אירופה ננעלה בירידות; האיחוד: "צמיחה הדרגתית" עד 2015

השווקים באירופה ננעלו בירידות על רקע המתיחות באוקראינה והאינפלציה הנמוכה בגוש האירו ■ הנציבות האירופית צופה צמיחה של 1.2% השנה ושל 1.7% בשנה הבאה בגוש ■ ירידות היו גם באסיה ■ בלונדון ובאירלנד לא התקיים מסחר, וכך גם ביפן ובדרום קוריאה

היום הראשון של שבוע המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') בירידות שערים, בהמשך לנטייה לירידות באסיה מוקדם יותר ולמגמה השלילית המתונה בוול סטריט. בורסות לונדון ואירלנד היו סגורות היום לרגל חופשה.

בשבוע החולף בורסות אירופה חתמו עלייה תלת-שבועית. מדד ה-Stoxx Europe 600 ירד היום בכ-0.3%, לאחר עלייה של 1.3% בשבוע שעבר. ברקע, התחממות זירת המיזוגים והרכישות באירופה, שמקזזת את השפעת המתיחות הגיאופוליטית בין רוסיה ואוקראינה. עוד ברקע לירידות היום, נתון מאקרו שלילי בסין שהגביר את החששות מהאטה בכלכלת סין (על כך בהמשך).

"השווקים באירופה מושפעים מנתוני הייצור בסין", אמר Kai Fachinger מ-RobecoSAM. "תוסיפו לזאת את משבר רוסיה-אוקראינה והנה לכם הבריחה של המשקיעים מסיכונים מיותרים".

הנציבות האירופית באיחוד האירופי פירסמה היום את התחזיות לכלכלות ב-28 מדינות האיחוד האירופי, והיא צופה התאוששות הדרגתית לגוש האירו עד סוף 2015. יחד עם זאת, היא מעלה חשש כי המתיחות בין רוסיה ואוקראינה, כמו גם אינפלציה נמוכה, יעיבו על ההתאוששות.

הנציבות צופה צמיחה של 1.2% השנה ושל 1.7% בשנה הבאה בגוש האירו. שיעור האבטלה צפוי לעמוד על 11.8% השנה ועל 11.4% בשנה הבאה, וזאת לעומת אבטלה בשיעור 12% בשנה שעברה. תחזיות האינפלציה נחתכו ל-0.8% ו-1.2% השנה ובשנה הבאה בהתאמה, מ-1% ו-1.3% בתחזית קודמת.

ראש ממשלת פורטוגל אמר אתמול כי מדינתו צפויה לסיים את ההישענות על חבילת החילוץ התלת-שנתית בהיקף 108 מיליארד דולר שקיבלה מהאיחוד האירופי לאחר שנקלעה למשבר חוב ב-2011, והיא מתכוונת לחזור לגייס חוב באג"ח ממשלתיות.

המצב הגיאופוליטי המתוח בין רוסיה ואוקראינה עדיין במוקד. בשבוע שעבר נשיא ארה"ב ברק אובמה וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל איימו על רוסיה בסנקציות נוספות וחמורות יותר. חיילים אוקראינים השתלטו בסוף השבוע על מגדל שידור טלוויזיה במזרח המדינה ולקחו אותו בחזרה מידי כוחות פרו רוסיים. בחילופי האש נהרגו 7 אנשים.

ירידות גם באסיה

גם רוב בורסות אסיה נסחרו בירידות בהמשך לנעילה השלילית בוול סטריט ביום שישי, ועל רקע מגמה שלילית בחוזים העתידיים בוול סטריט ובאירופה לקראת המסחר היום. נתון מאקרו שלילי בסין הגביר את החששות מהאטה בכלכלת סין ומשפיע על הסנטימנט. בורסות יפן ודרום קוריאה היו סגורות היום ויהיו סגורות גם מחר לרגל חג מקומי.

מדד MSCI אסיה ירד במסחר בהונג קונג והשלים ירידה תלת-שבועית. בסין פורסמו היום נתוני ייצור תעשייתי - המדד של HSBC שהתכווץ בחודש הרביעי ברציפות ל-48.1 נקודות, מ-48.3 נקודות בקריאה הקודמת. התחזיות היו לעלייה ל-48.4 נקודות. כל קריאה מתחת ל-50 נקודות מעידה על התכווצות.

גם תפוקת המפעלים בסין שפורסמה בסוף השבוע פיספסה את תחזיות האנליסטים למרות עלייה ל-50.4 נקודות מ-50.3 נקודות. כלכלת סין צפויה לצמוח ב-7.3% ב-2014, הקצב האיטי ביותר מאז 1990.

"הכלכלה סובלת ממומנטום צמיחה שלילי - זו בעיה מבנית. הכלכלה הסינית תישאר חלשה וההידרדרות עדיין לא הגיעה לסיומה", לדברי Yao Wei, אנליסט מסוסייטה ג'נרל.

המסחר בוול סטריט ננעל ביום שישי בירידות, לאחר פרסום דוח התעסוקה לחודש אפריל, שעקף את התחזיות המוקדמות, אך חשף נתונים מדאיגים על כמות האנשים שיצאו ממעגל העבודה. גם המתיחות באוקראינה השפיעה על הסנטימנט.

כפי שפורסם בארה"ב, דוח התעסוקה החודשי של אפריל הצביע על יצירת 288 אלף משרות חדשות במשק האמריקני - מעל תחזיות האנליסטים. מדובר בגידול החד ביותר מזה יותר משנתיים. גם שיעור האבטלה ירד מעל הצפי ל-6.3%, הרמה הנמוכה ביותר מאז ספטמבר 2008.

יחד עם הנתונים הטובים מהדוח, נרשמה גם ירידה נוספת בשיעור ההשתתפות בשוק העבודה - ירד באפריל ל-62.8% לעומת 63.2% במארס, והגיע לרמתו הנמוכה ביותר מזה 35 שנה. המשמעות - יותר ויותר אמריקאים מרימים ידיים ומפסיקים לחפש עבודה, וזה עלול לפגוע בפוטנציאל הצמיחה של ארה"ב.