שמרוק וקיבוץ נאות מרדכי במו"מ למכירת טבע נאות

הרוכש הפוטנציאלי הוא איש העסקים האמריקאי סטיב לקס

קרן שמרוק ורו"ח אבי טולדנו במו"מ למכירת חברת טבע נאות לאיש העסקים האמריקאי סטיב לקס. ללקס קשרי עבודה עם חברת טבע נאות והוא משמש כמפיץ שלה בארה"ב. העסקה בין הצדדים צפויה להיחתם בימים הקרובים ולפי הערכות, היא תתבצע לפי שווי של עשרות מיליוני שקלים.

חברת טבע נאות, שנוסדה על-ידי חברי קיבוץ נאות-מרדכי, נמצאת כיום בשליטה משותפת של קרן שמרוק ורו"ח אבי טולדנו, ואילו הקיבוץ מחזיק במיעוט מהמניות. לחברה רשת חנויות בארץ תחת המותג טבע נאות, המונה 63 סניפים שכולם בבעלות החברה.

ואולם, כ-70% מפעילותה של החברה הוא בייצוא לחו"ל. לטבע נאות יש היום 9 חנויות בקנדה ו-2 חנויות באוסטרליה המופעלות בזכיינות. בתחילת מארס 2014 השיקה החברה 2 חנויות ראשונות ביפן. פרט לכך, מייצאת החברה את מוצריה למדינות רבות נוספות כגון ארה"ב, סינגפור, הונג-קונג, אנגליה, סקנדינביה, בלגיה, הולנד ועוד.

ההערכות הן כי מחזור המכירות השנתי של החברה עומד על כ-230 מיליון שקל.

בשנים האחרונות ביצעה החברה מספר ניסיונות התרחבות שלא כולן צלחו. כך, במהלך 2008 היא רכשה את רשת נעלי הנוחות הגרמנית "מנץ", שמנתה אז 13 סניפים בגרמניה, תמורת כ-6.5 מיליון שקל. לאחר הרכישה מותגו הסניפים מחדש תחת השם "נאות". קודם לכן רכשה החברה מפעל נעלים בגרמניה בשם "טרזיה מוק". המפעל מתמחה בייצור נעלי נוחות אלגנטיות לנשים עם רפידה נשלפת, פטנט ייחודי בעולם. ההשקעה בגרמניה לא צלחה וההשקעה ירדה לטימיון. טבע נאות סגרה 4 חנויות ועד סוף השנה היא צפויה לסגור את הרשת כולה. במקביל, בספטמבר 2013 היא סגרה את המפעל בגרמניה.

לדברי מנכ"ל טבע נאות, מיכאל אילוז, "לא הצלחנו. לקחנו מותג שחשבנו להגדיל אותו ולהפיץ אותו בכל העולם אבל ראינו שזה לא עובד. העלויות בגרמניה גבוהות, השוק מאוד תחרותי, הקולקציות לא תאמו את הצרכים של השווקים וכשראינו שזה המצב, החלטנו לסגור".

תכנית נוספת שלא צלחה היא ההתרחבות לתחום הגרביים שהתרחשה בשנת 2009. הרעיון היה להתמקד בגרבי נוחות ולגבות עליהם פרמיה. החברה צפתה אז כי היקף מכירות הגרביים יגיע תוך שנה וחצי ל-20 מיליון שקל כשרובו יהיה מיצוא לחו"ל. התכנית הזאת לא התממשה. לדברי אילוז, "היו מספר מו"מ עם חברות גדולות שלא צלחו ולכן התכנית ירדה להיקף לוקאלי".

החברה אמנם משווקת גרבי נוחות בישראל, קנדה ואירופה אך ההיקף אינו משמעותי.