קבוצת שידורי הכבלים האירופית אלטיס ניצחה במאבק עם חברת בואיג על רכישת חברת הטלקום השנייה בגודלה בצרפת, SFR, בעסקת 17 מיליארד אירו שתעצב מחדש את נוף תעשיית הטלקום בצרפת.
אלטיס, שמתכוונת להתמזג עם SFR ונומריקאבל, החברה הבת הצרפתית שלה שבתמיכת פטריק דרהי, תשלם לוויוונדי, הבעלים של SFR, 14.25 מיליארד אירו במזומן ו-20% במניות החברה הממוזגת מאוחר יותר, לפי הודעת ויוונדי משבת.
ויוונדי דחתה בכך הצעה ששופרה שלוש פעמים ונתמכה על ידי ממשלת צרפת של תאגיד הבנייה והטלקום בואיג ל-SFR, שהכילה רכיב מזומנים גבוה יותר אך נתח קטן יותר בחברה העתידית. "ויוונדי ביצעה את הבחירה הטובה ביותר, עם איזון בין המזומנים שמתקבלים מיידית לנתח המניות שיאפשר לה לקבל את הערך הכולל הגבוה ביותר", מסרה ויוונדי, והוסיפה שערך הצעה הכוללת יהיה 17 מיליארד דולר.
החלטת ויוונדי היא מהלומה לבואיג, שהיא ספקית תקשורת הסלולר השלישית בגודלה בצרפת, שסובלת מתחרות גוברת בשוק הזה מאז כניסת החברה המוזלת Free לשוק לפני שנתיים, בתעריפים נמוכים במיוחד. ניצחון לבואיג היה יוצר את רשת הסלולר הגדולה בצרפת עם 42% מהשוק, ומסיים אולי את מלחמות המחירים שכפו על הרשתות הקיימות הוזלות גדולות של תעריפיהן.
ויוונדי הייתה נתונה ללחץ ממשלתי משמעותי לקבל את הצעת בואיג. ארנו מונטבורג, שר התעשייה, תמך בגלוי בהצעת בואיג ומתח ביקורת על הצעת אלטיס, בטענה שהיא "בעייתית". מונטבורג חושש מהשפעת מלחמת המחירים בשוק הסלולר על מקומות עבודה והשקעות.
אבל מבחינת ויוונדי, ההצעה של בואיג, ששופרה ברגע האחרון בפעם השלישית שלשום, העלתה חששות שהיא תיחסם על ידי רשויות ההגבלים העסקיים, מפני ששתי החברות הן המפעילות מספר 2 ו-3 בשוק הסלולר.
"כל המומחים שהתייעצנו איתם הגיעו למסקנה שההצעה של אלטיס/נומריקאבל משקפת את הסיכון הנמוך ביותר מבחינה תחרותית. SFR ונומריקאבל אינן נוכחות באותם מקטעי שוק, והפעילות שלהן היא משלימה ולא מתחרה", נמסר בהודעת מועצת המנהלים של ויוונדי.
המיזוג מעניק לנומריקאבל, שנתמכת על ידי המיליארדר הצרפתי-ישראלי פטריק דרהי, את האפשרות להציע את שירותי הכבלים והפס הרחב שלה לכ-22 מיליון מנויי SFR, מה שיותיר את בואיג במצב קשה.
עסקה זו היא רק אחת מסדרת עסקאות-על שהוכרזו השנה בצרפת, על רקע הקושי לצמוח בשוק הצרפתי המדשדש. שלשום הודיעו לפארז' והולקים שהן בשיחות על יצירת יצרנית מלט עולמית ענקית בשווי 40 מיליארד דולר.
בחודש שעבר התברר שפז'ו, קבוצת הרכב הפרטית-משפחתית לשעבר, גייסה 3 מיליארד אירו מיצרנית הרכב הסינית דונגפנג, במהלך שיהפוך אותה לבעלת העניין השנייה גודלה בפז'ו אחרי ממשלת צרפת, במסגרת תוכניות ההתרחבות בשוק הרכב האסיאני.
לפי ויוונדי, אלטיס תבצע תשלום ראשון של 13.5 מיליארד אירו, תשלום נפרד של 750 מיליון אירו, ואחר כך תעביר לוויוונדי אופציה ל-20% ממניות הישות החדשה שתיווצר, שאותן תוכל ויוונדי למכור.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.