נעילה שלילית בבורסות אירופה; קרדיט סוויס ירדה ב-2.6%

עליות קלות נרשמות במסחר בוול סטריט, לאחר שאתמול הסתיים המסחר בניו-יורק בירידות קלות ■ כלכלת בריטניה התרחבה בקצב של 0.7% ברבעון האחרון של 2013

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ד') בירידות שערים, על רקע עליות קלות בוול סטריט ומגמה מעורבת שנרשמה בבורסות אסיה מוקדם יותר היום.

מניית קרדיט סוויס ירדה בכ-2.6%. חקירה של הסנאט בוושינגטון העלתה, כי קרדיט סוויס, הבנק השני בגודלו בשווייץ, השתמש ב"תכסיסים אפלוליים מעולם הריגול" במשך שנים רבות כדי לסייע לעשירי ארה"ב לחמוק מתשלום מיסים. נציגי הבנק נפגשו עם לקוחות במה שמתואר כ"מעליות סודיות" או בתחרויות גולף, גרסו מסמכים והעבירו דו"חות תקופתיים לבעלי חשבונות בתוך גליונות המגזין "ספורט אילוסטרייטד", והכל במאמץ להסתיר את חשבונות הלקוחות משלטונות המס האמריקאיים.

כלכלת בריטניה התרחבה בקצב של 0.7% (שנתי) ברבעון האחרון של 2013, כך לפי נתוני האומדן השני שפורסגמו היום. הנתונים תואמים את הצפי בשוק ואת האומדן הראשון. עם זאת, בהשוואה ל-2012, כלכלת בריטניה התרחבה בקצב של 1.8%, נמוך מהצפי בשוק שעמד על קצב צמיחה של 1.9%.

"המפתח לפיצוח פקעת הסודיות הבנקאית וגביית המיסים מעברייני המס הוא חשיפת שמותיהם של בעלי החשבונות החבויים", אמר הסנטור קרל לווין, יו"ר ועדת המשנה לחקירות. "לאחר שנים של חקירות, משאים ומתנים ומאמצי שכנוע, הצליח רשויות האכיפה להשיג שמותיהם של 238 בעלי חשבונות בלבד, מתוך 22 אלף".

מגמה מעורבת נרשמה היום בבורסות אסיה (ד').

המסחר בוול סטריט ננעל כאמור אתמול (ג') בירידות קלות, על רקע נעילה שלילית במרבית בורסות אירופה. מדד ה-S&P עדיין רחוק מרחק נגיעה משיא נעילה, לאחר ששלשום במהלך המסחר הוא קבע שיא תוך-יומי חדש.

המשקיע המיליארדר ג'ורג' סורוס, שהתפרסם בניצחונו על הבנק אוף אינגלנד ב-1992 בהימור נגד הליש"ט שהכניס לו מיליארד דולר, אמר לשבועון "דר שפיגל" שהוא מאמין גדול באירו. "אני מאמין באירו. צוות ההשקעות שלי מתכנן לעשות הרבה כסף באירופה, למשל על ידי הזרמת כספים לבנקים שזקוקים בדחיפות להון", אמר סורוס בראיון. הוא הוסיף שמרחב האירו זקוק כעת להשקעות בבנקים.

סורוס אמר אפילו שהצוות שלו בוחן את יוון, על רקע השיפור בתנאים הכלכליים בה, אך תחילה עליו לוודא שניתן יהיה להרוויח בה כסף על בסיס מתמשך.

סורוס חזר גם על השקפתו, שמאמצי גרמניה להציל את המטבע האחיד רק החריפו את המצב. הבראה בת-קיימא במרחב האירו עדיין איננה קיימת, להערכתו, על אף שהשווקים התרחקו מן המשבר שהם עברו לפני שנתיים. "אני חושש שמרחב האירו ייקלע לתקופה ממושכת של קיפאון כלכלי דומה לזה ששרר ביפן ב-25 השנים האחרונות", אמר.

בטוקיו רשמה מניית פנאסוניק עלייה חדה על רקע דיווח בעיתונות היפנית כי החברה הזמינה ספקים להגיש לה הצעות במסגרת שיתוף פעולה שלה עם יצרנית המכוניות החשמליות טסלה.