כוכבים בשמי ברלין: ביקור בשבוע האופנה של העיר המדוברת באירופה

שבוע האופנה של ברלין מתקיים פעמיים בשנה - בינואר וביולי כאשר מבצע ארגון האירוע נמשך כשנה ■ עם יותר מ-800 מעצבים ומותגי אופנה שפועלים בה, ברלין נחשבת לאחת הערים היצירתיות והדינמיות בתחום

למתבונן מבחוץ, שבוע האופנה של ברלין עשוי להיראות כמו המסיבה הזוהרת והנוצצת ביותר עלי אדמות; העיר לובשת חג, המלונות מפוצצים, ואלפים רבים של אורחים - בהם עיתונאים, צלמים, קמעונאים, בלוגרים וגדודים של סלבריטאים, שמסיבות כלשהן, מוכרחים, פשוט מוכרחים להיות שם - נודדים מתצוגה למסיבה. זה לא קורה מעצמו: שנה שלמה אורך ארגונו של האירוע הזה (שמתקיים פעמיים בשנה - בינואר וביולי), מבצע שבו לוקחים חלק אנשים רבים ונשפכת כמות אדירה של כספים.

שבוע האופנה של ברלין נחנך לפני כשבע שנים בלבד - לא הרבה יחסית לשבועות אופנה ותיקים בעולם - במטרה להפוך את האופנה הגרמנית לתעשייה של ממש. בהיעדר תשתית כלכלית מבוססת לתעשיית האופנה הגרמנית, מי שהרים את הכפפה הייתה חברת הרכב מרצדס-בנץ, שלא רק נותנת את החסות אלא גם אחראית לחלק נרחב מהארגון. זה לא אירוע האופנה היחיד שבו מרצדס לוקחת חלק - מתברר כי מרצדס תומכת כיום ב-44 אירועי אופנה ב-28 מדינות, במטרה למזג בין כישרונות צעירים ומתפתחים לוותיקים ומבוססים, דרך הרשת העולמית הייחודית המכונה שבוע אופנה.

מה לחברת רכב יוקרתית ולאופנה? "אנשים מתעניינים כיום בכל מה שהם מקשרים עם סביבת סגנון חיים", מסביר בכיר במרצדס שהעדיף שלא נזהה אותו בשמו. "זה כולל גם את המותגים שהם חלק בלתי נפרד מעולמות אלה. לכן, במשך שנים רבות אחד מיעדיה המרכזיים של מרצדס הוא להציג את עצמה גם בסביבות החיים האחרות של קהל היעד. זה אומר להיות מזוהה גם עם עולמות של ספורט, קולנוע ואופנה. זה מביא אותנו קרוב יותר ללקוחות שלנו".

בכניסה לאוהל התצוגות המרשים, ממש מול שער ברדנבורג במרכז ברלין, אי-אפשר לפספס את העובדה שהקמפיין החזותי של מרצדס - הפעם בכיכובה של הדוגמנית והכוכבת העולה ג'ורג'יה מיי ג'אגר (הבת של) - הוא המפתח העונתי של המותג. "כל קמפיין כזה נוצר בשיתוף פעולה הדוק עם מנהל אמנותי בינלאומי אחד לפחות ועם צלם אופנה או אמנות, דוגמנית ורכב חדש ואטרקטיבי של מרצדס בנץ", מסביר אותו בכיר. "הדימוי החזותי שמגובש נכנס לשימוש ברחבי העולם, בהתאמות נקודתיות למדינות השונות, כדי לייצר תשומת לב למחויבות ולמעורבות שלנו לאופנה".

הרומן של מרצדס עם עולם האופנה אינו חדש. הפעם הראשונה שבה נתנה החברה חסות לשבוע אופנה הייתה כבר ב-1996, לשבוע האופנה האוסטרלי בסידני ובמלבורן. מאז היא נתנה ונותנת חסויות לשבועות אופנה בבייג'ין, במיאמי, במדריד, במוסקבה, בשטוקהולם, במקסיקו, בטוקיו, ביוהנסבורג, במלטה, באיסטנבול ועוד, ומפגינה נוכחות באירועי אופנה אקסלוסיביים בשבועות של מילאנו, פריז, לונדון, בואנוס איירס, טורונטו ושל פראג. דווקא הבסיס הביתי של ברלין התווסף לפורטפוליו האופנתי של מרצדס רק ב-2007, לא לפני שהתברר כי לעיר יש עוצמה אופנתית מספיקה כדי לתמוך באירוע.

