נעילה מעורבת בבורסה בת"א; מניית כיל טיפסה ב-2%

ירידות בוול סטריט ובבורסות אירופה ■ כיל תשלם למדינה תמלוגים בהיקף של כ-2.5 מיליארד שקל ■ הדולר היציג ירד ב-0.2% לשער של 3.454 שקלים ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-955 מיליון שקל

המסחר בבורסה באחד העם נחתם היום (ב') במגמה מעורבת, על רקע ירידות בבורסות אירופה ובוול סטריט. מדד המעו"ף הוסיף לערכו כ-0.2%, בהובלת כיל והחברה לישראל. מחזור המסחר הסתכם בכ-955 מיליון שקל.

בשוק המט"ח, הדולר היציג נקבע בשער של 3.454 שקלים. יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, מציין כי "בשעה שבעולם המסחר בדולר מתנהל בתחום שערים צר ומשקיעים מעדיפים להמר על פוטנציאל התחזקותו של הדולר אל מול המטבעות המרכזיים, רצף הנתונים הכלכליים שהתפרסמו בישראל בשבוע האחרון, תומכים בהערכתנו לפיה בנק ישראל יידרש כבר בטווח הקצר להפחית את ריבית השקל ב-0.25%. צמצום פער הריביות אל מול הדולר ייתמוך בהתחזקות הדולר".

אתמול דיווחה הלמ"ס כי התוצר המקומי הגולמי צמח ב-2.1% בלבד, בניגוד להערכות אנליסטים בשוק ההון לצמיחה של 3.5% ומעלה. זאת, לאחר צמיחה של 2.9% ברבעון הרביעי של 2013 וצמיחה של 1.9% ברבעון השלישי. יש לציין נתוני התמ"ג לרבעון הרביעי עודכנו כלפי מעלה, ואילו הנתונים לרבעון השלישי עודכנו כלפי מטה. הנתונים מבטאים עלייה של 0.4% בלבד בתמ"ג העסקי, הלא הוא הקטר המרכזי של הפעילות המשקית. מדובר בירידה דרמטית שלא נרשמה מאז המיתון של 2009. יתרה מזאת - הצמיחה לנפש (בהתחשב בגידול באוכלוסיה) הינה כמעט אפסית. כמו כן, הנתונים מראים כי גם משקי הבית מרגישים בכיסם את ההאטה במשק: נפילה של 2% נרשמה בצריכה הפרטית, אשר משקפת ירידה של 4% בהוצאה לנפש. צלילה של 14% נרשמה בהשקעות בנכסים קבועים.

המסחר בבורסה לא הושפע מהפרסום של הלמ"ס וננעל אתמול במגמה מעורבת על רקע המגמה החיובית בוול סטריט ובורסות אירופה בסוף השבוע. מדד המעו"ף הוסיף לערכו כ-0.4%, בעוד מדד ת"א 75 נפל בשיעור דומה בהובלת מניית קמהדע שמשכה אותו מטה. מדד הביומד ירד בכ-3%. מחזור המסחר הסתכם בכ-532 מיליון שקל.

ניצחון למדינה בבוררות מול כיל

כיל והחברה לישראל ממשיכות לרכז עניין גם היום. ניצחון למדינה בבוררות מול מפעלי ים המלח מקבוצת כיל: בתום השלב הראשון של הליך הבוררות שנערך בין כיל לבין המדינה קבעו הבוררים כי כיל אחראית לשלם למדינה תמלוגים עבור שימוש העבר במינרלים שהיא מפיקה בים המלח ובאתרים אחרים שהנם משאבי טבע של המדינה. ההחלטה נקבעה ברוב דעות של הבוררים, שופטת ביהמ"ש העליון בדימוס טובה שטרסברג-כהן ועו"ד אלכס הרטמן ממשרד ש. הורביץ. בדעת מיעוט היה עו"ד רם כספי שצידד בעמדתה של כיל. הסכומים שישולמו על ידי כיל עדיין לא נקבעו. עם זאת, להערכת מומחים משפטיים, לאור ההחלטה תצטרך כיל לשלם למדינה עוד כ-2.5 מיליארד שקל עד 2030 - מועד תום תקופת הזיכיון.

חברת קמהדע הודיעה בסוף השבוע על התוצאות הראשוניות מהניסוי הקליני שערכה במוצר האינהלציה של החברה בחולים במחלת החסר הגנטי בחלבון אלפא-1 אנטיטריפסין. בשורה התחתונה החברה דיווחה על אכזבה בתוצאות ומניית קמהדע נחתכה ביותר מ-30% בוול סטריט ואתמול גם בתל אביב.

חברת סלקט ביומד , העוסקת בברירת תאי גזע, הודיעה הבוקר כי השלימה גיוס בהיקף של 15 מיליון שקל באמצעות הקצאה פרטית של מניות. הגיוס שהושלם התבצע במחירי השוק ומשקף לחברה היום שווי של כ-90 מיליון שקל. עם השלמת העסקה, המשקיע הינו בעל עניין בחברה עם אחזקה של 20%.