נניח שהחלום שלכם הוא לא סתם לטוס לברזיל בתקופת הקרנבל, ולא רק לצפות בו מהיציע, אלא לחוות אותו מבפנים ולהצטרף לאחד מבתי הספר המהוללים לסמבה בריו. "לקחנו מידות", מספרת נעמה בריל-שניר, בעלת חברת מוסקט טיולי בוטיק, "ובחרנו עבור הלקוח שלנו את בית הספר הכי שווה. החליפה נתפרה בהתאם למידותיו ובלילה של הקרנבל הוא צעד בגאון באצטדיון הסמבה המיתולוגי, הסמבו דרומו (Sambodromo), לבוש במדי הקבוצה, ורקד עד כלות. בסוף הנהג הפרטי שארגנו לקח אותו חזרה למלון שלו בקופקבנה, אחרת היה צריך לאסוף אותו כנראה במריצה בבוקר. רצה הגורל, ובית הספר המדובר זכה במצעד המנצחות ואנחנו במשרד חגגנו יחד איתו את ניצחונם".
או, למשל, נרקיס ואבנר ברלב ושלושת ילדיהם שאול, מיקה וגני, החליטו לטייל באופן פרטי בסין. כך, לבד מן האטרקציות והאתרים הקלאסיים, באזור יאנגשו הם השתתפו בסדנת בישול ללא גלוטן, ואחרי שיטוט בשוק המקומי לצדו של השף הם הפשילו שרוולים והתוודעו לטכניקות הבישול של המטבח הסיני. לבקשתם, הם קיבלו גם שיעור טאי צ'י ממאסטר מקומי, ואף יצאו לטיול אופניים בין הכפרים באזור.
יש לכם חלום ויש לכם יעד נכסף? "יותר מזה אנחנו לא צריכים", מחייכת בריל, שהחלה את הקריירה כמדריכה בבית ספר שדה של החברה להגנת הטבע, מילאה תפקידי ניהול בחברה הגיאוגרפית בארץ ובחברות טיולים בחו"ל, ומזה כמה שנים מנהלת את חברת מוסקט שבבעלותה. "מן הסתם במדינות מערביות יותר אנשים מטיילים באופן עצמאי, אבל ארגון מראש של טיול תפור אישית ביעדים אקזוטיים עוזר לגשר על פערי שפה ותרבות, ומאפשר למטייל העצמאי להתרכז בטיול עצמו ללא התעסקות במנהלות. מתרמילאית משנות העשרים של חיי, שחרשה את העולם לאורך ולרוחב - הפכתי להיות מכורה לסגנון הזה של טיולים. זה מתאים לאנשים שאוהבים לטייל באופן עצמאי, לא רוצים שמישהו ישב להם על הראש ואינם רוצים להיות חלק מקבוצה. מדרך הטבע, יש להם אנגלית טובה והם אינם זקוקים לבייבי סיטר, צורך שאולי מאפיין אנשים שעוד לא ראו עולם והם חסרי ניסיון".
מספר אפשרויות אינסופי
התופעה של טיולים פרטיים מאורגנים, Tailor Made או Custom Made, צוברת עוד ועוד פופולריות במקומותינו, וגורמים בענף התיירות בארץ יודעים לדווח על גידול של כ-%25 בשנה בסוגה הזו של טיולים בשנים האחרונות. הגידול בתיירות ה-FIT (Free Independent Traveler), כפי שהיא נקראת בעגה המקצועית, הביא לצמיחתן של חברות בוטיק המתמחות בטיולים כאלה בדיוק, והניע גם חברות ותיקות המזוהות עם טיולי מדף קבוצתיים להקים מחלקות לטיולים בתפירה אישית. בין אם מדובר בשינוי מהותי המלמד על הבגרות ותחומי העניין של הטייל הישראלי בימינו, ובין אם זהו טרנד, הסוגה הזו של טיולים, שהייתה בעבר נחלתם של המאיונים העליונים, זלגה בשנים האחרונות כלפי מטה ומדברת בעיקר אל מטיילים שאוהבים לשמור על עצמאות ולתפור את הטיול שלהם בהתאם להעדפותיהם.
