המותגים ה"סקסיים" ביותר ב-2014 היו מותגי האופנה העילית גוצ'י ופראדה, והמותגים ה"כיפיים" ביותר היו פייסבוק וקמעונאית הביגוד H&M.
ממצאים אלה משקפים את העובדה שהעולם המפותח מתאושש מהמשבר הפיננסי ושאמון הצרכנים במדינות המפותחות נמצא במגמת עלייה, לדברי מילוורד בראון אופטימור, שחיבר את דירוג 100 המותגים המובילים של BrandZ ל-2014.
עשרת המותגים המובילים בארה"ב, אירופה ובריטניה רשמו צמיחת ערך חזקה ב-12 החודשים האחרונים, ולעומתם נחלשו מותגים משווקים מתעוררים רבים. אף מותג הודי לא הצליח להיכנס לרשימה, ורק מותג אפריקאי אחד נכלל בה, כמו כן פחת מספר המותגים הסיניים לעומת 2013.
"אנו רואים סימנים להתחדשות אמון הצרכנים, והמותגים החזקים מנצלים את זה", אומר פיטר וולש, מנהל עולמי ב-BrandZ. "המותגים האלה קיבלו אות אזהרה של ממש בתקופת המיתון שלאחר 2008. המותגים החזקים התמודדו עם המסר הזה ושקלו באופן מעמיק כיצד להתנהל מול הלקוחות שלהם ולהיות רלבנטיים עבורם".
סטיב ווילקינסון, שותף-מנהל בשוקי בריטניה ואירלנד של ארנסט אנד יאנג, אומר כי חברות מוצרי הצריכה הובילו ב-5 השנים האחרונות. "אבל ב-12 החודשים האחרונים התרחש שינוי אדיר. קיבלנו תזכורת לתנודתיותם הטבעית של השווקים המתעוררים".
השווי הכולל של 100 המותגים המובילים צמח ב-12% מ-2.6 טריליון דולר ל-2.9 טריליון דולר - שיעור גבוה יותר מהצמיחה השנתית הממוצעת בסך 9% מאז הוחל במעקב אחר הנתון ב-2006. בתקופת המיתון נרשמה צמיחה שנתית ממוצעת של 8% בשווי 100 המותגים המובילים. 18 בלבד מ-100 המותגים הללו איבדו מערכם השנה, לעומת ממוצע של 30 מותגים מדי שנה מאז 2006, ו-38 מותגים מדי שנה במהל המיתון.
"ה'עוצמה' של המותגים צמחה משמעותית מאז המיתון, כלומר מספר גדול יותר של צרכנים רוכשים אך ורק על סמך שם המותג", אמר וולש. "יש משהו שונה באמת ב-100 המובילים הללו".
למרות המצטרפים החדשים, השמות בראש הרשימה נותרו שמות מוכרים היטב. חברות טכנולוגיה חולשות על העשירייה הפותחת, למרות השינויים בסדר הדירוג שלהן במונחי שווי מותג.
גוגל זינקה חזרה למקום הראשון כמותג העולמי בעל הערך הרב ביותר, עם שווי מותג של 159 מיליארד דולר - קפיצה של 40% לעומת 2013. גוגל החזיקה במקום הראשון מ-2007 עד 2010, אך לאחר מכן נפלה למקום השני ואף לשלישי.
אפל, לעומת זאת, ירדה מהמקום הראשון למקום השני, ושווי המותג שלה, 148 מיליארד דולר, התכווץ ב-20% במהלך השנה, לעומת ירידה של 16% בשווי המותג במגזר הטכנולוגיה בכללותו.
עוצמתה הגוברת של המדיה החברתית הומחשה באמצעות הצטרפותן - לראשונה - של טוויטר, שדורגה במקום ה-71 עם שווי מותג של 13.8 מיליארד דולר, ושל לינקדין, שניצבת במקום ה-78 עם שווי מותג של 12.4 מיליארד דולר.
את העלייה המסחררת ביותר רשם פורטל האינטרנט הסיני טנסנט (Tencent), ששווי המותג שלו המריא ב-97% במהלך השנה, והפך אותו למותג האסיאני והסיני רב-הערך ביותר בעולם כולו. קצב העלייה השני במהירותו נרשם אצל פייסבוק, ששווי המותג שלה זינק ב-68%.
קצת פחות מחמישית מ-100 המותגים המובילים כלולים בקטגוריית הטכנולוגיה, ומכיוון ששוויים הכולל של 18 ממותגים אלה מגיע ל-827 מיליארד דולר, הם תורמים קרוב לשליש מסך ערך המותגים המובילים.
המגזר שניצב במקום השני במונחי ערך הוא מגזר השירותים הפיננסיים, שכולל מותגים רבים יותר, אך שוויו הכולל מגיע ל-585 מיליון דולר - פחות משלושה-רבעים מסך שוויים של 100 המותגים המובילים.
לואי ויטון - במקום הראשון בדירוג מותגי היוקרה
שוויים של 10 מותגי המותרות המובילים זינק ב-16% ל-111 מיליארד דולר, מכיוון שחברות שונות - החל ב-LVMH מואט הנסי לואי ויטון וכלה בברברי - העניקו לאקסקלוסיביות עדיפות על פני פריסה נרחבת של נוכחות - כך עולה ממחקר BrandZ ל-2014 שפרסמה היום חברת המחקר מילוורד בראון.
שוויו של מותג מוצרי העור לואי ויטון - המותג הגדול והרווחי ביותר של LVMH - קפץ ב-14% ל-25.9 מיליארד דולר, ואיפשר למותג לשמור על המקום הראשון בדירוג מוצרי המותרות זו השנה התשיעית ברציפות.
החברה הצרפתית הרמס, יצרנית תיקי בירקין שחלק מהבעלות עליה נמצא בידי LVMH, העפילה ב-14% למקום השני עם שווי של 21.8 מיליארד דולר. גוצ'י, שבבעלות קרינג, ניתרה ב-27% ל-16.1 מיליארד דולר, שהציבו אותה במקום השלישי.
מותג הביגוד פראדה (1913), יצרנית השעונים רולקס, יצרנית התכשיטים קרטייה ומותגי האופנה שאנל וברברי נמצאים במקומות הרביעי עד השמיני ברשימת מוצרי המותרות.
בשני המקומות האחרונים בעשיריה הפותחת נמצאים קואוץ' ופנדי, למרות שערכם ירד. שווייה של קואוץ', במקום התשיעי, התכווץ ב-4% ל-3.1 מיליארד דולר. שווייה של פנדי צלל ב-17% ל-3 מיליארד דולר.
עשרת המותגים הגלובליים המובילים ב-2014
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.