שוק המט"ח: הדולר היציג נותר יציב על 3.47 שקלים

FXCM: "הצפי בסופו של דבר הוא לירידה לרמות שפל חדשות, מתחת ל-3.45, גם אם נראה תיקון כלשהו כלפי מעלה בטווח הקרוב"

הדולר היציג נותר יציב, לאחר שבבוקר נחלש מול השקל במהלך יום המסחר הבינבנקאי במטבעות. הדולר היציג נקבע על 3.47 שקלים והאירו שמר אף הוא על יציבות ברמה של 4.81 שקלים.

בעולם נסחר הצמד דולר-אירו תוך התחזקות קלה של האירו סביב 1.3888 דולרים לאירו.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות אמר כי "הייסוף המתמשך שלאחרונה החל להתבסס מתחת לרמת 3.5 שקלים לדולר, מתרחש מבלי שניתן לחוש ברצון אמיתי, או דחיפות בטיפול בסוגיה מצד קובעי המדיניות ובראשם משרד האוצר, כאשר נדרשת פעילות אינטנסיבית בהשאת הפריון, לצד הרחבה משמעותית של יעדי הייצוא, צעדים שיקטינו את החשיפה של התעשייה המקומית להשפעת השינוי בשער החליפין של מדינה זו או אחרת, לצד הגדלת מרווחי התעשייה המקומית, שישמשו ככרית ביטחון בעתות משבר כפי שקורה כיום. שיעורי הפריון הישראלי שמציג המשק הישראלי, הינם נמוכים ודומים ברמת לאלה של המשק היווני, נדרש מהלך מהיר ויסודי לעידוד ושידרוג קווי ייצור בסיוע נדיב של המדינה, כפי שנעשה מאז משבר הסאב-פריים במדינות מערביות רבות", הסביר עוד מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות.

פריימן הסביר כי "בנק ישראל נדרש לספק את רשת ההגנה בתקופת הביניים עד שיבשילו מהלכי האוצר ולרכוש דולרים, ככל שיידרש, כדי למנוע את בריחת התעשיות מוטות הייצוא וקריסת התעשיות המסורתיות עם הצפת השוק המקומי בייבוא זול. מהלכים של הבטחת ערך תמורות הייצוא עשויים להתקבל באמצעות מנגנון פיצוי בגין הפרשי שער, שצפוי להיות פתרון ממוקד ותחליפי לקביעת שער חליפין קבוע ושעשוי לספק מענה לבעיית היצואנים. ייסוף השקל אל מתחת לרמת 3.45 שקלים יסמן לרבים את פתיחת הסכר ופוטנציאל ייסוף לעבר רמות השקל ההיסטוריות ותנועה לעבר רמת 3.21-3.23 שקלים לדולר".

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "המומנטום החיובי של הדולר-שקל בפתיחת שבוע המסחר היה קצר מועד וביממה האחרונה שוב הצמד נסוג לאחור. למעשה, הצמד לא הצליח לפרוץ את רמת ההתנגדות הראשונה שניצבה בפניו, ב-3.48, מה שממחיש את עוצמתה של מגמת הירידה. גם התחזקותו של הדולר בעולם לא הועילה. כעת נראה האם הצמד ינסה לבצע ניסיון נוסף לפרוץ את 3.48 ולהרחיב את התיקון מעלה לעבר רף 3.50, או שנראה בחינה מחודש של רמת התמיכה ב-3.45. לאחר ששער החליפין של הדולר-שקל צנח בשבוע שעבר לשפל הנמוך ביותר מאז אוגוסט 2011, נראה שהשוק מנסה להתרגל לרמות התחתית החדשות. ההתכנסות הנוכחית היא אופיינית למהלכים שכאלה, והצפי בסופו של דבר הוא לירידה לרמות שפל חדשות, מתחת ל-3.45, גם אם נראה תיקון כלשהו כלפי מעלה בטווח הקרוב".

"המצב של הדולר-שקל מקביל למצבו של הדולר בעולם ולמדדי המניות בוול-סטריט. כל הנכסים הללו נמצאים כעת ברמות קיצון - הדולר בשפל והמדדים בשיא - ובשוק ממתינים לטריגר ברור שיכריע האם נראה כעת תיקון בנכסים הללו או המשך המגמה. השבוע הסנטימנט בשוק שלילי יחסית, וזאת על רקע נתונים ירודים בסין וביפן. נראה כי מוקד העניין בשוק יהיה נתוני המקרו בכלכלות המפתח כדי לאמוד את חומרת ההאטה בסין, היקף הנזק של החורף הקשה בארצות הברית, האפקט של המדיניות המרחיבה ביפן על המשק המקומי וקצב ההתאוששות בגוש האירו ובבריטניה".