"מדובר בעיקר במטיילים בני חמישים ומשהו ועד שמונים ומשהו, שמגיעים בדרך כלל ממעמד הביניים הגבוה ומעדיפים לטייל במסגרת פרטית מצומצמת ברמה של זוג, משפחה, טיול של כמה דורות או קבוצת חברים", אומרת בריל. "רמת השירותים שמאפיינת את הקהל הזה לרוב גבוהה, ולכן למרות החיסכון בהוצאה על מדריך ישראלי שמתלווה בדרך כלל לטיולים קבוצתיים, אנשים לא בוחרים בטיול פרטי מהסוג התפור כדי לחסוך. צריך גם להבין שבטיול קבוצתי עלות השירותים מתחלקת בין יותר אנשים".
לשאול מהו מחיר ממוצע של טיול תפור אישית, הוא כמעט כמו לשאול כמה עולה מעיל ליתום. הגיוון ומספר האפשרויות האינסופי הופכים כל הערכה לבלתי אחראית, שהרי אין דין טיול במלונות פאר ביפן, כדין טיול באורך דומה בבקתות זולות ברומניה. "היעדים שלנו רחוקים יחסית, ולכן מחירו של טיול פרטי הוא לפחות 3,000 דולר", מנסה בריל לענות. "למשל, רק שבוע שכרון החושים שארגנו לאותו לקוח בקרנבל בריו, עלה לו כאלף דולר".
לגרות אותם במשהו ייחודי
אחד מעשירי הארץ החליט לחגוג יום הולדת חמישים לאשתו, שאוהבת ים, פאן, ספא, אוכל טוב ומלונות פאר. "מכיוון שהספציאליטה שלי היא יעדים באוקיינוס ההודי, לא חשבתי הרבה והמלצתי לו על איי סיישל", מספרת טלי יטיב, המנכ"ל והבעלים של ספיריט הפקות עולם. "האיש הזמין 50 אורחים, רכש עבורם 50 כרטיסי טיסה, וליתר ביטחון חכר את המטוס כולו. סיכמנו שאם אצליח למכור את 140 המושבים הנותרים במטוס, הסכום יתקזז מעלות הטיול, וכך היה".
החבורה העליזה השתכנה בכמה וילות על החוף. "חכרנו עבורם ספינה צמודה, עם פעילויות של ספורט ימי. הם ערכו טיולים קצרים בסביבה ובכל ערב חגגו במסיבת חוף. העסקה כולה עלתה לו כ-9,000 דולר לאדם".
במקרה אחר, אישה רצתה להפתיע את בעלה, קבלן מוכר, ליום הולדתו השישים. הם נסעו עם שני בניהם לדוביל (Deauville), עיירת נופש נוצצת בחופי נורמנדי בצרפת - מקום של סלבס, תחרויות פולו, מרוצי סוסים ועשירי צרפת, לנו בלב העיירה במלוןRoyal מרשת Lucien Barriere היוקרתית ואכלו במסעדות מישלן. יטיב: "השוס היה קורס נהיגה במכוניות מרוץ שמארגנת חברת פרארי, והשתתפות ואף הימורים בתחרויות מרוצי סוסים. לפני התחרות הם הוזמנו לאירוע VIP שכלל מופע של תרגילי סוסים. ארבעה לילות הספיקו. עלה להם כ-6,000 אירו לאיש. בעידן האינטרנט, כאשר אנשים משוטטים ברשת ומארגנים בעצמם טיולים בעולם, אנחנו חייבים להיות יצירתיים ולגרות אותם במשהו ייחודי שהם לא יכולים להפיק לעצמם, ושאין להם הזמן, המרץ, העצבים והקשרים הדרושים לשם כך. בעידן שבו כולם יודעים על הכול, מה שעושה את ההבדל הם הקשרים והיצירתיות של סוכן התיירות".
או למשל, בעליה של מסעדה מוכרת בצפון הארץ קיבל מאשתו מתנת יום הולדת, קורס בישול בצרפת. "הזמנו שף מוכר מאוד מישראל, שהתלווה אליהם לחמישה ימים של חגיגה קולינרית. לטיול החמוד הזה הצטרפו גם שלושה זוגות של חברים, וכל החבורה התארחה בטירה קטנטונת בשאנטיי (Chantilly), עיירה היסטורית מקסימה, השוכנת כארבעים קילומטרים מצפון לפריז. האזור משופע בשוקי איכרים נודדים, שבהם כל איכר מציג את מרכולתו - גבינות, פירות, לחמים ומכל הטוב של האזור.
