ארקו מצטרפת לגל: תנסה לגייס 100 מ' ש' ללא ביטחונות ודירוג

החזקתה המרכזית של החברה - חברת תחנות הדלק GPM, שצפויה למכור השנה בכ-2 מיליארד דולר

היעדר אלטרנטיבות סולידיות בשוק ההון מביא גם את חברות השורה השנייה אל פתחם של החתמים, בניסיון להכות על הברזל בטרם יתקרר, ולגייס חוב. בתוך הרשימה הארוכה של גיוסי האג"ח שצפויים לצאת לפועל בשבועות הקרובים ניתן למצוא גם את חברת ההשקעות ארקו, הנמצאת בשליטת מוריס וילנר ואריק קוטלר, ונסחרת בשווי של 370 מיליון שקל.

הפעילות העיקרית של ארקו היא החזקה ב-67% ממניות חברת GPM (יתרת המניות בחברה מוחזקת על-ידי פטרו גרופ), העוסקת בהפעלת תחנות דלק וחנויות נוחות בארה"ב. נוסף על כך מחזיקה ארקו ב-50% מחברת הנדל"ן ליגד, וכן ברשותה החזקה בבניין משרדים בשטוטגרט. לאחרונה מכרה ארקו את החזקתה בחברת מלרג. את שנת 2013 סיימה ארקו עם הפסד של 16 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 5 מיליון שקל בשנת 2012.

GPM מפעילה ומספקת דלק לכ-600 תחנות במזרח ארה"ב, מעסיקה כ-4,000 עובדים וצפויה לרשום מכירות של יותר מ-2 מיליארד דולר ב-2014. את השנה החולפת סיימה עם הכנסות פרופורמה של 1.7 מיליארד דולר, רווח גולמי של 218 מיליון דולר ו-EBITDA (רווח לפני ריבית, מיסים, פחת והפחתות) של 31 מיליון דולר.

ארקו עצמה סיימה את שנת 2013 עם גירעון בהון החוזר, והיקף הנכסים השוטפים שלה, שרובם מורכבים ממזומן, עמד על כ-16 מיליון שקל, לעומת התחייבויות שוטפות בהיקף של כ-25 מיליון שקל.

כדי לגשר על הפער מעוניינת ארקו לגייס חוב אג"ח בהיקף של כ-100 מיליון שקל, שיהיה במח"מ של 4.4 שנים, והחתם הראשי בהנפקת האג"ח צפוי להיות לאומי פרטנרס. האג"ח יהיו שקליות, ושיעור הריבית, שתשולם למחזיקים פעמיים בשנה, ייקבע בהמשך. קרן האג"ח תיפרע בשלושה תשלומים שווים, בין השנים 2018 ל-2020.

ארקו לא פנתה לקבל דירוג להנפקת החוב מחברות הדירוג, והיא אינה מציעה ביטחונות קשיחים לרוכשי האג"ח. תחת זאת היא מציעה שעבוד שלילי על החזקותיה בחברה הבת האמריקאית, אשר מחזיקה בחברת GPM. נוסף על כך מתחייבת ארקו לעמוד באמות מידה פיננסיות, ובהן יחס חוב פיננסי נטו להון עצמי ו-EBITDA של GPM. כמו כן מתחייבת ארקו כי כל עוד איגרות החוב שלה יהיו במחזור, היא לא תחלק דיבידנד הגבוה ממחצית הרווח הנקי של החברה.

חברות נוספות על מסלול ההנפקה

לארקו יש היום אג"ח נסחרות, סדרה ב', אשר הונפקו במארס 2013. איגרות חוב אלו, הצמודות למדד, נסחרות היום בתשואה של 3.5%, המהווה מרווח של 4.7% ביחס לאג"ח ממשלתיות מקבילות במח"מ דומה.

מלבד ההנפקה של ארקו צפויות בקרוב הנפקות נוספות בשוק ההון הישראלי, וזאת לאחר שאתמול השלימה גזית גלוב גיוס של 450 מיליון שקל, באמצעות הרחבת איגרות החוב מסדרה י"ב.

בימים הקרובים ייערך המכרז הציבורי של חברת דה-לסר, שגייסה במכרז המוסדי 160 מיליון שקל בריבית צמודה של 2.5%. עוד הנפקה גדולה, שצפויה לשלב מניות ואג"ח, צפויה לבצע חברת הנדל"ן אשטרום, וגם חברת הבנייה פרשקובסקי, מתכוונת לבצע הנפקת אג"ח להמרה, בהיקף של 40 מיליון שקל ובריבית של 6%.