בחירת מניות בימים אלה היא המשחק הכי מסוכן שיש

אלה ימים שבהם קל לעשות ספין לטווח קצר כדי להוריד או להעלות שער של מניה מומלצת כלשהי

שווקים באירופה הפכו ממוזנחים לחלוטין למוערכים בצורה גורפת בתוך 12-18 חודשים בלבד, תלוי בנקודת ההשקפה שלכם על עיתוי המפנה בסנטימנט.

אנחנו חזרנו והדגשנו, שבאירופה נשארו סיכונים, בין אם הם פוליטיים, כלכליים או נוגעים לאבטלה ולרווחי החברות. אבל בעינה עומדת העובדה שבאירופה פועלות כמה מהחברות המובילות בעולם, ושיש נטייה טבעית להגדיל את החשיפה למניות אירופיות.

הנטייה הזו באה ממשקיעים מקומיים, שחוששים (בצדק, להערכתי) משוקי האג"ח ומגדילים את משקל ההחזקה המנייתית מרמה היסטורית נמוכה מאוד; וממשקיעים בינלאומיים, שחוששים מהתמחור של השוק האמריקני (בייחוד ממדד מכפיל הרווחים של שילר) ומהתנודתיות והסיכונים בשווקים המתעוררים האופנתיים לשעבר.

זה עתה נכנסנו לעונת הדוחות הכספיים, שהיא תמיד עיתוי טוב לברוקרים ליצור רעש, פחד ומחזורים, ולמשקיעים עצבניים לחשוש ולהתעלם מהראיות: כלכלות אירופה צפויות להתאושש ב-2014, וגם הרווחים צפויים לעלות, בממוצע של 13%, עם תחזיות ראשונות לעלייה של עוד 11% ב-2015.

זו סיבה נוספת לכך שניסיון לבחור כמה שמות של מניות ממאמר שנכתב על ידי מנהל כספים כלשהו, הוא משחק מסוכן. הוא או היא יכולים לאהוב מניה בגלל סיכוייה בטווח הארוך, אבל תמיד תהיה דרך שבה אפשר יהיה לעשות ספין לטווח קצר כדי להוריד את המניה או להעלות אותה, בייחוד בעולם שבו קיימת חבורה רעבה של "שחקני 2 ו-20" (מנהלי קרנות גידור שרודפים אחרי תשואות, וגובים 2% דמי ניהול ו-20% מהרווחים) שמשחרת לטרף בשווקים.

נתוני צמיחה מתעתעים

העמדה הנוכחית שלנו ממשיכה להיות זהירות ביחס לשמות של מוצרי צריכה בסיסיים רבים, והתנודתיות במטבעות המדינות המתעוררות יכולה להיות עוד סיבה לזהירות כלפי השמות הללו. אנחנו גם במשקל-חסר קטן בשמות בנקאיים, למרות שחזרנו למגזר הזה בהתלהבות רבה יותר ב-18 החודשים האחרונים, ויש לנו שמות מצוינים של הבראה בתחום הזה, כמו ING וקרדיט אגריקול. בנקים אמורים להיות חלק חשוב מכל הבראה כלכלית באירופה. מניות התעשייה, בתיאוריה, אמורות גם הן לרשום ביצועים משופרים, אבל זהו תחום מסוכן מאוד בפוטנציה, בהתחשב בפיחות הין היפני ב-25% ומכאן בתחרות הגדולה.

אני חושב גם שכאשר אירופה נכנסת למעגל קסמים חיובי של צמיחה טובה יותר ותקבולי מס משופרים (על רקע התנהגות ממושמעת יותר של ממשלות), תהיה יותר השקעה בתשתיות או עוד השקעה בתמריצי מס להשקעות במזומן.

המסר העיקרי הוא שכלכלות אירופה מבריאות, ואני חושד אפילו שהצמיחה תהיה מהירה יותר מן התחזיות העכשוויות. ראו איך מאיצה הצמיחה בבריטניה, ואיך היא הפכה לדעתי לאינדיקציה של איך יכולות מדינות נוספות באירופה לעבור לצמיחה מהירה מהצפוי.

אבל העוקץ הוא שקרוב לוודאי שאנחנו ניצבים בפני כמה שנים של צמיחה נמוכה יחסית, ולכן אנחנו ממשיכים להעדיף תמהיל משוקלל של מניות צמיחה איכותיות לצד כמה שמות של הבראה. זו מדיניות שעבדה היטב זה 12 שנים, והיא פרי של גישה מאוזנת ומנוסה לשווקים הללו.

אני צופה שהשווקים האירופיים ירשמו התקדמות במהלך השנה, אך ערוך גם לתנודתיות. אנחנו ממשיכים לקנות בימים גרועים, ולהיות קצת זהירים כאשר כל האחרים נראים נינוחים קצת יותר מדי.

* הכותב הוא מנהל קרן מניות אירופה בחברת הנדרסון גלובל אינווסטורס, המיוצגת בישראל על-ידי מיטב-דש בית השקעות

האם הצמיחה
 האם הצמיחה