ליום הולדת 40, קיבל ע' מאשתו וילדיו טיול בהפתעה. הוא והיא ושלושה ילדים, בני 7, 9 ו-12 נכנסו לרכב ונסעו יחד במשך שמונה ימים. בשיחה שמתקיימת כמה ימים אחרי שובם הביתה הוא נשמע מאושר ורווי חוויות. "היה מדהים, יש משהו מאוד שונה בשהות בקרוואן, לעומת קמפינג. טיילנו מדרום לצפון, ולנו בארבעה חניונים - במשאבי שדה, בעין גדי, בפארק הירדן, ובגולן. הקרוואן חונה בפארקים מוגנים ומבחינת הטיול, התחושה היא של ניתוק מושלם. את רוב הארוחות הכנו בעצמנו, אם זה ארוחות פויקה על מדורה או על האש או בישול בתוך הקרוואן.
"אנחנו אוהבים לטייל, אבל הפעם הגענו למקומות שלא הגענו אליהם עד היום. אחד הדברים המעצבנים בטיול קמפינג הוא הארגון והקיפול של הציוד. הקרוואן מוריד את החסמים האלה - מצד אחד להיות לגמרי בטבע, ומצד שני לישון בנוחות ובחמימות, במצעים נעימים. יש מקלחת חמה ומים זורמים.
"הילדים נהנו לתפוס לעצמם תפקידים ולקחת חלק באחריות ובתפעול. הם גם מאוד אהבו את הרובוטריקיות של הרהיטים והאביזרים שמשנים פונקציה במשך היום. זו חוויה מדהימה לילדים וזו המתנה הכי טובה שקיבלתי".
טיול בקרוואן הוא קצת כמו נסיעה עם כל הבית, ויש לכך יתרונות וחסרונות. היתרון הגדול הוא שאפשר ללכת עם ולהרגיש בלי: מצד אחד, יש לכם הכול בהישג יד (תרתי-משמע), במרחב מצומצם, שבו הושטת יד מספיקה בדרך-כלל כדי להוציא את הפירות מהמקרר ואת המחבת מארון המטבח. מצד שני, זוהי דרך טיול מסורבלת משהו, שלא מתאימה לכל אחד.
עוד בצד היתרונות נוסיף את האפשרות לעבור ממקום למקום, בלי לחזור לבסיס. בטיול שמתוכנן לאורך מסלול מתמשך, זהו פתרון טוב ונעים. בצד החסרונות, אסור להתעלם מהעובדה שכאשר מטיילים בקרוואן, קשה להיכנס לתוך ערים ויישובים הבנויים בצפיפות.
תחליטו לבד אם לשים בצד היתרון או החיסרון את הסיטואציה המשפחתית הנדירה, שבה כולם חולקים מרחב משותף ומקיימים קשר עין, המספק הזדמנויות לשיחה, למשחקים ולפעילויות, וגם ללא מעט חיכוכים (מי הזיז את השמיכה שלי?). ואם כבר הגענו לחיכוכים, הרי שלפני שתמהרו לציין אותם ברשימת החסרונות, חשבו על כך שאחרי כל ויכוח סוער מגיע שקט מבורך. ובעצם, אולי אנחנו סובלים מקצת יותר מדי שקט תעשייתי בחיי היומיום, כשאנחנו ספונים איש איש בחדרו ומול מסכו.
יחידות נופש
בנוף המקומי של ישראל לא רווח מראה של שיירות קרוואנים, ואפילו הפארקים המותאמים לחניית קרוואנים אינם ידועים מאוד בציבור. הסיבה לכך טמונה לא מעט בנושא המיסוי. קרוואן ממונע (Motorhome), כמו אלה שנפוצים בארה"ב ובאירופה, ממוסה כמו רכב פרטי ומחירו יכול להגיע לכ-400 אלף שקל. הרבה מעבר להשקעה המקובלת בציוד נופש.
לעומתו, ההשקעה בקרוואן נגרר, המתחבר לרכב, קטנה בהרבה, החל מכ-80 אלף שקל. לאחר הפחתת המס על יחידות אלה, ב-2012, החל השוק לפרוח וההיצע בו גדל, ועמו גם איכות הציוד החדיש שמגיע לארץ.
