לעיתים תכופות אנחנו נתקלים בשאלה הקלאסית "מה אפשר לעשות כדי למזער את הסיכון ברכישת מכונית חדשה?". הכוונה היא, בדרך כלל, לשאלה כיצד אפשר למנוע או להאט את הצלילה של ירידת הערך בעת מכירת הרכב.
סיכון כלכלי לא בהכרח צריך להיות השיקול המכריע בבחירה. מכונית היא מוצר יקר מורכב, שמתוכננת להציע לבעליה ערך מוסף פסיכולוגי של עיצוב, ביצועים מרגשים, שימושיות פנאי, סטטוס חברתי וכו'. המכוניות הכלכליות הן לא בהכרח אלה שיעניקו יותר ערך מוסף כזה. לפעמים ההיפך. בנוסף, אפשר לרכוש כיום רכב מבוקש רק כדי לגלות שבעת מכירתו צריך להתמודד מול היצע עצום של משומשות מאותו מודל, שמקורן בציי רכב. הנה כמה טיפים על קצה המזלג:
מה השלב במחזור החיים של הדגם
לכל רכב חדש שיוצא לשוק יש מחזור חיים די קבוע: חשיפה/השקה, מתיחת פנים אחרי שלוש-ארבע שנים והפסקת ייצור לקראת הדגם המחליף. רכישת רכב חדש מיד לאחר השקתו היא הימור. אמנם נוהגים במילה האחרונה אבל גם רוכשים כאשר המחירים בשיא, ועתידים לגלות באופן אישי את הבאגים ומחלות הילדות של הרכב. אם הבאגים רציניים זה עלול לפגוע מהותית בערך מכירת הרכב כמשומש.
באמצע מחזור החיים, כשנתיים שלוש לאחר ההשקה, המחירים יורדים לקראת השקת הדגם המשודרג, אבל לעיתים כדאי לשדרג. השינויים החיצוניים עשויים להיות מינוריים אבל לרוב מתיחת פנים באה עם תיקון יסודי של הבאגים. בשוק המשומשות הגרסה המשודרגת תשיג מחירים טובים יותר.
לקראת סוף חיי הדגם המחירים יורדים בתלילות ולפעמים דווקא אז זה הזמן הטוב ביותר לרכוש רכב, שאולי אינו המילה האחרונה אבל כבר עבר את כל מחלות הילדות ומוצע בהנחות כה גדולות, שדי בהן כדי לקזז שנתיים-שלוש של ירידת ערך.
לפקוח עין על הנעשה בעולם
עיון במקורות מידע זמינים בעיתונות או ברשת יכול לגלות מידע רב ומוקדם - לעיתים חודשים רבים לפני - מתי הדגם מוחלף, מתי הוא עובר מתיחת פנים ולפעמים מתי הוא עלול להפוך להיות יתום, כלומר שייצורו יופסק ללא מחליף.
דגם "יתום" לא בהכרח מתרסק בשוק המשומשות: דייהטסו, למשל, הפסיקה להיות משווקת בישראל לפני שנתיים אך מחירי המשומשות שלה נותרו יציבים כסלע. מכוניות הספורט הונדה CR-Z וטויוטה FT-86 הפכו בן לילה לפריט לאספנים לאחר ששיווקן בארץ הופסק. כתוצאה - הביקוש להן בשוק המשומשות נסק. לעומת זאת לא בטוח שהונדה אינסייט, שייצורה יופסק בקרוב, תזכה לגורל דומה.
עקוב אחרי הרגולטור
ישראל היא שוק מוכה מיסוי והרגולטור בישראל בוחש ללא הרף בקלחת ומקטין/מגדיל את הכדאיות של דגמים שונים. כך, למשל, עדכון המס הירוק האחרון פגע קשות במכוניות הדיזל החדשות. הדבר הוביל את היבואנים לייקר ולצמצם את היצע הייבוא והביא דווקא לעליה בביקוש לרכבי דיזל.
כיום מתחילות חברות הליסינג ללחוץ לשיווק של מכוניות "אפס קילומטרים יד ראשונה" במחירים זולים משמעותית. אם התופעה תתרחב, דווקא הדגמים המבוקשים ביותר בציים - משפחתיות יפניות וקוריאניות - עלולות לחוות מפולת של עד 10% ויותר בערכי השוק. בקיצור, ערנות מומלצת.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.