סוכנות החלל הישראלית תאפשר למדענים לבצע ניסויים עם ננו-לווינים

הלוויינים יעשו דרכם אל החלל כ"טרמפיסטים" על משגר עם לוויינים נוספים מהעולם עד להתנתקות ממנו וישהו עצמאית בחלל עד כשלוש שנים ■ שיגור ניסוי באמצעות הטכנולוגיה יעלה כ-100-300 אלף דולר, כולל ביטוח מפני כשל אפשרי

חור שחור, חלל, כוכבים / צלם: רויטרס
חור שחור, חלל, כוכבים / צלם: רויטרס

מעוניינים לבצע ניסוי מדעי בתנאי חוסר כבידה וחוסר חמצן? חברת SpacePharma מצהירה על פיתוח מיזם חדש של ננו-לווינים אשר ייתנו שירות למדענים מישראל ומהעולם. המיזם, שיאפשר לשגר ניסויים מדעיים לחלל, נתמך ומקודם על ידי סוכנות החלל הישראלית שבמשרד המדע.

תחום הננו-לוויינים עדיין נמצא בפיתוח, כאשר הכוונה היא שבעתיד, כל אדם או חברה קטנה, יוכלו לשגר ננו-לוויין לחלל. בשלב הזה הדבר עדיין אינו אפשרי, והגורמים היחידים ששיגרו בפועל ננו-לוויינים לחלל הם אותם גורמים המשגרים לוויינים רגילים - סוכנויות חלל ממשלתיות. אולם, ההתפתחויות בתחום הזה נעשות בקצב מהיר.

מיזם ספייס פארמה הוקם על ידי יוסי ימין ועידו פריאל, והוא כולל צוות של חיילים יוצאי חיל המודיעין בתחום הלוויינות.

החלל מספק סביבה אופטימלית עבור ניסויים בתחומי הכימיה, הביולוגיה והחומרים, הדורשים תנאי אי כבידה או מחסור בחמצן. הבעיה היא שהיום השתתפות בניסוי כזה דורשת הצטרפות לשיגורים של תעשיית החלל העולמית. התור ארוך מאוד והשירות יקר מאוד, ונדרש גם זמן להעביר את המידע לקרקע. לעומת זאת, ניסוי בננו לוויין אמור לשגר נתונים לטלפון הסלולרי של החוקר, תוך זמן קצר.

הצוות מתכנן ננו-לוויין בגודל 10x10x30 ס"מ. הלוויינים יעשו דרכם אל החלל כ"טרמפיסטים" על משגר עם לוויינים נוספים מהעולם עד להתנתקות ממנו וישהו עצמאית בחלל עד כשלוש שנים. שיגור ראשון של החברה, שיכיל בתוכו מספר ניסויים שכבר הוזמנו, מתוכנן לתחילת שנת 2015. שיגור ניסוי באמצעות הטכנולוגיה יעלה כ-100-300 אלף דולר, כולל ביטוח מפני כשל אפשרי בניסוי.