חלקנו זוכרים חופשות ילדות באתרי קרוואנים, על חוף אכזיב או בכנרת. מסתבר שלא מדובר בתעתועי דמיון. כמה חברות ותיקות מפעילות חניוני קרוואנים ברחבי ישראל, שהקרוואנים בהם משמשים בעיקר כיחידות נופש קבועות. משפחות שלמות, על דורות הסבים והנכדים, נוהגות לנפוש בקרוואנים נייחים כאלה בחופים ובחניונים מסודרים.
אולם באחרונה החלו הישראלים, אחרי שטיילו בעולם ואהבו את הסגנון, לחפש גם בארץ את האפשרות לנסוע בקרוואן ולהרגיש את חופש התנועה שהוא מציע. בתגובה, חברות הקרוואנים מציעות מספר סוגי חופשות בישראל, וביניהן גם החופשה הנייחת - הם יגררו ויביאו עבורכם את הקרוואן למיקום האידאלי שלכם, ושם תוכלו לנפוש לבד בתנאים אופטימליים.
"יש שוני מאוד גדול בין חופשה בקרוואנים באירופה, בארה"ב ובאוסטרליה לבין חופשת קרוואנים בארץ", אומר מאור משה, מנכ"ל חברת נופי מולדת, המשכירה חמישה דגמי קרוואנים. "השאלה שחוזרת על עצמה היא 'למה לטרוח?'. במרחקי נסיעה קצרים כמו שיש אצלנו, לכאורה אין הצדקה לצרף את יכולת השהייה והמנוחה בשעת הנסיעה. לכן הקרוואן משמש בעיקר בחוויית הקמפינג. ישראלים אוהבים 'זולות', אוהבים לתפוס מקום ולעשות על האש, לצאת לטיול יומי ולחזור לשהות בבסיס האם", הוא אומר.
וגם כך מדובר בהרפתקה אינטנסיבית. הטיול הקלאסי של קרוואן בתנועה דורש הסתגלות של כל הנוגעים בדבר, ולכן מומלץ לתכנן טיול של לשבוע ולא של יום-יומיים. נסיעה בקרוואן אינה דומה לנסיעה רגילה. פרט לאתגרים הטכניים ולרכישת הרגלי נהיגה ברכב גדול וכבד מהרגיל, גם אווירת ה"ביחד", כאמור, וההתארגנות לחניית לינה ולתנועה, דורשים שינוי בהרגלי המשפחה.
כאן עשויים להתגלות אצל בני הבית כישרונות טכניים חבויים (כמו גם אסונות ממתינים להזדמנות. שימו לב, הציוד דורש מידה מסוימת של עדינות ומשמעת בטיפול, בפריסה ובקיפול).
באתר הבית של חברת נופי מולדת (www.nofeymoledet.co.il), מתואר טיול מצפון לדרום, שקשה להתווכח עם איכות החופש שהוא מציע: "מטפסים לרמת הגולן, מתמקמים עם הקרוואן על אחד מהרי הגעש הרדומים, משקיפים על הנופים המדהימים מכל עבר, פורסים את המנגל, מוציאים בקבוק בירה קרה מהמקרר, לוקחים אוויר ועושים את מה שהמשפחה שלכם הכי אוהבת לעשות.
"ואז מגיע החלק של הבוקר, שבו מתעוררים משינה איכותית, אוכלים ארוחת בוקר בטבע, כשהאוויר הנקי עוטף אתכם ומחדיר בכם אנרגיות חיוביות. משם אפשר לגלוש למקורות הירדן, או להמשיך מערבה לבלות יום על חוף הים. כשחם - נכנסים להתקרר במזגן ולתפוס תנומת צהריים. או שיורדים לים המלח ולמצדה, ועוברים במדבר יהודה ובמערות קומראן".
