בורסות אירופה סגרו בירידות; דריכות לקראת החלטת הפד

הלירה הטורקיה זינקה וצנחה לאחר שהממשלה הטורקית הקפיצה את שיעור הריבית מ-7.75% ל-12% כדי לבלום את הקריסה של המטבע המקומי ■ האירוע המרכזי היום: החלטת הפד בנוגע להמשך צמצום התמריצים המוניטאריים

המסחר בבורסות אירופה נסגר היום (ד') בירידות, לאחר שהמסחר נפתח בעליות חדות. זאת על רקע עליות בבורסות אסיה ונעילה חיובית בוול סטריט. המשקיעים הגיבו בחיוב להחלטה של טורקיה להקפיץ את הריבית במטרה להילחם בהחלשות הלירה הטורקית, וממתינים להחלטה הגורלית של הפד בנוגע לצמצום התמריצים המוניטאריים.

הלירה הטורקיה זינקה ולאחר מכן צנחה לאחר שהלילה הבנק המרכזי הטורקי הקפיץ את שיעור הריבית מ-7.75% ל-12% כדי לבלום את הקריסה של המטבע המקומי שצנח בכ-30% מול הדולר בשנה האחרונה.

לאחר מכן הודיע גם הבנק המרכזי של דרום אפריקה על העלאת הריבית ל-5.5%.

במחלקת המאקרו של בית ההשקעות פסגות מציינים בהקשר זה כי "העלאת הריבית האגרסיבית מאותת לשווקים כי הבנק המרכזי הטורקי שם במרכז את נושא האינפלציה והיציבות הפיננסית לפני הצמיחה. מהלך זה הגיע למרות לחצים גדולים מצד הממשלה לא לבצע את המהלך. הנשיא ארדואן אף התבטא באומרו כי הוא תמיד מתנגד לריבית גבוהה. מהלך זה מגביר את המתחים בין הבנק המרכזי לבין הממשלה".

האירוע המרכזי שישפיע על כיוון השווקים בהמשך היום יהיה החלטת הריבית והמדיניות המוניטארית של הפד. בערב הפד יחליט האם להמשיך ולצמצם את התמריצים המוניטאריים בעוד 10 מיליארד דולר או שמא לדחות את המשך הצמצום בשל התנודתיות בשווקים.

בזירת המאקרו פורסם היום בגרמניה מדד ה-GFK הבוחן את סנטימנט הצרכנים במדינה בחודש הקרוב. המדד טיפס לרמה של 8.2 נקודות בפברואר, שיא של 6 שנים, לעומת קריאה של 7.7 נקודות בינואר.

הניקיי זינק בחדות

הבורסות באסיה ננעלו היום (ד') בעליות שערים בשיעור מירבי של 2.7% בהובלת בורסת יפן, וזאת על רקע התאוששות הבוקר במטבעות המרכזיים של השווקים המתעוררים. בשעה זו החוזים העתידיים בוול סטריט עולים. בורסות אסיה סיימו אתמול במגמה מעורבת לרמות שפל של 5 חודשים.

בוול סטריט נרשמה אתמול נטייה ברורה לעליות שערים בשיעור מירבי של 0.6%. ברקע היו נתוני מאקרו מעורבים: נתוני ההזמנות למוצרים בני קיימא וכן מדד קייס שילר ירדו במפתיע, בעוד מדד אמון הצרכנים עלה מעבר לתחזיות המוקדמות.

מדד הניקיי זינק ביותר מ-2% בעקבות החלשות הין היפני מול הדולר במקביל להתחזקות של מספר מטבעות בשווקים המתעוררים.

מניית Atlas Iron מזנקת ביותר מ-7% באוסטרליה לאחר שהעלתה את תחזית משלוחי הברזל שלה.