בכיר בפד: ההודעה של ילן על מועד העלאת הריבית - טעות

בהצהרת המדיניות האחרונה ציינה ילן כי שיעור אבטלה של 6.5% לא יהווה יותר יעד לשינוי מדיניות הריבית האפסית, וכי זו תישאר על כנה לפחות 6 חודשים לאחר סיום תוכנית התמריצים

ציון מועד העלאת הריבית בהצהרת המדיניות של הפדרל ריזרב השבוע היה החלטה לא נכונה, כך אומר היום (ו') נריאנה קוצ'רלקוטה, ראש שלוחת הפד במיניאפוליס, בהסבר להחלטתו להסתייג מהחלטת הבנק לשנות את התחזית.

קוצ'רלקוטה אמר כי התחזית החדשה מחלישה את המחויבות ליעד אינפלציה של 2% על רקע הירידה במדד המחירים לצרכן לכיוון 1%. לדבריו, לשון ההודעה הייתה צריכה להיות "ועדת השוק הפתוח צופה שהריבית תשאר בתחום הנוכחי לפחות עד ששיעור האבטלה ירד מתחת ל-5.5%, כל עוד תחזית מדד המחירים לשנה-שנתיים הקרובות תהיה מתחת ל-2.25%".

כזכור, בתום ישיבת הריבית הראשונה תחת הנהגתה של ג'נט ילן, הפד החליט כצפוי להמשיך ולסגת מהתוכניות להקלה כמותית ולצמצם את רכישות האג"ח בעוד 10 מיליארד דולר, כאשר מאפריל, הבנק המרכזי ירכוש מדי חודש אג"ח (ממשלתיות ומגובות משכנתאות) בהיקף של 55 מיליארד דולר.

מההודעה שפרסמה ועדת השוק הפתוח של הפד, עולה כי שיעור אבטלה של 6.5% לא יהווה יותר יעד לשינוי מדיניות הריבית האפסית וכי מעתה הבנק המרכזי יבחן שורה של משתנים כלכליים לפני שיחליט האם להעלות את הריבית המרכזית.

בדברים שאמרה ילן לאחר ההחלטה, היא טענה כי לא ניתן לקבוע במדיוק מתי הפד יחליט להעלות את הריבית המרכזית, אך הוסיפה באותה נשימה כי הריבית האפסית תישאר לפחות 6 חודשים לאחר סיום תוכנית התמריצים. זו הייתה הפעם הראשונה בה הוזכר מועד מסוים בהקשר להעלאת הריבית, מה שהביא לתנודתיות בשווקים.