"מארק צוקרברג הרוסי" הודח מתפקידו - ובורח מרוסיה

פאבל דורוב הקים את הרשת החברתית המובילה ברוסיה, Vkontakte ■ המיליונר המוזר שפיזר שטרות מהחלון מחפש עכשיו יעד חדש: "אנחנו לא אוהבים ביורוקרטיה, ממשלות גדולות ועודף רגולציה"

פאבל דורוב חוזר למה שהוא מצטיין בו: לפתוח חברות חדשות. ביום רביעי בשבוע שעבר הוא השתמש בחשבון הפייסבוק שלו כדי לקבל המלצות היכן הוא וצוותו, המונה 12 מהנדסים, צריכים להתנחל כדי להקים רשת חברתית ניידת חדשה - בכל מקום מלבד ארץ מולדתו.

"אנחנו לא אוהבים ביורוקרטיה, מדינות משטרה, ממשלות גדולות, מלחמות, סוציאליזם ועודף רגולציה", כתב דורוב. הוא נתן את כתובת הדוא"ל שלו והוסיף: "אם, במקרה, אתם מייצגים ממשלה שעומדת בקריטריונים שלנו, אתם מוזמנים לחלוק איתנו רעיונות".

זה נשמע כמו קריאה נואשת מבן ה-29 שהפסיד את כל מה שבנה בארץ מולדתו. ביום ב' הוא איבד את מקום עבודתו כמנכ"ל של הרשת החברתית הגדולה ביותר ברוסיה, Vkontakte - המבצר האחרון שלו בחברה שאותה ייסד בשנת 2006, שגדלה ליותר מ-100 מיליון משתמשים פעילים וגימדה את פייסבוק באותה מדינה.

דורוב טוען שפוטר לאחר שדחה דרישות מצד שירותי הביטחון למסור להם נתונים לגבי חברים בקבוצות אוקראיניות ושל מבקרי המימשל במוסקבה. הדבר הפך אותו לסמל במאבק לחופש הדיבור ונגד ההתקפה של הממשלה על תעשיית האינטרנט, אחד המגזרים הבודדים שנותרו פתוחים יחסית ברוסיה.

"הוא עזב מכיוון שהממשלה מנסה להשתלט לחלוטין על האינטרנט", כך אומר איליה פונומרב, חבר בוועדה הפרלמנטרית למדיניות כלכלית, חדשנות ויזמות ומבקר של פוטין. ביום שלישי, העביר הפרלמנט הרוסי חקיקה המאלצת בלוגרים עם מספר רב של עוקבים להירשם אצל הרשויות כמו חברות בתחום המדיה ודרש מחברות אינטרנט לאחסן את נתוני המשתמשים בשרתים ברוסיה - מהלך שעשוי לאלץ מפעילים זרים - כמו גוגל ופייסבוק - לצאת מרוסיה.

אך עזיבתו של דורוב קשורה גם לסיבות תועלתניות. ניקולאי קונונוב, עיתונאי רוסי שכתב ספר על היזם, אומר שהוא חירותן אך לא סרבן. "הופעל עליו לחץ מצד המדינה, וזה לא מצא חן בעיניו. זה בהחלט שיחק תפקיד בהחלטה שלו לעזוב, אך המניע החשוב ביותר היה שהוא רוצה להתפשט ברחבי העולם והשתכנע שאינו יכול לעשות זאת באמצעות Vkontakte", כך אמר קונונוב, שפגש אותו לאחרונה בשלהי ינואר.

אין זה מפתיע שלדורוב יש שאיפות בינלאומיות. הוא נולד בסנט פטרבורג בשנת 1984, כשהעיר עדיין נקראה לנינגרד, והתגורר באיטליה במשך מספר שנים בעת שאביו הבלשן עבד בעיר טורינו. לאחר ששב לרוסיה, הוא זרע את הזרעים הראשונים למה שעתיד היה להפוך לחברת Vkontakte, בעת שלמד ב-St Petersburg State University. בשנה האחרונה הוא הקים את טלגראם, היושבת בברלין, שהיא אפליקציית מסרים מאובטחת, ביחד עם אחיו ניקולאי.

