"יש אובדן שליטה מוחלט של הממשלה על מחירי הדירות"

ארז כהן: העלייה במחירי הדירות נובעת בעיקר מ"משקיעים מהמעמד הבינוני המעוניינים בדירה נוספת לפנסיה על כל צרה שלא תבוא, ובד בבד כתוצאה במחסור גובר והולך בהיצע הדיור באיזור הביקוש"

"הנתונים משקפים מגמה שאנו פועלים במרץ לעצירתה והפיכתה. פעלתי במהלך השנה האחרונה להגברת השיווקים וההיצע ולהורדת מחירי הקרקעות כשלצד זה אני מגבש בימים אלו ביחד עם הגורמים הרלוונטיים תוכנית אסטרטגית הכוללת ויתור משמעותי מהכנסות המדינה שישפיעו על מחירי הדיור באחוזים ניכרים בצורה מהירה", כך אמר היום שר השיכון, אורי אריאל, בהתייחסות לנתוני השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים שפורסמו. "שוק הדיור הוא שוק מורכב ואני מאמין שהפעולות שעשינו יחלו לשאת פרי בקרוב כך שנתחיל לראות בלימה של עליית המחירים לקראת סוף השנה ותחילת ירידה במהלך 2015".

בעוד שר השיכון מדבר על פעולות שיובילו לירידות מחירים, גורמים אחרים בענף הנדל"ן אינם אופטימים באותה המידה לגבי הצלחתם להשפיע על השוק.

לדברי ארז כהן, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, נתוני השמאי הממשלתי שפורסמו כעת, ולפיהם מחיר דירת 4 חדרים בת"א זינק ב-10% בשנת 2013 מעידים על "אובדן שליטה מוחלט של הממשלה ומקבלי החלטות על מחירי הדיור".

כהן ממשיך ומתריע כי "לצערי, מדובר בעליית מחירים בהחלט לא סבירה שהינה בראש ובראשונה תוצאה של אובדן אמון מוחלט של המעמד הבינוני במדיניות הכלכלית בכללית ומדיניות הנדל"ן בפרט. העלייה היא בעיקר תוצאה של רכישת דירות על ידי משקיעים מהמעמד הבינוני המעוניינים בדירה נוספת לפנסיה על כל צרה שלא תבוא , ובד בבד כתוצאה במחסור גובר והולך בהיצע הדיור באיזור הביקוש. העובדה שעליות המחירים באות לידי ביטוי כמעט בכל הערים בארץ מעידה על מצוקה".

גם ח"כ איציק שמולי (העבודה) הגיב לנתוני סקירת השמאי הממשלתי: "דיבורים לחוד ומעשים לחוד, ואחרי כל ההבטחות והדיבורים מחירי הדיור ממשיכים לטוס לשמיים גם בתקופתה של הממשלה הזו. במקום שלפיד ינזוף בצעירים שנאלצים לעזוב את הארץ בגלל יוקר המחייה והדיור, הגיע הזמן שיתחיל לטפל בבעיה באופן אמיתי ויתייחס אליה כאל משבר לאומי. אפילו בפרויקט הדגל שלו ״דירה להשכיר״ מסרב בינתיים לפיד לעגן פתרונות של דיור בר השגה ודיור ציבורי כפי שהבטיח".

אהוד המאירי, יו"ר קבוצת שמאות המקרקעין הנושאת את שמו הגיב גם הוא לנתונים ואמר: "עם כל הכבוד להכרזות של שר האוצר ושר השיכון התהליכים בשוק המקרקעין הם ארוכי טווח ולכן כל ההבטחות שבעוד חצי שנה עד שנה יראה השוק אחרת הן חזון מנותק מהמציאות לכן צריך לדבר ביושר על טווחים של שנתיים שלוש ויותר".

עדינה חכם, מנכ"לית רשת אנגלו סכסון, מסרה: "רק המדינה אחראית למחירי הדירות ויש ביכולתה לשנותם. המדינה מחזיקה במלאי קרקעות אדיר במרכז, היא רק צריכה להוציאן לשיווק".

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, מסר בתגובה: "עליות מחירים בשיעורים חדים ביותר של 8% עד 10% ברבעון, בערים תל אביב, הרצליה, אשקלון ובאר שבע מלמדות על שתי מגמות מדאיגות במיוחד. הראשונה, היכן שיש כסף ואין קרקע פנויה וזמינה, פשוט מצפצפים על ההבטחות להוזלות והמחירים שועטים קדימה מבלי שאיש או דבר יכול לעצרם. השנייה, בעוד המעגל השני מתחזק לאיטו, רבים מרוכשי הדירות, בשל המהלכים שכן ננקטו על ידי הממשלה, עברו למעגל השלישי וגם הוא לצערנו מדביק את הקצב ומיישר קו עם המגמה הכללית הרווחת, או במילים אחרות, היכן שעדיין זול עכשיו גם מתייקר. ככל שהממשלה תמשיך למשוך את ידה משוק הדיור ולתפקד בעיקר כרגולטור, משל היה זה שוק של מוצרי מותרות, אנו נמשיך לחוות תוצאות לא רצויות שאין בהם תקווה לזוגות הצעירים בישראל".