המדינה שיווקה קרקע שאיננה זמינה לבנייה - ומכרזים נכשלו

המגרשים ששווקו על ידי רשות מקרקעי ישראל ומשרד השיכון בשכונת גילה בירושלים כלל אינם זמינים לבנייה וקבלן שיזכה בהם יוכל לעלות על הקרקע רק בעוד שנתיים וחצי במקרה הטוב

מכרזים לבניית מאות יחידות דיור בשכונת גילה בירושלים נסגרו ללא תוצאות. בימים בהם טוענים הקבלנים כי המדינה לא מפרסמת די מכרזים לבניית דירות באזורי הביקוש, כישלון של לא פחות מעשרה מתחמים נפרדים לבנייה נראה תמוה. עיון במסמכי המכרזים המדוברים כמו גם פרוטוקול סיור הקבלנים שנערך טרם המכרז חושף את התשובה - המגרשים ששווקו על ידי רשות מקרקעי ישראל ומשרד השיכון כלל אינם זמינים לבנייה וקבלן שיזכה בהם יוכל לעלות על הקרקע רק בעוד שנתיים וחצי במקרה הטוב. בנוסף, גם מחיר המינימום שקבעה המדינה גבוה ולטענת קבלנים משקף מחיר שאינו ריאלי למתחם.

מדובר בעשרה מתחמים שונים המאפשרים יחד בניית 708 יחידות דיור בשכונת גילה בירושלים. במסמכי המכרז, בנספח לחוזה החכירה, מפורט לוח הזמנים לתשלומים השונים אליהם מתחייבים הזוכים במכרז ובמקביל, לוח הזמנים לקבלת הקרקע. בעוד מי שיזכה במכרז נדרש להעביר את התשלומים הרגילים למדינה בפרק זמן קצר של מספר חודשים, הזוכה במכרז יוכל לקבל את הקרקע בה זכה במכרז רק 32 חודשים מאז הוכרזו הזוכים על ידי ועדת המכרזים. כלומר, מדובר במגרשים שיהיו זמינים לבניה רק שנתיים וחצי מיום הזכייה.

במהלך סיור הקבלנים שנערך לקראת סגירת המכרז נשאלה השאלה האם ניתן יהיה לקבל את המגרשים לבנייה בפרק זמן הקצר יותר, ולקבלנים נמסרה התשובה כי לא ניתן לקצר את הלו"ז.

"מדובר בלוחות זמנים ארוכים מאוד עד לקבלת המגרשים", כך אומר אוהד סבן סמנכ"ל חברת דונה שהתעניינה במכרזים אך לא ניגשה לבסוף. "לצערי אנחנו מתחילים להתרגל לכך שהמדינה משווקת מכרזים ללא לוחות זמנים סבירים. פעם המדינה הייתה עושה קדם מימון לעבודות שלוקחות הרבה זמן וזה היה מקצר את הלו"ז אבל זה כבר לא קורה".

כאמור, גם מחיר הקרקע שנקבע על ידי השמאי הממשלתי במכרז היווה סיבה לכך שקבלנים לא ניגשו. כך לדוגמא, על פי גובה השומה במכרז לבניית 60 יחידות דיור בתוספת דמי הפיתוח, מדובר בשווי קרקע ליחידת דיור בגובה כ-860 אלף שקל. "מדובר במחירים לא ריאלים לאזור, אפילו לא לאזורים הכי טובים בירושלים", כך אסף אביב, מנכ"ל ובעלים של חברת מ.אביב שבחנה את המכרזים והחליטה לא לגשת.

בתגובה לטענות, גם במשרד השיכון מאשרים כי המחיר שנקבע לקרקע במכרזים גבוה: "השומות אכן היו גבוהות מידי לדעתנו, אך כידוע מדובר בשומות עצמאיות שנקבעות על ידי נציג השמאי הממשלתי. מדיניות מחירי המינימום נקבעת על ידי רשות מקרקעי ישראל, אולם חשוב להזכיר כי בינואר 2012 ירדו מחירי המינימום בירושלים ובאזורי עדיפות לאומית ירדו ל-25% בלבד מהשומה לעומת 51% מהשומה עד אז, ואכן מספר מכרזים בירושלים כמו למשל בחומת שמואל נסגרו קרוב למחיר המינימום המעודכן".

לגבי מועד מסירת המגרשים נמסר ממשרד השיכון כי "בדרך כלל אנו משווקים מגרשים למסירה קרובה או מיידית אך לעתים גם לטווחים ארוכים יותר והיזמים כמובן מתמחרים בהתאם. בנוסף, בירושלים עצמה מגרשים ששווקו לטווח ארוך שווקו בהצלחה גדולה. הדבר קשור כנראה לניתוח של הקבלנים את המכרזים. זאת ועוד, כאשר המסירה מאוחרת זה מאפשר לעתים לבצע התאמות נדרשות בתכנית שעוזרות ליזמים".