אנשים שמכירים אותו אומרים שהוא ויתר על הרעיון להפוך את Vkontakte לחברה גלובלית לאחר כנס טכנולוגי שנערך במינכן בשנת 2012. "התברר לו שלרשת האינטרנט הרוסית ולמוצרי תוכנה רוסיים יש מוניטין גרוע בחו"ל", כך אמר אחד מהם. לדבריו, "בחודשים שבאו לאחר מכן, הוא החל לחשוב על הקמת סטארט-אפ חדש מחוץ לגבולות רוסיה".

השראה מאדוארד סנודן

ההשראה שלו הגיעה בחודש אוגוסט, זמן קצר לאחר שאדוארד סנודן הנמלט, שעבד בעבר עם שירותי הביטחון האמריקאיים, חשף את המעקב הצמוד שעורכת סוכנות הביטחון האמריקאית אחר האינטרנט. הוא הקים את טלגראם עם ניקולאי - אחד ממוחות המחשוב שמאחורי Vkontakte - וקבוצה של חברים קרובים.

מבחינתו של קונונוב, השירות החדש מהווה הוכחה לפקחותו העסקית של דורוב. "הוא חש שיש ביקוש למסרים מאובטחים לאחר שהציבור הפך מודע לסיכוני פרטיות", כך אמר, "זו החוזקה שלו - הוא מתכנת ומעצב טוב, מנהל מוצר טוב מאוד ומעולה בשיווק".

אך טלגראם גרמה לבעיות של ממש בין המנכ"ל של Vkontakte לבין בעלי המניות של החברה. שניים ממייסדי הרשת החברתית מכרו את אחזקותיהם - בשיעור של 48% - ל-United Capital Partners, קרן שלעובדיה הבכירים יש קשרים חזקים עם הקרמלין. לא חלף זמן רב והמשקיעה החדשה החלה לקרוא תיגר על דורוב בנוגע לסוגיות פיננסיות וניהוליות והתלוננו על הקמתה של טלגראם בנפרד מהרשת החברתית. בתביעה שהוגשה נגד דורוב באיי הבתולה הבריטיים בחודש שעבר, United Capital Partners דורשת שיוכרז על טלגראם כנכס של Vkontakte.

אדם שעומד בראש חברת סטארט-אפ רוסית בתחום התוכנה, שמכיר את דורוב, אומר שהוא הפך את עצמו לפגיע מכיוון שהוא מתעניין פחות בנושאים פיננסיים מאשר בעיצוב המוצר. "הוא אוהב להסתובב עם מתכנתים, אבל לא עם עורכי דין או אנשי עסקים, הוא אומר, וחוזר על תלונה שמשמיעים אנשי הון סיכון ואשר מהדהדת ברחבי עמק הסיליקון.

אכן, דורוב מכונה לעתים קרובות מארק צוקרברג של רוסיה, ומקורביו אומרים שהוא שואף להפוך לדמות ציבורית כמו מייסד אפל המנוח, סטיב ג'ובס.

אך הם שונים זה מזה לחלוטין, "כמו ההבדל בין גיבור של דוסטויבסקי לגיבור של סלינג'ר", כך אמר קונונוב, "יזם אינטרנט ברוסיה צריך להיאבק עם בעיות שיזם בעמק הסיליקון אינו יכול להבין בכלל".

"הוא קצת פזרן"

לדורוב יצא שם של עוף מוזר. בעת חג לאומי במאי 2012, הוא השליך חבילה של שטרות בני 5,000 רובל, המקופלים למטוסי נייר (שווי כל אחד מהם כ-140 דולר) מבעד לחלון של מטה Vkontakte בסנט פטרבורג וצפה בזמן שהעוברים ושבים נאבקים על הכסף.

אך קונונוב אומר שמדובר פשוט בחוש ההומור המוזר של היזם. "הוא קצת פזרן כשמדובר בכסף. הוא גיק, לא מיליונר רוסי מוזר", הוא אומר. אומרים על דורוב, שהונו נאמד ב-300 מיליון דולר, ש"בעיניו כסף הוא אמצעי לחופש, לעשות דברים - למשל לחכור מטוס ולטוס ללוס אנג'לס או לוונציה אם מתחשק לו".

לדורוב יהיו עתה הרבה הזדמנויות לכך. הסטטוס שהעלה בפייסבוק, שבו שאל לאן כדאי לעבור, הוביל להזמנות ממקומות מרוחקים כמו איסלנד, טאיוואן וקליפורניה.

המספריל של Vkontakte
 המספריל של Vkontakte