בחזרה לעתיד

"ישראלים בברלין", "יס דוקו" - סרט המעורר לא מעט מחשבות ארוכות ונוגות

"ישראלים בברלין", ד' 21:00, "יס דוקו"

מכל סדרות הכתבות השבועיות (והמצוינות לרוב), שמלוות בחודשים האחרונים את חדשות ערוץ 10, נדמה שהסדרה הראשונה, זו של מתן חודרוב, על "היורדים החדשים", זכתה למירב תשומת הלב. הפרק הזכור מכל באותה סדרת כתבות, היה על הישראלים בברלין, דווקא בברלין, גרמניה, עם כל המשמעות ההיסטורית של המקום.

מסתבר שחודרוב לא לבד, הבמאית הגרמנייה אליס אגנסקירשנר, מלווה בסרט המרתק הזה שלושה מתוך כ-20,000 ישראלים (הערכה), שחיים בבירת גרמניה. יעל, יואב ואייל משתפים אותה בתחושות שלהם, בלבטים, בזיכרון הקולקטיבי המעיק לעומת ההבטחה לעתיד טוב יותר. כשהם מנסים לשחזר דירה של משפחה יהודית שגורשה ממנה בתקופת שלטון הנאצים, מתקבל קונפליקט מטלטל ממש סביב מושגים כמו בית, מולדת, עבר ועתיד. בנימה אישית, כמי שחושב לא מעט לא על עצמו כמהגר, אלא על האפשרות שילדיו יהיו כאלה מתוך רצון לחיות במדינה חילונית ודמוקרטית, אני מודה שהסרט הזה עורר בי לא מעט מחשבות ארוכות ונוגות.

שרוטים באהבה

"תומר והשרוטים", ד' 22:00, "יס דוקו"

נשארים באותו הערוץ, אבל במקום אחר לגמרי, עם סרט הביכורים של תומר היימן. בסרט, היימן הוא מדריך של נערים באחת משכונות דרום תל-אביב. הקבוצה שלו, בהדרכתו, מתכוננת להעלאה של מחזה במתנ"ס, כשהפגישות והחזרות לקראת ההצגה חושפות את עולמם של הנערים, את היחסים ביניהם ואת היחסים בינם ובין המדריך - אהוב ונערץ מחד, אך מאידך גם נציג-לכאורה של תרבות אחרת. כסיפור-זוטא במערכת היחסים עם חניכיו, בא הגילוי כי היימן הוא הומו, אולי הסטראוטיפ החמור ביותר בקרב חבורה של צעירים בשכונה קשוחה. למרות השנים שחלפו מאז שודר הסרט לראשונה, הוא עדיין אפקטיבי, מעניין ומהנה.