טעימה מהעמק: סיור של טבע עם חוויה קולינרית ומוזיקלית

"טעמים בעמקים" מציין עשור, ומתאחד עם פסטיבל צלילי טבע במגידו. יחד הם מציעים חוויה תיירותית, קולינרית-מוזיקלית

מלאכת הרכבת יום הסיור בעמק הייתה רצופה בקונפליקטים. היכן לבקר ואיפה לאכול, את מי לפגוש ועל מי לוותר (כלומר, לדחות לפעם הבאה). פיסת ארץ קטנה כזו, וים שופע של אתרים משלל סוגים. היה יום יפה, ובשיא החורף (אם אפשר לקרוא לו כך), עמדו שדות העמק והגבעות שסביבו בשיא ירקותם. העולם נראה טרי ורענן.

כשמגיעים לאזור, כדאי להתחיל במרכז המידע החדש שנמצא בקניון G ביקנעם (כניסה מערבית). כאן לא מדובר בביתן זניח אלא בחלל גדול ומעוצב, שחברו לו הנהלת הקניון, עמותת התיירות עמקים, קק"ל והחברה להגנת הטבע. כאן תקבלו מידע על טיולים, על מסלולים ועל אטרקציות בהתאמה אישית, גם אם אתם בדרך למקום אחר.

התחלנו בבית לחם הגלילית. בתי האבן הטמפלריים הם יצירת מופת היסטורית, ובתוכם יש התרחשות נפלאה. בחצר של בית פיין אכלנו ארוחת בוקר שהכינה השפית נילי כהן-מינץ, ואת הגרגורים שלנו שמעו כל השכנים. נילי חיה ולמדה בצרפת. כשחזרה בישלה רק אוכל צרפתי טהור, אבל הזמן נתן בה את סימני המקום, הגמיש את מנותיה. אני חושבת שזו הייתה ארוחת הברנץ' הטובה ביותר שאכלתי מימיי, והיו בה פריטים שהעזתי לטעום לראשונה (ומטעמי נימוס לא אחשוף).

המנות היו יפהפיות וטעימות בטירוף: דלעת ערמונים ועדשים, ניוקי עם ירוקים, כדורי אורז נימוחים, חלמונים על מנגולד, סביצ'ה בס והדרים, מאפה גבינת ריקוטה עשיר, קדאיף במילוי קוויאר אדום ועוד. המגוון העשיר הוא חלק מבראנץ' שמתקיים כאן מדי שישי (09:30-14:30) וכולל מנה ראשונה, עיקרית, ושתייה קלה וחמה (82 שקלים). קינוח לא כלול (36-32 שקלים), ואלה שדגמנו הרטיטו לנו את הלב. מי שמזמין בראנץ' בפסטיבל יכול להוסיף מנות נבחרות ב-10 שקלים - חלקן קינוחים (כדאי להזמין מראש: טל' 054-4737776).

אחר כך קפצנו לקומה מעל לספירולינה - חנות סבונים ותיקה, שתוצרתה מופקת משמנים ומצמחי מרפא. אלי פיין רוקח סבונים בטאץ' אישי, עם צורות מיוחדות ועד ייעודים שונים. אורחים מוזמנים לקבל הסבר (ללא תשלום) או להתנסות בסדנה וליצור מובייל מסבונים או סבון אישי (35-30 שקלים, בתיאום: טל' 050-5404034).

גם בקיבוץ עין השופט מעודדים תיירות, ובמבנה לול ישן התמקמו איילת ומיכה שטראוס, זוג המשלב בודהיזם ויהדות ומייצר "גלגמאני", גלגל תפילה טיבטי. במקור זהו גליל פח קטן, שאוצר מגילת נייר עם מנטרת החמלה. הצמד מייצר אותם מעץ, איילת מעטרת בצריבה ובצבע ובפנים נח חידוש טכנולוגי - מיקרופילם עם המון מנטרות. איילת מספרת שהדלאי לאמה הציע שימוש בטכנולוגיה כדי להעצים את התפילה. "קול גלגל" החדש הוא תליון עץ זית מעוטר אבן חן (מאבני החושן), שבחיקו מגילה עם קריאת שמע ופרשת "והיה אם שמוע" (טל' 052-3750164).

