך.

אישית, אני חושב שלטקטיקות הללו יש אפסייד מוגבל, כי הן יכולות להרתיע מספיק משתמשים שיקזזו את שולי הרווח הגבוהים יותר, אבל אני מבין את הטיעון הזה. אם המגמה היא בת-קיימא או לא, את זה נראה במספרים, ואם אתם משקיעים ב-FB, כמעט הכול רוכב על עלייה במספרים הללו.

זכרו שפייסבוק החמיצה את תחזית הרווח שלה בדוח שהיא פרסמה ב-1 במאי שעבר, כתוצאה מירידה בהכנסה למשתמש ברבעון הרביעי של 2012 וברבעון הראשון של 2013. זה גרם לירידה של בערך 15% במניה בתוך כמה שבועות, והמניה נסחרה בתמחור "הגיוני" בהרבה.

הייתי אומר שהשאלה הגדולה היא אם פייסבוק יכולה להמשיך להגדיל את ההכנסה למשתמש, כדי לקזז את המפנה בסנטימנט שיכול לנבוע מירידה במספר המשתמשים בצפון אמריקה ובאירופה.

אחרי הכול נצטרך נתון משכנע מאוד של הכנסה למשתמש, כדי להגיב לכתבת עמוד ראשון בעיתון USA Today על עייפות מפייסבוק, עם אינפוגרפיקה שמשווה אותה לשיא הביצועים של מייספייס שתיבדל לחיים קשים.

כל מה שאני אומר זה שאם רכבתם על FB והרווחתם, כדאי להוריד קצת כסף מהשולחן לכיס לפני הדוח מחר.

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2014