בורסות באירופה סגרו בירידות במקביל לחולשה בניו-יורק

חשש מפני התפתחות משבר בשווקים המתעוררים בעקבות מדיניות צמצום התמריצים של הפד ■ מדד מנהלי הרכש בסקטור הייצור עלה ל-54 נקודות

המסחר בבורסות אירופה נסגר היום (ב') בירידות בסיומו של יום תנודתי, על רקע מגמה שלילית בוול סטריט ובבורסות אסיה ולאחר שהמסחר בוול סטריט ננעל בירידות ביום שישי. המשקיעים הגיבו בין השאר לפרסום נתוני מדד מנהלי הרכש ברחבי גוש האירו.

מדד ה-Stoxx 600 נסגר בירידה של 1.4%, לאחר שבחודש החולף השיל מערכו 1.8% והתרחק ב-4.2% משיא של 6 שנים שנקבע בשלהי חודש ינואר.

אלעד שמש האסטרטג הראשי של בית ההשקעות Colmex מציין כי "התיקון בשווקים צפוי להעמיק סבירות גבוהה לרבעון שלילי בשווקים". להערכתו, "ככל שהפד ימשיך לצמצם את היקף הרכישות אנו צפויים לראות המשך בריחת הון מהמדינות המתפתחות אשר מהוות את מנוע הצמיחה הגלובלי. אנו צפויים לראות המשך תיסוף בדולר האמריקאי באמצעות יציאת כספים מהמדינות המתפתחות ובמקביל לביטול השקעות אשר נצפו ותומחרו במדינות אלו".

הגורם המרכזי שמעיב על הבורסות הוא חשש מהתפתחות משבר בשווקים המתעוררים. ההחלטה של הפד לסגת מהתוכניות להקלה כמותית ולצמצם את רכישות האג"ח גורמת לזעזועים במדינות השווקים המתעוררים הרגישות לריסון הנזילות העולמית. פיחות חד בערך המטבעות של מדינות כגון טורקיה, הודו ואינדונזיה ובריחת המשקיעים גורמת לדאגה רבה בקרב מעצבי המדיניות הכלכלית בעולם. כך למשל, בחודש ינואר התנדפו מהשווקים המתעוררים כ-12 מיליארד דולר.

ב-CNBC דווח היום כי משרד האוצר הגרמני שוקד על אישורה של תכנית חילוץ הכוללת סיוע בסך 27-13.5 מיליארד דולר למדינות אירופה התיכונה. יש לציין כי פירסום זה לא קיבל אישור רשמי. נזכיר, עד כה זכתה יוון לסיוע מדינות הגוש, בין יתר הלווים היה גם הבנק המרכזי של אירופה, כל זאת בסך 237 מיליארד אירו. גרמניה לעומת זאת, היתה בין המתנגדים הבולטים לתכניות החילוץ להן זכו בעיצומו של המשבר הכלכלי גם פורטוגל, אירלנד וספרד.

בזירת המאקרו התפרסם היום בגוש האירו מדד מנהלי הרכש בסקטור הייצור, שהצביע על התרחבות בפעילות הייצור בחודש ינואר ורשם קריאה של 54 נקודות, מעט מעל צפי האנליסטים בשוק שעמד על קריאה של 53.9 נקודות. לפני הנתונים, חל שיפור בפעילות הייצור בספרד, והמדד טיפס לרמה של 52.2 נקודות, מעל הצפי בשוק. באיטליה, לעומת זאת, המדד ירד ל-53.1 נקודות.

מדד הניקיי צנח

המסחר בבורסות אסיה נחתם היום (ב') בירידות שערים חדות בהובלת מדד הניקיי היפני שנסחר בירידות של כ-2%. זאת על רקע נעילה שלילית בוול סטריט בסוף השבוע וחשש מפני התפתחות משבר בשווקים המתעוררים כמו גם חולשה בפעילות הייצור בסין.

מדד הבנצ'מרק של היבשת, ה-MSCI Asia Pacific נסחר בירידה של כ-1% ובדרכו לסגור את יום המסחר הגרוע ביותר מזה כ-6 חודשים. מאז תחילת השנה המדד איבד מערכו כ-4.6%. גם מדד הניקיי צונח בחדות ואיבד מערכו 8.5% בחודש ינואר, לאחר זינוק של כ-50% ב-2013.

גורם נוסף שמכביד על השווקים הוא מדד מנהלי הרכש שפורסם בסין ביום שישי והצביע על קצב צמיחה נמוך מהצפי בפעילות הייצור. המדד רשם קריאה של 50.5, נמוך מצפי האנליסטים שעמד על 51 נקודות.

מניית Hokkaido Electric Power צנחה בכ-10% לאחר שחברת האנרגיה היפנית הודיעה כי צופה הפסד שנתי בדוחות שהיא תפרסם. גם מניית Treasury Wine Estates נסחרה בירידות חדות באוסטרליה לאחר שדיווחה לפני כשבוע על ירידה ברווחים.