כיום, עם יותר מ-800 מעצבים ומותגי אופנה שפועלים בה, ברלין נחשבת לאחת הערים היצירתיות והדינמיות בתחום. שבוע האופנה שלה מושך אליו למעלה ממאתיים אלף מבקרים, הרבה בזכות העובדה שבמקביל אליו מתקיימים גם ירידים, הרצאות, מסיבות ואירועים נוצצים אחרים. "המטרה העיקרית שלנו הייתה בעיקר להקים פלטפורמת אופנה בינלאומית וליצור קשר עם קבוצות צעירות. אנחנו משוכנעים כי בשנים הקרובות ברלין ומעצבים גרמנים במיוחד ירחיבו בהתמדה את התפקיד שלהם בעולם האופנה הבינלאומי", אומר הבכיר.

לא מפתיע לגלות שהרבה מהאנרגיות של ברלין מתבטאות ברוח היצירה של מעצביה. והכוונה היא גם לאקלקטיות וגם לאידיאולוגיה חתרנית שפרחה בעיר במהלך השנים. במקביל קשה לומר שהאופנה הברלינאית פורצת גבולות. הנה כמה מהמעצבים הבולטים של שבוע האופנה הברלינאי.

הכותבת הייתה אורחת שבוע האופנה של ברלין

yael-b@globes.co.il

Dawid Tomaszewski

רגע לפני שהחלה התצוגה הוחשך האולם. בעלטה המוחלטת התגנבו אל המסלול ארבעה אנשים עם שקיות ניילון גדולות, רוקנו את תוכנן ונעלמו. כשהואר המסלול, החלו הדוגמניות לצעוד על ערימת עלי שלכת שנראו כמו ציור ושיוו לתצוגה אווירה סתווית, מרשרשת ורומנטית. בין החתכים המורכבים ויריעות הבד הפיסוליות השחורות, אפשר היה להבחין בניסיונו של המעצב (הפולני במקור) לגבש כתב יד המזוהה עם סגנון שאינו קונבנציונלי, תוך שימוש נרחב בעור ובמשי, עם דיטיילים ייחודיים של חגורות מתכתיות בצבע נחושת, רקמות חרוזים ומעילים שהותאמו בקפידה לסגנון כולו. לא בכדי הסגנון הייחודי שלו הוגדר לא פעם כ"ניו קוטור", ואף זיכה אותו בפרס המעצב הצעיר בתחום הפרימיום

Hien Le

הבחירה בהאיין לי לפתוח רשמית את שבוע התצוגות של ברלין נראתה הגיונית. על המסלול צעדו הדוגמניות במראות חורפיים אורבניים מתוחכמים, עם שילובים עדינים ואלגנטיים של צמר ועור. זהו האוסף השלישי שהוא מציג בשבוע האופנה של ברלין, אחרי שזכה כבר בשלושה פרסים יוקרתיים בתחרויות אופנה ידועות. מלבד ההתמקדות שלו ביישום עדין של פרטים, הוא שומר באדיקות על כתב יד המשלב עיצוב חרוץ עם ביצוע מדויק, המתאפיינים בחספוס ובנינוחות של אופנת רחוב גבוהה. אלה משתלבים היטב בזירת האופנה האירופית, והקולקציות שלו נמכרות כיום בבריטניה, בשווייץ ובגרמניה

Kilian Kerner

המעצב הגרמני הצעיר קיליאן קרנר, 34, כבר הספיק להקים מותג משלו, לצבור מעריצים אירופיים, ולפזר את מרכולתו ב-14 מדינות ברחבי העולם, בהן בריטניה ואיטליה. חיתוכים גיאומטריים חדים, הדפסי פרחים רומנטיים, מראות בוהו-בארוקיים ומשטחי צבע עזים היו רק חלק מהרעיונות ששולבו בקולקציה של קרנר ביד חופשית, והצביעו על ניסיון לקלוע למנעד טעמים אליטיסטיים ובעיקר על חזון יצירתי. כבר כמה עונות ברציפות שמעצבים רבים בוחרים להוציא דברים מפרופורציות, ובקולקציות שונות אפשר לראות פריטים בגדלים ענקיים או לחלופין בגודל מיניאטורי. אצל רובם, המגמה הלא פרופורציונלית באה על חשבון הסטייל. על הרקע הזה קרנר דווקא מצליח, שוב ושוב, לייצר אמירה שלמה ובעלת משמעות וליצור סדר יום עיצובי משלו

