בורסות אירופה סגרו בנטייה לעליות לאחר מאקרו ודוחות

כלכלת ספרד צמחה ברבעון הרביעי של 2013 בקצב שנתי של 0.3% ■ נתון מאקרו שלילי בסין ■ העליות בוול סטריט תמכו באירופה

המסחר בבורסות אירופה נסגר היום (ה') במגמה מעורבת עם נטייה לעליות על רקע מגמה חיובית בוול סטריט ולאחר ירידות חדות שנרשמו בבורסות אסיה בעקבות החלטת הפד לצמצם את רכישות האג"ח ונתון מאקרו שלילי שפורסם בסין.

האירוע המרכזי שמטלטל את השווקים היום הוא כאמור החלטת הפד בתום ישיבת הריבית אתמול, לצמצם ב-10 מיליארד דולר נוספים את רכישות האג"ח, לרמה של 65 מיליארד דולר. זאת, חודש לאחר ההחלטה הראשונה לסגת מהמדיניות המרחיבה ולצמצם 10 מיליארד דולר ברכישות האג"ח.

הפד ציין כי בין הגורמים שהובילו אותו להחלטה היו צמיחה מוגברת בפעילות הכלכלית ושיפור בשוק העבודה, מה שמצביע על כך שצמצום התוכנית ימשיך גם בחודשים הקרובים, עד לסיומה, על פי הערכות שונות - בסוף 2014.

אלעד שמש, האסטרטג הראשי של Colmex ציין היום כי "הודעה אמיצה מאוד של הפד -ייתכן וניכנס למהלך ירידות ארוך יותר". לדבריו, "השווקים ציפו אך העדיפו לשמוע על המשך תוכנית הרכישות בהיקפה הקודם. בימים האחרונים ראינו ביקושים עולים למכשירי גידור קצרים על הנכסים המובילים במקביל לרכישות חוזי לונג על הדולר".

בזירת המאקרו פורסם היום נתון האבטלה בגרמניה, שעלה על התחזיות המוקדמות והצביע על ירידה של 28 אלף במספר המובטלים בחודש ינואר, כאשר הצפי בשוק עמד על ירידה של 5,000 במספר המובטלים.

הכלכלה הספרדית ממשיכה לצבור תאוצה. ברבעון הרביעי של 2013 ספרד צמחה בקצב של 0.3% (שנתי), בהתאם לציפיות האנליסטים ושיפור לעומת אומדן הצמיחה של הרבעון השלישי, שעמד על 0.1%. מדובר בבשורות טובות עבור הכלכלה הרביעית בגודלה ביבשת, שנחלצה ממיתון מתמשך לפני כ-6 חודשים.

מניית Roche צנחה לאחר שפרסמה דוחות שלא עמדו בתחזיות המוקדמות. גם מניית Diageo ירדה לאחר שפספסה את התחזיות בדוחות שפרסמה.

הניקיי צנח ביותר מ-2%

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום (ה') בירידות חדות לאחר שהפד החליט אתמול על צמצום נוסף בתמריצים המוניטאריים ועל רקע נתון מאקרו שלילי שפורסם בסין.

"בהתחשב בכך שבחודשים הקרובים הפד ימשיך לצמצם את רכישות האג"ח, סביר להניח שבטווח הארוך יותר השווקים המתעוררים יהיו נתונים ללחצים", אומר מתיו שרווד, מנהל השקעות בחברת Perpetual. "מה שאנו רואים כעת זה תמחור גלובלי של הסיכון".

הגורם השני שמעיב על המסחר היום הוא נתון מאכזב בסין. הקריאה האחרונה בחודש ינואר של מדד מנהלי הרכש של HSBC וחברת מרקיט, הצביעה על קיפאון בתחום הייצור הסיני וירדה לראשונה מזה 6 חודשים לרמה של 49.5 נקודות. נזכיר, קריאה מתחת ל-50 נקודות מעידה על התכווצות בפעילות הכלכלית בעוד קריאה גבוהה מ-50 נקודות מעידה על צמיחה.

מניית לנובו צנחה בחדות לאחר שהודיעה כי תרכוש מגוגל את מוטורולה מוביליטי תמורת 2.9 מיליארד דולר.

מניית היטאצ'י זינקה לאחר שעקפה את תחזיות האנליסטים ודיווחה על עלייה ברווח לרמה של 18 מיליארד ין.