בכל בוקר הם נסעו לשוק אחר במיניבוס קטן שנשכר עבורם וממש נכנסו לראש הקולינרי הצרפתי, שלפיו קונים בבוקר את מה שמבשלים ואוכלים באותו ערב. בכל יום הם טיילו בשוקי איכרים ובחוות גבינות, שוטטו בין יקבים, טעמו יינות וערכו ביחד קניות, ובשעות אחר הצהרים חזרו לטירה, נכנסו למטבח המאובזר ובילו את המשך היום בבישולים לצד השף. בערב הם סעדו כמובן את ליבם במטעמים שקנו ובישלו בעצמם". הטיול הגסטרונומי הקצר, אם אתם שואלים, עלה כ-6,000 דולר לאיש.
ירח דבש באוקינאווה
אחת מהפנים החדשות יחסית בתחום בארץ היא חברת Rask Travel, שלה סניפים בלונדון, בבואנוס איירס, בטורינו ובשנחאי, ולאחרונה קבעה את משרדיה הראשיים בתל אביב. בראשה עומד יונאס ראסק איילרסן, בן 33, ממוצא דני. לפני כארבע שנים הלך יונאס בעקבות אהובו, והשתקע בתל אביב. "יש משהו בחוסר הרשמיות ובמזג האוויר הנפלא. אני שגריר טוב של ישראל, מספר בעולם איזה כיף זה להיות גיי בתל אביב, בלב ה-Middle East", הוא אומר.
אחד מאבותיו מצד אמו היה רסמוס כריסטיאן ראסק שנולד בשנת 1787, נדד בעולם, זכה לפרסום עולמי כחוקר שפות, והיה טייל מושבע שהגיע עד פרס וארצות המזרח. "אני נחשב במשפחה כממשיך דרכו. הסופרת שכתבה את הביוגרפיה שלו רומזת שהוא עצמו היה גיי. אגב, המצבה שלו שבבית הקברות העתיק בקופנהגן לא רחוקה ממצבתו של הנס כריסטיאן אנדרסן, והיא מעוטרת בכתבים עתיקים שונים".
יונאס עצמו למד סוציולוגיה באוניברסיטת קופנהגן, עשה תואר שני בתיירות ובסוציולוגיה בברלין, נדד ועבד בעולם, מאירופה ועד אוסטרליה, קזחסטן, לוב, לבנון וערב הסעודית, טווה רשת של קשרים ומציע תיירות בהתאמה אישית ללקוחות פרטיים ועסקיים. "אני לא רוצה להישמע פנסי ולא אוהב את המילה מותרות, אבל ברור שאנחנו לא בקטע של תיירות המונים", הוא אומר. "בעולם של צרכנים מתוחכמים, השואפים להשפיע באופן ברור על המוצר שהם רוכשים, ושבו גם מכוניות יוקרה נתפרות לפי העדפות הלקוח - התיירות היא אחת ממובילות הטרנד. אני אוהב להפתיע ולפנק, וגם רוצה להגשים לאנשים חלומות חופשה הכי פרועים, ביעדים שקשה מאוד להגיע אליהם, כמו למשל מסע אדריכלות באריתריאה או טיול בצפון קוריאה".
- לא קצת מפחיד, לשלוח תיירים לצפון קוריאה?
"יש לי אכן תהיות אם זה נכון. הדבר ה'נחמד' שם הוא שאין לך שום שליטה על העניינים, ואתה עושה את מה ששלטונות התיירות החליטו בשבילך. אגב, זו לא הבקשה הכי מוטרפת שקיבלנו".
בסוגת תיירות האסונות הם סידרו ללקוחות טיול בצ'רנוביל, והיה גם זוג איטלקי שלירח הדבש החתן רצה להעיף את כלתו לחלל מבייקונור, בסיס השיגור של תוכנית החלל הסובייטית בקזחסטן. "בדקנו, ואחרי שהבחור הבין שההרפתקה תעלה לו יותר ממיליון דולר, הוא התפשר על ירח דבש באי אוקינאווה בדרום יפן. אלה חופשות למי שכבר ראו הכול".
יונאס גם מדווח על חזרה ליעדים הקלאסיים. "בתי מלון אייקוניים כמו Carlisle בניו יורק או Rosewood, מלון לונדוני מיתולוגי בסגנון גראנד סטייל, מבוקשים היום על-ידי פלחי אוכלוסייה שידם משגת. תיירי המותרות אוהבים עדיין לחוות את יעדי הרומנטיקה של שנות ה-60, קצת לפני שהם הפכו לנחלת ההמונים. אני באמת אוהב את הרומנטיקה מהסוג הזה ושמח לתפור אותה עבור מי שיכולים להרשות אותה לעצמם".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.