מחכים ליו"ר באחד-העם: איפה הראש של הבורסה?

אחרי שסוף סוף נמצא מנכ"ל, ועדת האיתור הבטיחה למצוא יו"ר במהירות, אך בינתיים כבר עברו חודשיים

בסוף נובמבר האחרון הודיעה הנהלת הבורסה בקול תרועה כי "ועדת האיתור ליו"ר הבורסה לניירות ערך יוצאת לדרך". הפעם, הם הבטיחו, בניגוד להליך איתור המנכ"ל (שנמשך 3 חודשים ולווה בקרקס תקשורתי), איתור היו"ר יהיה קצר וענייני ככל האפשר.

אלא שמאז חלפו חודשיים, ומועמדים ראויים לתפקיד יו"ר הבורסה - אין. חברי ועדת האיתור (ארבעת הדח"צים - ברכה ליטבק, גתית גוברמן, יצחק חלמיש ויורם סירקיס וכן אלעד בנבג'י), שבשבועות האחרונים מנהלים מפגשים אינטנסיביים לאיתור מועמדים לתפקיד הנחשק, פשוט לא מצליחים למצוא מועמד שגם עונה על הדרישות שלהם וגם מסכים לתנאי המשרה.

נזכיר כי בניסיון לחסוך עלויות, ועדת התגמול של הבורסה המליצה לדירקטוריון להפחית את תנאי העסקת היו"ר הקבוע - היקף המשרה יקוצץ מ-80% ל-60%, והשכר יופחת מ-1.5 מיליון שקל לעד 900 אלף שקל לשנה. על רקע זה, וכיוון שהיו"ר אינו מורשה לעסוק בתפקידים נוספים במקביל לכהונתו (כגון נושא משרה בחברה ציבורית או דירקטור), נראה כי ועדת האיתור מתקשה לשכנע מועמדים ראויים שהתפקיד אטרקטיבי.

בנוסף, בניגוד למינוי מנכ"ל, שנעשה על ידי דירקטוריון הבורסה, למינוי היו"ר נדרש אישור של יו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר - שהפך למעורב בכל מה שקשור לבורסה באחד העם לאחר שהוביל להתפטרותם של יו"ר הבורסה דאז, סם ברונפלד, והמנכ"לית אסתר לבנון.

"מצד אחד, ועדת האיתור רוצה יו"ר שמכיר לעומק את השוק ואת אופן התנהלותן של חברות ציבוריות; אדם בעל שיעור קומה ויכולת לבנות לבורסה תוכנית אסטרטגית", אומר ל"גלובס" גורם מקורב לתהליך, "מצד שני, היא מציעה תנאי העסקה לא הגיוניים. הרי למה שמישהו ברמה כזאת יסכים לוותר על תפקיד, שבגללו הבורסה רוצה אותו, כדי להתמקד במשרה בהיקף של 60%?".

בשוק טוענים כי היקף המשרה והמגבלות שחלות על היו"ר (מטבע הדברים, ליו"ר הבורסה אסור להיות מקושר באופן כלשהו - מנהל, דירקטור או בעל מניות - לחברות שנסחרות בה) מרתיעים את אנשי המקצוע שהבורסה מחפשת, והופכים את התפקיד לרלוונטי בעיקר עבור אנשי אקדמיה, כמו היו"ר הזמני הנוכחי, ד"ר רון מלכא.

מי יבנה אסטרטגיה?

המרוויחים העיקריים מהעיכוב הם כמובן חברי ועדת האיתור, שזוכים לתוספת שכר עבור כל מפגש שהם מקיימים בנושא. לאחרונה חשף "גלובס" כי חברי הוועדה לאיתור המנכ"ל גרפו לכיסם כ-700 אלף שקל. למעשה, הליך האיתור כולו הסתכם ביותר ממיליון שקל - יותר ממחצית משכרה השנתי הממוצע של המנכ"לית הפורשת, אסתר לבנון. מי שעוד מרוויח מכך הוא היו"ר הזמני מלכא, שישמח להפוך את כהונתו לקבועה, וככל שהזמן עובר הוא רק צובר עוד ותק בתפקיד.

בתחילת החודש נכנס לתפקידו המנכ"ל החדש, יוסי ביינארט, שאמור להיות הזרוע המבצעת של הנהלת הבורסה. ועם זאת, הדמות שאמורה לפקח עליו באופן קבוע ולהבריא את הבורסה עדיין לא נראית באופק. בסופו של דבר יימצא מועמד ראוי, אך עד אז הבורסה בישראל - שעברה לאחרונה טלטלה בדמות הדחת צמרת ההנהלה - תמשיך להתנהל בלי האיש שאמור "להתוות אסטרטגיה של צמיחה והתחדשות, ולהוביל תהליך יצירתי ומאתגר של שינוי פני הבורסה".

מהבורסה נמסר בתגובה כי "ועדת האיתור לתפקיד יו"ר הבורסה ממשיכה בעבודתה".