הכנסת הגבינה הלבנה והשמנת המתוקה לסל המוצרים המפוקחים בינואר 2014 פגעה בהכנסותיה של תנובה, אבל בסופו של דבר, ובשל הירידה בתשומות החלב, היא לא פגעה ברווחים.
תנובה חתמה את הרבעון הראשון השנה עם ירידה של 1.8% במכירות שהסתכמו ב-1.721 מיליארד שקל, וזאת לעומת מכירות של 1.751 מיליארד שקל ברבעון הראשון השנה.
הירידה במכירות נבעה הן מהכנסת השמנת המתוקה והגבינה הלבנה לפיקוח מחירים, והן מירידה במכירות הסחורות של תנובה ובעיקר במכירות הבקר הקפוא. חלקה האחר של פעילות הסחורות של תנובה, ובכלל זה אדום אדום, דגים קפואים וביצים - לא נפגעה.
תנובה, שחלק גדול מפעילותה הוא באמצעות תשלובת החלב, נהנתה ברבעון האחרון מירידה במחיר תשומות החלב, ירידה שהביאה לעלייה בשיעור הרווח הגולמי הכולל של החברה מ-26% ברבעון הראשון אשתקד ל-28.1% ברבעון הראשון השנה. הרווח הגולמי עצמו עלה ב-6% והסתכם ב-483 מיליון שקל.
בתנובה אומרים כי הירידה במחירי תשומות החלב היוותה פיצוי לחברה על אי-עדכון מוצרי החלב המפוקחים במועד בעבר.
בזמן שמחיר המטרה של החלב מתעדכן מדי 3 חודשים, מחיר מוצרי החלב המפוקחים מתעדכנים רבעונית רק כאשר שיעור השינוי במחיר הוא מעל 3%. אם הוא נמוך יותר, נעשה עדכון שנתי.
בכל מקרה, תנובה הגדילה את הרווחיות על מוצרי החלב הלא מפוקחים שלה, היות שהירידה בתשומות החלב לא באה לידי ביטוי בהורדת המחיר לצרכן דרך הורדת המחיר לרשתות השיווק. הפער גולגל היישר להגדלת הרווחים של תנובה.
תנובה שמרה ברבעון על רווחיות תפעולית של 131.6 מיליון שקל ואף שיפרה את שיעור הרווח התפעולי מ-7.5% ברבעון הראשון אשתקד ל-7.65% ברבעון הראשון השנה. בתנובה אומרים כי הרווח התפעולי הושפע מגידול בהוצאות ההפצה וכן מהשפעה חיובית חד-פעמית בהוצאות ההנהלה וכלליות ברבעון הראשון של 2013.
בשורה התחתונה תנובה חתמה את הרבעון עם רווח נקי של 85.9 מיליון שקל, ירידה של 3.1% ביחס לרבעון מקביל שבו הסתכם הרווח ב-88.6 מיליון שקל. הירידה ברווח הנקי נובעת מעלייה בשיעור מס החברות וכן מהפסדים להעברה בתקופה המקבילה שתרמו בסופו של דבר לקיטון הוצאות המס ברבעון הראשון אשתקד.
על בסיס ביצועים אלה חילקה תנובה דיבידנד של 165 מיליון שקל.
ראוי לציין כי הדוחות של תנובה נחשפים במסגרת הדוחות של חברת מבטח שמיר הציבורית המחזיקה ב-20.7% ממניותיה של תנובה. בשל זאת, מדובר בדוח מצומצם שאינו דומה לדוח שאותו נדרשות להגיש חברות מזון ציבוריות.
בפועל, רב הנסתר על הגלוי בדוחות תנובה. תנובה אינה מפרטת את שיעורי הרווח בתשלובת החלב בנפרד וכן אינה מפרטת את שיעורי הרווח של החברות-הבנות שלה, הכוללות בין היתר, את טירת צבי, אדום אדום, סנפרוסט, מעדנות ועוד. בפועל, הצרכנים בישראל לא יכולים להסיק שום מסקנה הנוגעת לרווחיות של תנובה על המוצרים השונים.
אריק שור, מנכ"ל קבוצת תנובה, מסר: "ברבעון הראשון של שנת 2014 התמודדה הקבוצה בנוסף להשפעה האמורה במחירי המוצרים המפוקחים גם עם קיטון בגודל השוק. תוצאות הרבעון משקפות את מאמצי הקבוצה להתייעל ולהוסיף ולשווק מוצרים בעלי ערך גבוה לצרכנים, מה שסייע לשפר קלות את הרווחיות התפעולית. אנו ממשיכים בשיפור התהליכים הפנים ארגוניים וניהול מושכל של ההוצאות בכל זרועות הקבוצה כדי לפצות על הירידה בהכנסות".
יעקב חן, סמנכ"ל הכספים של קבוצת תנובה, מסר: "גם ברבעון זה המשכנו בתהליך התאמת מבנה ההוצאות להכנסות כך ששמרנו על הרווחיות התפעולית. ברבעון המקביל היו השפעות חד-פעמיות חיוביות שהקטינו את הוצאות הנהלה וכלליות, כך שבניכוי השפעות אלה למעשה יש שיפור ברווח התפעולי.
"כמו כן, תזרים המזומנים מפעילות שוטפת השתפר בכ-25 מיליון שקל לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מנגד, הקבוצה נמצאת בתנופת השקעות, לרבות פרויקט מחלבת תל-יוסף. במהלך הרבעון הקבוצה פרעה חוב בגין הלוואות ארוכות-טווח בסך של כ-400 מיליון שקל, קרן וריבית, מה שמשתקף בקיטון ביתרות ההתחייבויות שלנו מחד ובקיטון ביתרות המזומנים מאידך".
מכירות קבוצת תנובה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.