אל תספידו את מכונת המזומנים

סימני שאלה כלכליים באשר לרווחיות של המערכת הבנקאית

מדד ת"א בנקים צנח בינואר 2014 ב-5.7% ורשם הפסד ניכר של כ-5% ביחס למדד ת"א 100. המגמה השלילית המובהקת בסקטור הבנקים המקומי בחודש האחרון חריגה ביחס למגמה בסקטור הבנקים בארה"ב ואירופה, ולפיכך ברור כי מדובר בהתפתחות מקומית.

מספר טריגרים הציתו את הסנטימנט השלילי במגזר הבנקים המקומי: הראשון, מקורו בעיכובים ניכרים בניסיון לטפל בסוגיית המכירה הכפויה של מניות הבנקים המוחזקות על ידי גופים מוסדיים. מדובר במקרים שבהם מוסדיים שמחזיקים בבעלותם חברות תעודות סל שחצו את רף ההחזקה המותר של 5% מהון המניות של בנק, נאלצים למכור את החזקותיהם בהן, לפי חוק.

טריגר שלילי נוסף הוא רצף הידיעות על כוונת משקיעים מוסדיים זרים למכור את החזקתם במניות הבנקים המקומיים בשל מימון ההתנחלויות. התפוגגות גרעיני השליטה בבנקים מהווה אף היא גורם שלילי המעיב על ביצועי מניות הבנקים, שכן החשש מפני הפצות של מניותיהם בהיקפים משמעותיים מרחף בחלל האוויר כל העת.

בנוסף לשלושת הגורמים הללו, עולים גם סימני שאלה כלכלים באשר לאופק הרווחיות של המערכת הבנקאית המקומית, שסובלת מיעילות נמוכה בהשוואה לעולם. כך שבשוק צמאים לחדשות חיוביות בזירת יחסי העבודה, ונכון לעכשיו חדשות כאלה אינן נראות באופק.

בחינת מרכזי הרווח של הבנקים מלמדת כי הירידה המתמשכת במרווח הריבית צפויה להמשיך ולשחוק את רווחיותם, וכך גם הירידה בפוטנציאל רווחי ההון בשוק איגרות החוב. שורת ההכנסות הבנקאית מעמלות עברה כבר "דיאטה רגולטורית" בשנת 2013 ועשויה להמשיך ולהתכווץ בשל צעדים נוספים של הפיקוח. סוגיית מחירי הדיור הגואים מהווה אף היא איום לא מבוטל על המערכת הבנקאית.

תשואת הדיבידנד צפויה לצמוח

ובכל זאת, על אף האתגרים הניכרים שהזכרנו כאן, אנו סבורים כי מניות הבנקים הן מניות ערך ייחודיות בזירת המניות המקומית, שלבעלי המניות הסבלניים בהן עוד נכונו ימים יפים. מדובר בענף בו לא צפויות רעידות אדמה מבחינת התחרותיות, ולפיכך השחקנים הקיימים ימשיכו לחלוק ביניהם את עוגת ההכנסות.

התאוששות כלכלית גלובלית בהובלת ארה"ב וגוש האירו תשפיע לחיוב על כלכלת ישראל, והבנקים המקומיים יטיבו לנצלה להגדלת פעילות. התאוששות בכלכלת ישראל תביא עמה לתהליך הדרגתי של עליית ריבית במשק המקומי ועמו גידול מהותי ברווחי המימון של המערכת הבנקאית המקומית.

זאת ועוד: על אף חבלי הלידה של הסכמי העבודה במערכת הבנקאית, להערכתנו הנהלות הבנקים יצליחו להגיע להסכמים משופרים עם העובדים, מה שישפיע בצורה חיובית על רווחיות הבנקים.

בסביבה כלכלית משופרת צפויה רמת ההפרשות הנמוכה בתיק האשראי הבנקאי להישמר. מרבית הבנקים המקומיים מתקרבים בצעדים מהירים להשגת יעד הלימות הון הליבה הנגזר מתקנות באזל 3 ולפיכך תשואת הדיבידנד הענפית צפויה לצמוח באופן מהותי.

כך שבשורה התחתונה, בכל הנוגע לתמחור מניות הבנקים בבורסה, הרי שמכפיל הרווח שלהן נמוך בממוצע בכ-50% ממכפיל הרווח הממוצע העתידי של מדד ת"א 100, ונמוך גם ממכפיל הרווח הממוצע בשווקים המפותחים. אם המימושים בעולם יימשכו, ומחירי מניות הבנקים המקומיים ימשיכו להישחק, זאת תהיה, להערכתנו, הזדמנות טובה להצטייד במניות הללו במחירים נוחים.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון