מה לא בסדר בהטלת חרם?

זכרו: מבחינת הימין - וזאת צריך להפנים - הלוואי שלא יהיה הסכם

דברי בנימין נתניהו הבוקר (א') בפתח ישיבת הממשלה: "הניסיונות להטיל חרם על ישראל אינם מוסריים ואינם מוצדקים. מעבר לכך, הם לא ישיגו את מטרתם". שני הדברים אינם נכונים.

מה בלתי מוסרי בהטלת חרם? הרי אצלנו עושים את זה כל הזמן. הזכות להחרים היא חלק בלתי נפרד מחופש הביטוי. יש סוגים שונים של חופש כזה, בדיבור, בתנועות וגם במעשים כמו חרם.

מקובל ומוסרי לעשות הפגנות בעד ונגד, למה לא חרמות? אם אדם מרגיש שמדינה מסוימת נוהגת באופן לא מקובל, הוא לא יכול להחליט שאינו רוצה לשמוע ממנה? הרי אותו ראש ממשלה המגנה את הלחצים עלינו - אותו ביבי נתניהו - הוא מראשי הדורשים (בצדק) חרמות ולחצים על איראן. מה ההבדל (מבחינה עקרונית, כמובן)?

מי מוותר מרצונו?

גוועלד - לחצים! מה בדיוק הבעיה? מתנהל עכשיו משא ומתן, לא? מישהו מכיר משא ומתן שאין בו לחצים? אתה מנהל משא ומתן מסחרי, הצדדים לא לוחצים האחד על השני בניסיון להיטיב את מצבם? כולל לחצים ברורים או מוסווים? כולל עמדות שלאחד הצדדים נראות "לא מוצדקות"?

הדבר נובע מכך שלשני הצדדים יש עמדות ואינטרסים מנוגדים, והדרך היחידה לצאת מזה היא באמצעות ויתורים, וכדי להשיג ויתורים יש צורך בלחצים, כי מי מוותר מרצונו?

הלחצים לא ישיגו את מטרתם, אמר עוד נתניהו. בטח שישיגו. למעשה רק הלחצים ישיגו, כי שוב, מי מוותר על עמדותיו מבלי שיילחץ לכך? נתניהו בוודאי מבין זאת, אחרת לא היה דוחק במרץ כזה על מדינות העולם ללחוץ על איראן. הוא עושה זאת מתוך הבנה שלחצים הם חלק בלתי נפרד של המשחק המדיני, שבלעדיהם קשה עד בלתי אפשרי להשיג הסכם, בטח באזור שלנו.

להיכנע ללחצים זה תמיד רע?

אנחנו שומעים מאנשים שלנו שהחרם עלינו פוגע קשות בכלכלה ובכלל ביחס אל ישראל. כלומר, אין כבר שאלה אם יהיה חרם - הוא קיים. מה שקרי אומר, בעצם, זה: "אתם חושבים שזה חרם? חכו תראו מה יהיה אם תואשמו בפיצוץ המשא ומתן". נכון, זה לחץ, וגם נכון שזה לחץ אמיתי, לכן הוא כואב כל כך. זה לחץ לגיטימי לחלוטין, גם אם הוא מכאיב לנו. כי שוב, בלי לחץ שום דבר לא יזוז.

לא צריך להקשיב לימין בנושאים אלה, כי מבחינת הימין - וצריך להפנים זאת - הלוואי שלא יהיה הסכם. מבחינת הימין - וגם את זה צריך להפנים - הבעיה אינה קרי או כל אדם, מתווך או אחר, שיציע שנוותר על משהו.

שאלת המפתח, לכן, אינה אם לחצים זה בסדר, אלא אם תהיה לנו ממשלה שתהיה מסוגלת ומעוניינת להיענות ללחצים כאלה - כן, להיכנע להם - רצוי מתוך הבנה בנחיצותם.