לקראת ההכרעה היום (א') של דירקטוריון אי.די.בי בעניין אישור פתיחת הסכם רכישת השליטה בכלל ביטוח על ידי קבוצת רוכשים סינית, נפגשו אמש הצדדים על מנת לדון בסוגיה.
בעוד שבעלי השליטה החדשים באי.די.בי, שהוסטו הצידה מהליך אישור בקשת הרוכשים להאריך את הסכם הרכישה בחודש שלם, עד סוף מאי, בשלב זה נראה שבצד הסיני לא יסכימו לשינוי מטריאלי בשוויה של כלל ביטוח והם לא יקנו את כלל ביטוח בכל מחיר. את ההחלטה בנושא אחת העסקאות המרכזיות שנחתמו במשק הישראלי בשנה שעברה נדע כנראה כבר מחר.
כפי שדווח ב"גלובס", ראש הקבוצה הסינית הגיע לארץ בסוף השבוע החולף על מנת לדון עם ראשי אי.די.בי על הרכישה. היום צפויה אי.די.בי להכריע בנושא.
בעלי השליטה החדשים בקונצרן, מוטי בן משה ואדוארדו אלשטיין, אינם מעוניינים בהארכת האופציה לקבוצת הרוכשים הסינים במחיר העסקה הנוכחי. בהמשך לכך שלח ביום ה' אלשטיין, בתמיכת בן משה, מכתב לדירקטוריון אי.די.בי פתוח: "אני מתכבד לפנות אליכם בשעה דרמטית זו בדברים היוצאים מהלב. לא קיימת סיבה הגיונית, כלכלית, פיננסית ועסקית למכור את אחד ממנועי הצמיחה של החברה, במחיר ישן שאינו מותאם לשווי האמיתית שלה ולנסיבות החדשות".
אלשטיין ציין כי הארכת האופציה לסינים תהווה למעשה וויתור על כ-900 מיליון שקל "דבר אבסורד גדול כשלעצמו". לדבריו, "חלמתי להשקיע בישראל, רכשתי את אידיבי מתוך אמונה שלמה בפוטנציאל של החברה. הצהרתי שוב ושוב שלא באתי לעשות סבוב אלא אני מחויב לחברה לטווח הארוך".
אלשטיין אף הדגיש כי הוא מודה לכך שההתחייבות הזו, באם עסקת כלל ביטוח לא תצא לפועל, תביא אותו להגדיל את השקעתו בקונצרן במאות מיליוני שקלים נוספים על מנת למצוא פתרונות למצב התזרימי המאתגר של אי.די.בי פתוח.
32% מכלל ביטוח תמרות 1.5 מיליארד שקל
הקבוצה הסינית, בראשות חברת JT Capital, מתנהלת מול הפיקוח על הביטוח בישראל כבר חודשים ארוכים, ומשדרת רצינות בכוונתה להשלים את העסקה שלפי שעה כוללת מכירת 32% ממניות כלל ביטוח לסינים בתמורה לכ-1.5 מיליארד שקל (לפי שווי חברה של כ-4.6 מיליארד שקל), ואופציה לרכישה מאוחרת יותר של יתרת החזקות אי.די.בי.
ההסכם המקורי בין אי.די.בי, אז עוד בשליטתו של נוחי דנקנר, לבין הקבוצה הסינית, נחתם בקיץ שעבר. ההסכם המקורי כלל שלוש תקופות הארכה שהצדדים יכלו להודיע עליהם, כפי שקרה שלוש פעמים לבקשת הרוכשים הסינים. בתחילת מאי תם מועד ההסכם המקורי מבלי שהסינים קיבלו את אישור הפיקוח על הביטוח בישראל, ואי לכך לא התאפשרה השלמת העסקה הגדולה. עוד קודם לתום המועד, ביקשה הרוכשת מהמוכרת הארכה של חודש נוסף, ובכך בעצם לפתוח את ההסכם המקורי ביניהן.
בסביבת בעלי השליטה החדשים באי.די.בי שידרו חוסר הסכמה וטענו שיש להעלות את התמורה בעסקה עבור ההארכה כאמור ולאור כך ששווייה של כלל ביטוח עלה מאז נחתם ההסכם (וזאת, נציין, במידה רבה בשל תוצאות שוקי ההון שתרמו רבות לתוצאות כל החברות הגדולות בענף הביטוח). מנגד, גורמים אחרים קראו שלא לקחת סיכון, לאור ההתחייבויות של החברה, ולתת לסינים את ההארכה אותה ביקשו (עד תחילת יוני).
עם זאת, נציין כי למניות השליטה של אי.די.בי בכלל ביטוח יש נאמן מטעם הפיקוח על הביטוח, שהוא האחראי על המניות: משה טרי, לשעבר יו" רשות ני"ע. עוד נציין שאלשטיין ובן-משה, בעלי השליטה באידי.בי, אין היתר שליטה בכלל ביטוח וספק אם יוכלו לקבל היתר שכזה בזמן מהיר, אם וכאשר עסקה מול הסינים תיפול. כמו כן, לא בטוח שיש רוכשים פוטנציאליים רבים אחרים ש"חמים" על שוק הביטוח המקומי, וזאת כשנוסף על כלל ביטוח יש עוד לפחות חברת ביטוח גדולה נוספת שנמצאת על המדף: הפניקס, שבשליטת קבוצת דלק.
לאחרונה דיווחה אי.די.בי על התקדמות בהליך האישור של הסינים על ידי הפיקוח על הביטוח. כמו כן, לאחרונה אמר גורם בסביבת הסינים כי "מדובר בקבוצה של משקיעים רציניים שהחלטתם לרכוש את כלל היא אסטרטגית ומונעת משיקולים לטווח ארוך. העיכוב בקבלת האישור מהאוצר לא נגרם בשל הסינים והוא טכני בעיקרו".
היום, כאמור, דירקטוריון אי.די.בי פתוח, שמחזיקה ב-55% ממניות כלל ביטוח יתכנס להכריע בשעה 18:00 בעניין הארכת ההסכם, וייתכן שאף בנוגע לעתידה של מכירת השליטה בכלל ביטוח. עם זאת, בשלב זה אין ודאות שהעסקה אכן תושלם גם בהינתן אורכה נוספת כאמור.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.