Lena Hoschek

אף שיצירותיה של לנה הושק מתאפיינות בעקביות בשמלות רומנטיות שהן עמוסות מדי לעין, אפשר בהחלט להעריך את דפוס החשיבה של מעצבת שמעזה. גם אם מדובר בז'אנר אולטרה נשי, שלפרקים נראה קיטשי על גבול הפחות חדשני ועכשווי, היופי הוא שהושק מביאה משהו איכותי משלה עם כתב יד מגובש, אחיד ומובהק. אחרי ששימשה כאסיסטנטית אצל ויוויאן ווסטווד בלונדון, הושק הקימה ב-2006, כשהייתה בת 24 בלבד, את המותג הקרוי על-שמה. בעבר אמרה שהאוספים שלה הם פשוט השתקפות של מה שריתק אותה מאז ילדותה: הנשי האידיאלי של שנות ה-40 וה-50, תפירה באיכות גבוהה, חומרים מסורתיים, אבל גם רוק אנד רול ומוזיקת פאנק, קעקועים ואלמנטים אירוטיים

Alena Akhmadullina

הבולטת ביותר שבתצוגות הייתה דווקא זו של המעצבת הרוסייה אלנה אחמדולינה, שבשנים האחרונות מטביעה אט-אט את חותמה באירופה. הפעם הגיעה להציג בברלין, במסגרת מיזם מיוחד של מרצדס עם מגזין האופנה ELLE, שנועד לקדם מעצבים מצטיינים מהעולם. אחמדולינה הקימה את המותג בשנת 2001, לאחר שסיימה לימודי טכנולוגיה באקדמיה לעיצוב בסנט פטרסבורג. בתוך עשר שנים היא הפכה לאחת המעצבות הייחודיות ביותר בסצנת האופנה הרוסית ולחביבת נשות האליטה המקומיות לצד סלבריטאים בינלאומיים (אווה גרין, נעמי קמפבל ועוד רבות). הקולקציות שלה מעוצבות בהשראת אגדות רוסיות, המתורגמות לצלליות ייחודיות שנועדו לנשים מודרניות. הפעם כללה הקולקציה המופתית פריטי לבוש שלוו, בין היתר, בהדפסים מקוריים ומרשימים, שהתאפיינו במראה רך ורומנטי, אך עם זאת מודרני ועכשווי

MALAIKARAISS

בחירה מדויקת של בדים וצבעים יכולה ליצור מראות משכנעים בעיצובים פשוטים יחסית. זו המסקנה המתבקשת מהתצוגה של מלייקה רייס, מותג צעיר שהושק בשנת 2010 בברלין, שהציג קולקציה חיונית ומתוחכמת עם טוויסטים יפים, הכוללים בדים וחוטים חדשניים עם גימור ייחודי במראה עדין, נשי ומהוקצע, המייצגים היטב את הערכים המאפיינים את האופנה של ברלין: אלגנטיות מאופקת המשלבת במידה את רוח הרחוב. לא תמצאו בקולקציה אלמנטים דקורטיביים ומקושקשים מדי - לכל פרט יש סיבה מוצדקת ופרקטית המזוהה היטב עם כתב ידה של המעצבת

Minx By Eva Lutz

די במבט קצר בקולקציה של לוץ, כדי להבין מה זה מודרניזם ואיזו מהפכה חולל הזרם גם בעולם האופנה. באוסף המרשים של פריטי החורף הושם דגש על צלליות גדולות מהחיים, משחקי נפח דרמטיים, מקוריים ומעניינים, תוך שימוש בקווים ובהדפסים גיאומטריים מגוונים, היוצרים יחד קולקציה אסתטית, מעודנת ומדויקת להפליא, שעושה שימוש רגיש בצבעים כמעט בסיסיים. "אופנה היא יותר מאשר בגדים יפים. אופנה מעוררת את אישיותו של אדם ומשאירה חותם על הסביבה האישית שלו. אופנה היא סיפור על מוטיבציה ועל תשוקה". זוהי הפילוסופיה של המעצבת אווה לוץ, והקולקציה שלה כוללת סגנון צעיר, חצוף, אלגנטי, שובבי וייחודי, עם קווים ברורים ונוחים שמיועדים לנשים מודרניות, בעלות ביטחון עצמי

Schumacher

בין בתי האופנה הבולטים בסצנת האופנה הגרמנית-הבינלאומית אפשר למצוא את שומאכר, חברה מבוססת יחסית לשאר המעצבים המקומיים, שהוקמה בשנות ה-80 וזוכה כבר למעלה משני עשורים להכרה בינלאומית. המייסדת והמעצבת שעומדת בראשו, דורותי שומאכר, מאמינה שהכוח הנשי טמון בין היתר בבגדים. ואכן, הקולקציות שלה מתאפיינות בעקביות בנשיות מודרנית, בחומרים יוקרתיים ובזוהר קליל ופחות יומרני, עם מיזוג של ניגודים בין המראה העדין לדומיננטי, שאין בו סתירות, אלא להפך: הוא משקף היטב את מהותה של כריזמה נשית