נראה לכם שהשוק יקר מדי? קבלו 8 מניות זהב למשקיעי ערך

למרות שנראה כי מדדי המניות בארה"ב ובעולם כבר יקרים מדי, עדיין אפשר לאתר מציאות בשוק ■ תשאלו את ג'וש סטראוס

זה לא סוד שלפי מדידה ארוכת טווח, מדדי המניות האמריקאיים, וגם רבים ממקביליהם בחו"ל, נראים עשירים למדי. אבל יש גם כלל ותיק, לפיו תמיד ניתן למצוא איפשהו מציאות בשוק המניות, אפילו כשרוב המניות הן יקרות, כמו עכשיו.

בהתאם, ביקשתי לשמוע ממשקיע ערך מהן ההעדפות המובילות שלו. הוא ציין בפניי שמונה מניות כאלה, כמה מהן סמול קאפ (בעלות שווי שוק נמוך), כמה מהן משווקים בינלאומיים שכנראה מעולם לא הכרתם, עד לשמות שאפילו סבתא שלכם מכירה.

ג'וש סטראוס הוא שותף בפקין זינגר סטראוס, חברת ניהול כספים עם מיליארד דולר בשיקגו, ואחד ממנהלי קרן הנאמנות של החברה, אפלסיד (סימול: APPLX), שהיא קרן כללית עם נטייה ל"אחריות חברתית".

קרן Appleseed הושקה באחד הרגעים הקשים ביותר של ניהול ההון: בסוף 2006, לא הרבה לפני פרוץ המשבר הפיננסי הגדול ביותר מאז השפל הגדול. הרקורד שלה הוא, לכן, מצומצם - שבע שנים בלבד - אבל הוא עדיין מרשים. לשם המחשה: מי שהשקיע 10,000 דולר במדד המניות העולמי של MSCI בסוף 2006 ולא משך אותם, כולל את הדיבידנדים, הרוויח 3,200 דולר עד סוף 2013; מי שהשקיע אותו הסכום באפלסיד היה מרוויח 7,800 דולר - יותר מפי 2.

זאת ועוד, ב-2008 הקרן איבדה רק 18%, מול צניחה של 40% במדד MSCI העולמי.

סטראוס הוא חובב זהב גדול, והקרן משקיעה 17% מכספיה במטילי זהב. זה עזר לה כשהזהב היה בדרך למעלה, אך מנגד פגע בה בשנתיים-שלוש האחרונות. את הפוזיציה הכללית של הקרן אפשר לכנות כ"זהירה", עם 17% מהכספים במזומן ובאג"ח. גם זה פגע בה בשנה שעברה, כששוקי המניות פרחו.

למרות זאת, אפלסיד עלתה אשתקד ב-20%, לא הרבה פחות ממדד MSCI העולמי, שעלה -27%. החזקות המניות של הקרן עלו בכמעט 40% מדהימים.

ואלו הן שמונה המובחרות של סטראוס:

טבע

החברה שפועלת מישראל ומנייתה נסחרת בבורסת ניו יורק, היא היצרנית המובילה בעולם של תרופות גנריות, וכמה תרופות פטנט ממותגות. חששות מפני פקיעת הפטנט הקרובה על תרופת הדגל והבלוק-באסטר של טבע, קופקסון לטרשת נפוצה, הפכו את המניה לזולה מדי, אומר סטראוס, עם מכפיל של כ-11 לרווח החזוי ותשואת תזרים מזומנים חופשי של כ-10%.

ווסטרן יוניון

החברה הזו אפשרה לאנשים להעביר כספים ברחבי העולם הרחב לפני שמישהו המציא את הביטקוין, והיא עדיין המותג המוביל בהעברת כספים ושירותי תשלום. המניה נסחרת במכפיל של 11 בלבד לרווח החזוי, ועם תשואת דיבידנד של 3%. סטראוס מציין שלעסק הזה יש חסמי כניסה גבוהים, ולחברה יש מאזן סולידי ותזרימי מזומנים בריאים.

טייטאן אינטרנשיונל

החברה מייצרת מיכון חקלאי, כולל גלגלים וצמיגים. רווחיה נפגעו לאחרונה, בין היתר מפני שצניחת מחירי התירס פגעה בהכנסות הלקוחות-החקלאים. אבל וול סטריט פסימית מדי, סבור סטראוס. המניה נסחרת כעת במכפיל 6 לרווח ה-EBITDA, ולדברי סטראוס: "השוק סוחר בה על סמך תמחור מדוכא מסיבות מחזוריות - כאילו מחירי התירס הנמוכים הם הנורמה החדשה".

FTD

אתם מזמינים פרחים באינטרנט? אולי אתם משתמשים ב-ftd.com. המניה הזו פוצלה מהחברה האם יונייטד אונליין בסוף 2013, ועד כה השוק מתעלם ממנה, לדברי סטראוס. אין אנליסטים של Sell Side (ללקוחות) שמכסים אותה, אבל סטראוס מעריך שהיא נסחרת במכפיל של 10 בלבד לתזרים המזומנים החופשי.

John B. Sanfilippo

חלפו כמעט 18 חודשים מאז שכתבתי לראשונה על היחס האופטימי של אפלסיד לבעלים של פישר נאטס. מאז, המניה הזו זינקה בשיגעון 70%. סטראוס עדיין משוגע על המניה (סליחה על המטפורה, נסו אתם לכתוב על מניית אגוזים שעולה ועולה), אשר עדיין נסחרת במכפיל של 11 בלבד לרווח החזוי.

טויו טאנסו

חברה יפנית המייצרת רכיבים חיוניים לפאנלים סולאריים ו-LED. המניה נפגעה ביחד עם המגזר הרחב של האנרגיה החלופית, אך סטראוס טוען שהירידה כבר מוגזמת, והמניה נסחרת כעת בפחות מ"הערך העצמי המוחשי" שלה, כלומר הערך הנקי של נכסיה.

סטייפלס

מניית רשת חנויות הציוד המשרדי צנחה בכמעט שליש מהקיץ שעבר, והרשת הודיעה באחרונה על סגירת חנויות ופיטורים, לאחר שהרווחים היו נמוכים מהצפוי. קמעונאים מסורתיים רבים סובלים מהמעבר שלנו לקניות מקוונות. כך, סטייפלס נפגעה גם מכלכלה מדשדשת וגם מהמעבר למשרדים "נטולי נייר" בזכות הטכנולוגיה. אך הפעילות נשארה חזקה, והמניה נסחרת במכפיל 12 בלבד לרווח, ותשואת דיבידנד של 4%.

מוזאיק

מניית יצרנית הדשנים מבוססי האשלג נחתכה בחצי בשלוש השנים האחרונות, כאשר הבום בסחורות, בעיקר חקלאיות, עבר לרברס חד. מלחמת מחירים בתעשיית הדשנים אשתקד פגעה בה עוד יותר. אבל סטראוס חושב שנתוני הבסיס של התעשייה חזקים, והמניה (עם תשואת דיבידנד של 2%) היא קנייה של אפיקורסים.

מניות הערך שחל ג'וש סטראוס
 מניות הערך שחל ג'וש סטראוס

* כל הזכויות שמורות ל- MarketWatch.com 2014