בורסות אירופה סגרו במגמה מעורבת לאחר המאקרו

מדד הניקיי ננעל בעלייה של יותר 1% לאחר שצנח אתמול ביותר מ-4% ■ מאז תחילת השנה איבדו שוקי המניות בעולם כ-3 טריליון דולר ■ מדד מנהלי הרכש בסקטור השירותים ירד ל-51.6 נקודות בינואר

המסחר בבורסות אירופה נסגר היום (ד') במגמה מעורבת, על רקע פרסום נתני מאקרו בארה"ב, ולאחר נעילה מעורבת בבורסות אסיה מוקדם יותר היום.

מדד הבנצ'מרק של היבשת, הסטוקס 600, אומנם נסחר בעלייה של כ-0.1%, אך עדיין נמצא 5.2% נמוך מהשיא של 6 שנים, שנרשם בשלהי חודש ינואר, כאשר הפד החליט להמשיף ולסגת ממדיניות התמריצים.

המשקיעים בורחים מהשוק. מאז תחילת השנה 3 טריליון דולר התנדפו משוקי המניות הגלובליים, בעקבות שילוב של מספר גורמים. סימנים להאטה בסין והתפוצצות בועת האשראי במדינה, החשש מפני התפתחות משבר בשווקים המתעוררים שייגרם כתוצאה מהמשך הנסיגה של הפד ממדיניות התמריצים וכן נתונים כלכליים פושרים שפורסמו בסין וארה"ב. כל אלה מכבידים על השווקים וגורמים למסחר תנודתי.

אנליסטים מציינים כי אם המשבר יחריף במדינות כגון טורקיה, ברזיל, הודו, אינדונזיה או דרום אפריקה, הדבר עלול לסכן את הבנקים בגוש האירו, שחשופים למדינות השווקים המתעוררים באמצעות הלוואות שהעניקו להם, בהיקף 3 טריליון דולר. האם זה יהיה הגפרור שיצית מחדש את משבר החוב בגוש האירו?

בזירת המאקרו התפרסם מדד מנהלי הרכש בסקטור השירותים בגוש האירו. המדד ירד לרמה של 51.6 נקודות בחודש ינואר, מתחת לצפי בשוק שעמד על קריאה של 51.9 נקודות.

בתחום המאקרו בארה"ב התפרסם סקר ה-ADP שהצביע על גידול של כ-175 אלף במספר המשרות בסקטור הפרטי בינואר לעומת צפי לעלייה של כ-185 אלף.

מניית Alfa Laval AB זינקה לאחר שעקפה את תחזיות האנליסטים בדוחות שפרסמה. גם מניית סוואטש זינקה בחדות לאחר שפרסמה דוחות טובים מהצפי.

הניקיי התאושש

המסחר בבורסות אסיה נחתם היום (ד') במגמה מעורבת, כאשר מדד הניקיי היפני טיפס ביותר מ-1% לאחר שנפל אתמול ב-4.2%. זאת לאחר שאתמול ננעל המסחר בוול סטריט בעליות שערים.

מדד ה- MSCI Asia Pacific שאינו כולל את יפן, ננעל בירידה של כ-0.5% בעוד החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים ביציבות.

"אין הרבה תמריצים למשקיעים להיכנס לשוק", מסביר אנדרו סוליבן, מנהל השקעות בחברת Kim Eng Securities בהונג קונג. "סין עדיין בחופשת ראש השנה אך עדיין קיימים הרבה נתוני מאקרו שמכבידים על השוק".

מניית פנסוניק מזנקת ביותר מ-18% לאחר שדיווחה על עלייה של 20% ברווח לרמה של 730 מיליון דולר (73.7 מיליארד ין) ברווחי הרבעון השלישי שלה. גם מניית סוני מזנקת בכ-6% לאחר דיווח בתקשורת היפנית לפיו היא מתכוונת למכור את חטיבת המחשבים שלה בכ-50 מיליארד ין.