במסלול של שבוע ימים מצפון לדרום ניתן להתחיל במושב אלרום שברמת הגולן או בחניון במושב שאר יישוב, של לאופק קרוואנים. יש חניוני קרוואנים טובים על חופי הכינרת. מומלץ לשהות שני לילות רצוף בחלק מהחניונים ולא לנוע כל יום.
בעין גדי, חניון הקרוואנים מסונף לספא של חמי עין גדי וכולל את שירותיו. בערבה תמצאו חניון בחוות התנינים בעין חצבה. משם אפשר להתחיל לעלות צפונה דרך פארק גולדה ומשאבי שדה, שם ממוקם חניון ספינת המדבר.
אחד האזורים היפים לטיול בקרוואן הוא מכתש רמון. אך לצד האפשרות לחנות וליהנות מהשקט בחיק הטבע, צריך לזכור שהנהיגה בכבישי עפר מצריכה זהירות-יתר. הקרוואן אינו רכב שטח ולהיפך, גחונו נמוך יחסית. במכתש תמצאו את חניון חאן בארות, במיקום מעולה ליציאה לטיולים באזור הר הנגב מצפה רמון ושדה בוקר.
זו חופשה קצת יקרה אם מחברים את עלויות הקרוון, הגורר, החניונים והדלק, ועוד לא אכלנו ושתינו.
משה: "זו חופשה הרפתקנית ומיוחדת, שעושים פעם בשנה שנתיים, לא כל חג. אנשים מוכנים להשקיע כדי ליהנות ממנה".
אחת הפעילות הצעירות יותר בתחום היא חברת לאופק (www.laofek.co.il), המייבאת, משכירה ומוכרת בישראל קרוואנים נגררים ברמה גבוהה, של חברת אדריה האירופית. ההיצע נע מקרוואן "אקשן" זוגי לקרוואנים משפחתיים, המתאימים לארבע ועד שבע נפשות.
הדגם הזוגי ניחן בעיצוב שמשווקיו מתארים כ"צעיר, חדשני ואווירודינמי". הקרוואן האינטימי מעוצב בהשראת סגנון העיצוב של יאכטות מפוארות - ואם חושבים על כך, הרי יש לא מעט מהמשותף בין השניים, בצורך בתכנון פונקציונלי של חללים קטנים ומוגבלים.
הקרוואנים מצוידים במיטה זוגית ובמיטות נוספות נפתחות, שבמשך היום מתפקדות כספסלים או ספות בפינת האוכל. לכל יחידה יש מטבח, המאובזר בכיריים, מקרר וכיור. ובכל הקרוואנים יש גם מקלחון ושירותים, מזגן וטלוויזיה (אלה של לאופק מחוברים לערוצי "עידן פלוס").
"הייחודיות בטיול בקרוואן בישראל היא האפשרות לעצור גם באמצע שום מקום", אומרים ענת ואסף אפרים, בעלי לאופק. מצד אחד ניתן להסתובב בכל מקום ולהמשיך לנוע קדימה, מצד שני, אפשר להשאיר את הקרוואן בחניון ולצאת לטיולים בסביבה, למסעדה או לשחייה, וכל הציוד מחכה לא רחוק.
עם זאת, הם ממליצים לא לנסות לגמוא את כל הארץ בשבוע אחד. חניוני הקרוואנים מציעים חיבור למים ולחשמל, פינות ישיבה, מקלחות ושירותים, ערסלים, משחקים ועמדות ברביקיו - כאילו הגעתם לכפר צימרים. כדאי ליהנות מהנוחות שבבית רחוק מהבית. אפשר לנתק את הרכב ולנסוע לטייל. הקרוואן ימתין לכם בסוף היום.
פרקטי:
מחיר השכרה: 500-1,000 שקל ליום
עלות נוספת: מחירי חניונים כ-150-200 שקל ליום
הקרוואנים: מחוברים לרכב עם וו גרירה. יש דגמי קרוואנים הניתנים לגרירה גם עם רכב קטן. אם אין לכם וו גרירה, עלות התקנתו כ-1,500 שקל. חברות הקרוואנים יעמידו לרשותכם רכב מתאים בתוספת מחיר של 350 שקל ליום השכרה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.