אחרי שבירת השיאים במכירות האמנות האימפרסיוניסטית והמודרנית בשבוע שעבר, נערכו בבית המכירות סותבי'ס להסתערות האספנים גם על מגזר האמנות העכשווית. במכירה שנערכה אמש בלונדון הסתכם הפדיון ב-144.6 מיליון דולר. יותר מ-80% מהפריטים שהוצעו למכירה מצאו קונים, והחברה מתגאה במיוחד באחוז הגבוה של יצירות שמעולם לא הגיעו לאולמות המכירה הפומבית בעבר.
בשנים האחרונות, זכתה האמנות העכשווית לתיאור "רכבת ההרים של המכירות הפומביות". המגמה שהחלה עם כניסתם של עשירים חדשים ואספנים צעירים, בין השאר מהכלכלות הצומחות של סין ורוסיה, הפכה את יצירות האמנות לנכס שיכול להציל את המצב בבנק לכמה מהנפגעים העיקריים של המפולת ב-2008. זו אחת הסיבות לכך ששוק האמנות התאושש מהר מענני המיתון של השנים האחרונות, וגם אם התחלפו הפנים שמאחורי הכסף - יצירות האמנות היוקרתיות עדיין מושכות קהל, גם כהשקעה וגם כסמל סטטוס.
לעומת זאת, עבודתו של גרהארד ריכטר, "קיר" משנת 1994 לא נמכרה מעולם קודם במכירה פומבית. היצירה, שהגיעה אמש לסכום של 28.7 מיליון דולר, מגיעה ככל הנראה ממי שרכש אותה ישירות מהאמן. ייתכן אפילו שזו מכירה מהאמן עצמו, אולם סותבי'ס לא מגלה זאת מפורשות. להוציא אירועים מיוחדים, כמו המכירה הראוותנית שקיים דמיאן הירסט ב-2008 עם סותבי'ס, מכירה ישירה מהאמנים אינה נפוצה במכירות פומביות, הנחשבות לשוק משני, שבו מתקיים המסחר בין אספנים. "ריכטר ראה בעבודה זו יצירת מפתח בעלת חשיבות מרכזית, והחזיק אותה באוסף הפרטי שלו במשך 15 שנה, על מנת להציגה בתערוכותיו הגדולות במוזיאונים ברחבי העולם", נמסר מסותבי'ס.
יצירתו של סיי טוומבלי - "ללא כותרת (רומא) 1964", נמכרה ב-20 מיליון דולר וקבעה שיא מחיר לאמן במכירה פומבית. דיוקן "מאו" על קנווס בגוונים אדומים של אנדי וורהול מ-1973 נמכרה ב-12.5 מיליון דולר. היצירה הכפילה את שוויה כמעט פי 20 מאז נרכשה בסותבי'ס, בחודש יוני 2000, תמורת 632 אלף דולר.
הערב תתקיים המכירה המתחרה של אמנות עכשווית בבית המכירות כריסטי'ס בלונדון.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.