לא הרחק מהם שוקדת יונת קציר על אמנות אחרת - איור. מאז למדה במגמת האיור הראשונה בארץ, עם דני קרמן, היא איירה כ-150 ספרים. נוסף על כך, היא מציירת ויוצרת מנדלות, בובות מעיסת נייר ועוד. המקום שלה מוגדר כ"סטודיו ליצירה נאיבית וחולמת", ואכן, בחלק מעבודותיה יש ממד של תום ילדותי ורבות מהדמויות בעבודות מזכירות פיות. יונת מסבירה שהן פועל יוצא של אמירה - שכשרוצים משהו ומוכנים להשקיע ולעשות עבורו - אז אפשר להגיע גם לירח. כשהתעניינתי בסדנאות (שעה וחצי 150-200 שקלים), היא הכינה לי מנדלה לצביעה וסיפרה לי איך היא תורמת לנשמה. יצאתי משם בהתרוממות נפש (טל' 050-7258945).

בקיבוץ ניצב "בית הקשתות", אולם קונצרטים קטן וחביב, שמארח מדי חודש שניים-שלושה קונצרטים קלאסיים (60 שקלים). במסגרת פסטיבל צלילי מגידו יתנגנו בו מוצארט וסטרווינסקי לצד הפרויקט הקאמרי הישראלי (טל' 050-7775030). עוד יופיעו במסגרת הפסטיבל גם הרכבי ג'ז מסוגים שונים.

למנחת מגידו "טסנו", כדי שלא נפסיד טיסה. משה אגסי הטייס המריא איתנו במטוס קל לחצי שעה בשמי העמק. מתברר שטיסה שכזו אינה בשמיים (בעצם היא כן, אבל הבנתם את הכוונה), ותמורת סכום סביר אפשר ליהנות ממעוף ציפור ולראות נופים מוכרים מקבלים ממד אחר. חלפנו מעל עפולה ומעל התבור, המשכנו מעל יבנאל לכיוון הכינרת וחזרנו מעל פוריה וכביש 65 למנחת. החוויה הקצרה הייתה בלתי נשכחת (שלושה עד חמישה נוסעים 900-600 שקלים). מי שמעוניין בשיעור מתוך תא הטייס יכול להיות "טייס ליום אחד" ובלווי מדריך טיסה להטיס מטוס קל (מגיל 15, 530 שקלים לחצי שעה). לרומנטיים יש חבילה עם טיסה לראש פינה, מונית למסעדה, ארוחת ערב משובחת וחזרה (1,900 שקלים לזוג, כארבע שעות). המקום פעיל כל ימות השבוע, הטיסות מומלצות בשעות הבוקר (טל' 04-6528847).

מחוץ למנחת יש חורשה, שעכשיו מתמלאת בהמוני כלניות צבעוניות, בניגוד לכלניות האדומות של הנגב. בין העצים מוביל שביל הליכה מעגלי קצרצר ומקסים. אם בא לכם פיקניק, תוכלו להזמין מענבל דר מיוקנעם סלסילה עם שלל מטעמים - לחמים, סלט, אנטיפסטי, קיש, שתייה, עוגיות ועוד (250 שקלים לזוג, בתיאום. טל' 050-4490893). אנחנו בחרנו לגוון וסיימנו בטנדוקה, מסעדת בשרים איכותית וכשרה ביוקנעם המושבה, שלראשונה תשתתף בפסטיבל טעמים בעמקים עם תפריט מיוחד, אז אל תחמיצו! (טל' 04-9590323).

הפסטיבלים יתקיימו החל באמצע פברואר ועד סוף מארס. לפרטים: www.emek-tour.org.il

הופעות בתחנה

במתחם התחנה הראשונה בירושלים יתקיימו במהלך חודש פברואר הופעות מוזיקליות בערבי שלישי וחמישי. מדי שלישי ב-00:12 יופיעו אמנים משתנים באוהל המרכזי שבמתחם, ומדי חמישי ב-00:91 יופיע ההרכב "טריו הרפז" בבזאר הקולינרי עם מוזיקת ג'ז סווינג מעורבת בג'ז צועני. במקביל יוצעו בבזאר הקולינרי מבצעי יין ואוכל במחירים מפתיעים. www.firststation.co.il