אנטי וירוס לתיק ההשקעות: באילו חברות סייבר להשקיע?

העלייה החדה במספר תקיפות הסייבר בשנים האחרונות כנגד מערכות פיננסיות וביטחוניות, העלתה את קרנן של חברות המתמחות בהגנה מפני האקרים ■ אילו חברות נכללות בתחום ומתי יושק מדד למניות סייבר

באחרונה יש הרגשה שהמונח "סייבר" נשמע בכל פינה בעולם, עד כדי דחיקת המילה "טרור" מראש סדר האיומים הגלובליים. לפני כשבועיים פורסם, כי נער רוסי חשוד שעמד מאחורי אחת ממתקפות הסייבר הגדולות ביותר בשנים האחרונות, אשר כללה גניבת פרטיהם של עשרות מיליוני כרטיסי אשראי.

בעולם של שימוש גובר במסחר מקוון מדובר באיום משמעותי ביותר - החל מהנזק הכספי שנגרם לקונים ולמוכרים, ועד להברחת הצרכן מהזירה הדיגיטלית. מעבר לפן זה, תחום הסייבר הוא גם בעל השלכות מהותיות על נושאים ביטחוניים, כך שלא מפתיע שראש הממשלה מצא לנכון לכבד בנוכחותו את באי כנס הסייבר-טק שנערך בשבוע שעבר בת"א.

מסתבר שיש לנו סיבה אמתית לדאגה מאיום הסייבר. חברת אבטחת המידע FireEye פרסמה באחרונה דוח, המצביע כי ישראל חווה מתקפות סייבר בתדירות יומית, אשר רובן מתמקדות במערכות ממשלתיות, ביטחוניות ופיננסיות. עוד מצוין בדוח, כי כמות התוכנות הזדוניות המשמשות כ"מכשיר לוחמה" לתקיפות הסייבר התרבו פי 4 במהלך שנת 2013.

התחממות גלובלית

נראה כי לא רק בארץ מודאגים מהאיום הקיברנטי המתפתח. מבול של התקפות סייבר על מערכת הבנקאות בארה"ב, ובעיקר כנגד בנקים גדולים דוגמת ג'יי.פי מורגן, סיטי ובנק אוף אמריקה, העמידו את הממשל האמריקני במבוכה, נוכח חוסר האונים שלו בהתמודדות עם המצב הקיים. עם זאת, הרגולטורים בארה"ב הבטיחו לסייע לבנקים קטנים להתגונן בפני מתקפות סייבר, לאור העלויות הגבוהות שנדרשות מהם לצורך כך.

שתי התפתחויות דיגיטליות חדשות, שהוגדרו באחרונה כבעלות סיכון גבוה לשימוש לרעה, הן מדפסות התלת-ממד והמטבע הווירטואלי ביטקוין. בראשונה קיים חשש של ניצול המשאב הטכנולוגי התמים ליצירת כלי נשק מסוכנים ללא היתר מתאים, וגרוע מכך - ללא אפשרות מעשית של אכיפת הרשויות. בנוגע לביטקוין, הסיכון הקיברנטי הטמון במטבע הווירטואלי נובע מחוסר היכולת של בנקים מרכזיים לפקח על תנועותיו ולשלוט על היצע הכסף בעולם.

אל מול האיום הקיברנטי הגובר עומדות בשער חברות אבטחת המידע. אלו נהנות מהעלייה החדה בביקוש להגנה מפני מתקפות סייבר, ולפי ההערכות, עד שנת 2017 כ-10% מסך ההוצאה הגלובלית ל-IT (טכנולוגיית מידע) יוקדשו למטרה זו.

גאווה ישראלית

תחום הסייבר זוכה להתעניינות רבה בקרב המשקיעים בשנים האחרונות, ועדות לביקוש הגבוה ניתן לראות בביצועים הבולטים של החברות המובילות בתחום. מרביתן השיגו בשנה החולפת תשואה עודפת משמעותית על מדדי השוק. בנוסף, חלקן זוכות להמלצות חמות בוול סטריט.

למשל, סיסקו (סימול: CSCO), שנמצאת בראש רשימת המניות המומלצות של מריל לינץ' לשנת 2014. נוסף על פעילותה המרכזית בתחום ציוד התקשורת, סיסקו מתמקדת בפיתוח מוצרי אבטחת מידע, בעיקר לתאגידים.

חברה בולטת נוספת בתחום היא "משלנו" - צ'ק פוינט (CHKP), שהציגה בשבוע שעבר דוח מרשים, שבו עקפה את התחזיות המוקדמות, הן בשורת הרווח והן בהכנסות, ואף דיווחה על כוונתה להגדיל את היקף הרכישה העצמית (Buyback) של מניותיה. צ'ק פוינט מתמחה בפיתוח מוצרי חומות הגנה (Firewall) כנגד פעולות זדוניות ברשת ובשרתי הארגון. באחרונה היא נכללה בפעם השביעית ברציפות בדירוג המוביל של חברת המחקר הטכנולוגי גרטנר.

לצד שתי חברות אלו, פועלות חברות נוספות שמתמקדות באבטחת מידע על גבי הרשת, ביניהן פאלו אלטו ואימפרבה, שבין מייסדיהן ישראלים לשעבר, וכן Barracuda, ו-Juniper.

תחום נוסף של הגנת סייבר הוא מתן פתרונות ללקוחות קצה, באמצעות תוכנות אנטי-וירוס למיניהן. אלו מיועדות למנוע פגיעה זדונית במערכות מחשב, מנייחים, דרך ניידים ועד מובייל. החברות המובילות בתחום זה הן סימנטק, FireEye ו-AVG. סימנטק (SYMC), אשר נכללת במדד S&P 500, נכנסה באחרונה לראש רשימת מניות הטכנולוגיה המומלצות של UBS.

עד כה, למרות הביקוש ההולך וגובר של המשקיעים לחברות המתמחות בפיתוח מוצרי הגנה מהתקפות סייבר, לא נוצר מדד ייעודי למניות תחום זה. אם היינו מרכיבים מדד מ-15 המניות המובילות בתחום שנסחרות בארה"ב, היינו נהנים מתשואה של 43% בשנה החולפת לעומת 20% בלבד במדד S&P 500.

מתחילת השנה חברות הסייבר רשמו בממוצע עליות שערים, בניגוד למגמה השלילית שאפיינה את מרבית המניות בשוק ההון. נראה כי לא ירחק היום, שבו עורכי המדדים הבינלאומיים יראו את הפוטנציאל בתחום וישיקו מדד עקיבה למניות סייבר.

לסיכום, איומי הסייבר לא צפויים להיעלם מהנוף המקוון בטווח הנראה לעין. סביר להניח שהאקרים וטרוריסטים וירטואליים ימשיכו בניסיונות פגיעה במערכות פיננסיות וביטחוניות ברחבי העולם. על כן, חברות מתמחות בתחום ההגנה הקיברנטית צפויות להמשיך לצמוח בהכנסותיהן וליצור הזדמנויות השקעה מעניינות.

נסיים בהלצה של אנשי אבטחת מידע, המבטאת את פוטנציאל הנזק הטמון בסייבר: "אם תיתן לאדם דג יהיה לו מספיק אוכל לארוחה אחת. אך אם תלמד אותו לדוג (פישינג), הוא יוכל לקנות לעצמו הרבה ארוחות - על חשבון כרטיס האשראי שלך".

הכותב הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי וחינוך פיננסי בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע

חברות בולטות
 חברות בולטות