נעילה שלילית בבורסות אירופה; מדד הדאקס ירד 1.5%

מדד מנהלי הרכש בסקטור היצור בגוש האירו ירד ל-53 נקודות במארס ■ בסין פורסם מדד מנהלי הרכש של HSBC ו-Markit Economics שרשם ירידה ל-48.1 נקודות במארס לעומת 48.5 נקודות בפברואר

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') בירידות של יותר מ-1% במרבית המדדים המובילים לאחר פרסום נתוני מאקרו. המסחר בוול סטריט עבר להתנהל בירידות שערים לאחר פתיחה חיובית ועל רקע ירידה במדד מנהלי הרכש של שיקגו.

בצרפת דווח היום כי מדד מנהלי הרכש המשולב (נתון ראשוני) עלה במארס לשיא של 31 חודשים - 51.6 נקודות לעומת 47.9 נקודות בפברואר. לאחר מכן פורסם נתון מדד מנהלי הרכש לגוש האירו כולו, שרשם ירידה קלה ל-53.2 נקודות לעומת 53.3 נקודות בפברואר.

עליות שערים נרשמו היום (ב') בבורסות אסיה למרות פרסום נתון מאקרו חלש בסין היום ולאחר ירידות בוול סטריט ביום שישי.

אלעד סלומון, אנליסט בכיר ביוטרייד בית השקעות התייחס לחולשה במדד שנחאי הסיני. לדבריו, מדד שנחאי נסחר סביב רמת 1993 הנקודות, כאשר בשנה האחרונה ירד קרוב ל-5%. לדבריו, בתרחיש אגרסיבי, כאשר שוק ההון מקדים את הכלכלה ב-6-9 חודשים סביר כי נראה מימושים אגרסיביים יותר במדינות שההאטה אצלן יותר משמעותית. "סין כבר שנתיים מחמיצה את תחזיות האנליסטים ולא מצליחה לעמוד בציפיות להמשך צמיחה גבוהה. ייתכן כי יריית הפתיחה למהלך ירידות כללי בשווקים תגיע מסין כאשר שבירת רמת 1974 הנק' עשויה להוציא לדרך מימוש אגרסיבי".

סלומון הוסיף כי מספר מדדים חושפים את המצב הכלכלי העגום ששורר בסין. "ניתן להוסיף ולהדגיש כי דעיכה של סין תשפיע ישירות על כלכלות העולם בשל הקשר הישיר והמשמעותי כספק מוצרים מוגמרים מהגדולים בעולם. האינפלציה בסין עומדת על שיעור נמוך במיוחד של 2% בלבד ונמצאת בירידה זה החודש החמישי ברציפות ובשפל של שנתיים. סין היא לא מדינה רגילה, מסין מצפים כאמור לקצב צמיחה גבוה במיוחד וככזאת, הכלכלה הסינית לא מתפתחת בקצב ראוי ולכן אין עליות מחירים. כמעט בכל רובד או פרמטר שבודקים את ביצועי הכלכלה הסינית ישנה רגרסיה משמעותית".

היום פורסם כי מדד מנהלי הרכש של HSBC ו-Markit Economics לסין רשם ירידה ל-48.1 נקודות במארס לעומת 48.5 נקודות בפברואר וצפי כלכלנים ל-48.7 נקודות. זה חודש שלישי ברציפות שהמדד נמוך מרמת 50 הנקודות, ה"מפרידה" בין צמיחה להתכווצות.

"אנחנו צופים שהמימשל בסין יכריז על שורת צעדים לאושש את הכלכלה על רקע נתוני המאקרו החלשים שמתפרסמים לאחרונה", אמר לבלומברג קו הונגבין, כלכלן ראשי ב-HSBC בהונג קונג.

בטוקיו הובילו מניות ההיי-טק והאלקטרוניקה את העליות. נציין את נינטנדו, שארפ ופנאסוניק שזינקו ביותר מ-4%.