ב-2008 אימצה מועצת עיריית רמת גן תוכנית אב לשבילי אופניים בעיר. התכנון היה של אנשי מקצוע מטעם העירייה, הוגש למשרד התחבורה, והתוכנית כללה שביל אופניים לאורכו של רחוב אבא הלל סילבר, שתחילתו בחיבור העיר עם בני ברק באזור קניון איילון, וסופו בצומת עלית.
היום, שש שנים אחרי שהוגשה אותה תוכנית, נעשות עבודות פיתוח ושיפוץ של הרחוב. והנה, למרבה הפלא, שביל האופניים שתוכנן אז אינו מופיע בתוכניות, וככל שזה נראה מהמצב בשטח, אין גם כל כוונה לסלול אותו שם. מסלול אופניים זה הופיע גם בתוכנית האב של מפת שבילי האופניים למטרופולין תל אביב שהוגשה ב-2010.
עו"ד רועי ברזילי, חבר מועצת עיריית רמת גן וחבר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, אומר שהסיבה למחיקת המסתורית של שביל האופניים היא חוסר עניין של ראש העיר הקודם, צבי בר, בנושא. לדברי ברזילי, בר לא התעניין בקידום שבילי אופניים ובתרבות רכיבה יוממית (האופניים ככלי רכב לנסיעה למקום העבודה וממנו), ולכן "כשהיה צריך להתמודד עם התנגדות משרד התחבורה לתוכנית השביל, בר לא עשה זאת".
מהנדס העיר רמת גן, חיים כהן, שעבד עם צבי בר, מאשר כי התוכנית הוגשה למשרד התחבורה, אך לא אושרה משום שהמפקח על התעבורה במשרד, המהנדס יעקב (יקי) פרלשטיין, סירב לאשר את השביל למרות בקשתה של עיריית רמת גן.
"לא ריאלי"
משרד התחבורה נימק את התנגדותו לשביל בכך שרחוב אבא הלל סילבר הוא "כביש" שאמור לשמש בשנים הקרובות כחלופה לתנועה בדרך ז'בוטינסקי ברמת גן, שבו יתבצעו עבודות ההקמה של קו הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב. "בזמן עבודות ההקמה של הרכבת צפויים ביקושים גדולים בכביש, ולא יהיה זה ריאלי בשלב זה לסלול שביל לאופניים בתחום זכות הדרך המצומצמת שיש לכלי הרכב בכביש", כתב המשרד בתגובתו ל"גלובס".
התוכנית המקורית של המסלול כונתה "שביל הכסף", כוונת הוגיה הייתה לחבר בציר תנועה מתקדמת את הקצה המזרחי של המטרופולין בפתח תקווה, בואכה שכונת אם המושבות, אל מרכז התעסוקה באזור הבורסה ברמת גן. לאורך הציר תוכננו ברזיות והצללה לרווחת רוכבי האופניים, בתקווה לעודד נסיעה והגעה בכלים שאינם מוטוריים משכונות המגורים אל אזור העסקים והמסחר, ותחנת הרכבת המרכזית שבתוכו. התוכנית הושלמה בהמלצת ועדת התכנון של רמת גן להקים מקלחות ומחסני אופניים בבנייני המשרדים שבבורסה (מהלך שקיבל את אישור הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, כפי שנחשף ב"גלובס" לפני שבועיים).
עו"ד ברזילי, שקידם את "שביל הכסף", מזכיר שהשביל לא תוכנן על חשבון נתיבי תנועת מכוניות ואוטובוסים, כי אם על חשבון שטח המדרכה. "באזורים אלה המדרכה רחבה ממילא ואינה משרתת הרבה הולכי רגל משום שהרחוב אינו רחוב מסחרי, ואין בו פעילות ערה גם היום", אומר ברזילי. בנוסף הוא טוען כי את שאיפת משרד התחבורה להקל על העומס הצפוי בציר אבא הלל, בגלל עבודות הרכבת הקלה בז'בוטינסקי, אפשר להשיג על ידי שחרור נתיב תחבורה נוסף, בשטח הכביש שהיום שמור למכוניות שרק עומדות בו, שכן הוא מוגדר כשטח חניה.
"הורדת גודש התנועה והקלה על נהגים היא שאיפה שגם אני שותף לה", אומר ברזילי, "אלא שבניגוד למשרד התחבורה, אני סבור ששביל האופניים, לא יחריף את הפקקים הקטסטרופליים שימלאו את ציר ז'בוטינסקי ואבא הלל בעוד ארבעה חודשים, אלא יקל עליהם". ברזילי סבור שלחץ התחבורה באזור יהווה תמריץ נוסף לתושבי פתח תקווה ורמת גן לעבור לאופניים כדי להגיע לעבודה ולתחנת הרכבת. "אם הרכיבה תהיה בטוחה ונוחה, אני מאמין שיהיו לא מעט שיבחרו לרכוב במקום לעשות את הדרך הזו במכוניתם הפרטית, גם כי זו תהיה הדרך המהירה יותר".
ספק אם החזון של מתכנני רמת גן - ברזילי וכהן - יתגשם בסיבוב הזה, אך יש גם אור בקצה המנהרה: משרד התחבורה הוסיף בתגובתו ל"גלובס" כי "לקראת סיום העבודות של הרכבת הקלה בתל אביב (הקו האדום) ניתן יהיה לאשר הקמת מסלול לרוכבי אופניים בצמוד לכביש אבא הלל". אשרי המאמין.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.