זו הייתה המלצה רגילה של מניה, אבל היא נשארה רגילה רק 24 שעות. בתכנית הרדיו שלי, מאני לייף, ביום רביעי שעבר, ביל סמיד מקרן סמיד וליו (SMVLX) - קרן שיש לה רקורד מצוין של ביצועים שזיכה אותה בדירוג חמישה כוכבים של חברת מורניגסטאר - נשאל על מניית חברת הנפט שברון (CHV). הוא השיב: "אנחנו מאמינים שתעשיית הנפט מאבדת את חפיר המגן שלה, ומסיבה זו אנחנו נמנעים מכל דבר שקשור להפקת נפט".
זה היה רגע שבנוי לטוויטר, או לכותרת מהירה ביישום של סמארטפון, משהו כמו "מנהל הקרן סמיד אומר למכור את שברון".
כעבור יום, באותה תכנית רדיו, הופיע ג'וש פיטרס, עורך עלון המשקיעים מורנינגסטאר דיבידנד אינבסטור, שהוא בעל רקורד מצוין בפני עצמו של ניבויים. מורנינגסטאר היא חברת השקעות ערך - אותו סגנון ההשקעה הכללי של סמיד - וגם היא יודעת להעריך חפיר מגן, כלומר יתרון תחרותי שיכול לגרום לעסק של חברה להיראות כמו מבצר בלתי חדיר.
והנה, פיטרס שיבח את המאזן של שברון, ציין שהחברה "נהנית גם מהאמצעים וגם מההזדמנות להגדיל את בסיס ההפקה שלה בעתיד", והוסיף: "אני מודה בעובדה שהאסטרטגיה של שברון מסוכנת מזו של חברות נפט אחרות, אבל אני אוהב את העובדה שהם צומחים... ההנהלה ממוקדת מאוד בדיבידנד, ואני יודע שכך הם הולכים לתגמל את בעלי המניות, והמניה נסחרת במחיר טוב למדי. אני אוהב את המניה".
בקיצור, הכותרת הייתה "עורך העלון פיטרס אוהב את שברון".
אני יודע שחילוקי הדעות הללו הם מה שעושה שוק, מפני שיש קונה על כל מוכר (ולהיפך). למעשה, אנחנו מקבלים לעתים קרובות חילוקי דעות כאלו בין מנהלי כספים, אם כי בדרך כלל לא בהפרש של יום ולא בין מומחים שאמורים להיות באותו צד של החלוקה בין מניות ערך ומניות צמיחה.
אי אפשר להכחיש גם שאנחנו בעסקי החדשות, שבהם לזקק משהו לשורה התחתונה שלו באמת, זה להפוך אותו לדבר משפיע מאוד בעולם שבו נראות כמה שורות על צג קטן. אבל האופן שבו המשקיעים משתמשים במידע מהסוג הזה, יכול להיות מזיק ומוליך שולל, והוויכוח הזה בין שתי המלצות שונות על אותה מניה מראה למה.
בתכנית הרדיו שלי, למשל, מנהלי כספים מעבירים את רוב הזמן בדיון על המתודולוגיה ועל השווקים, לפני שהם עוברים לדיון על מניה שמוצאת חן בעיניהם או לא. אבל בסופו של דבר, מה שרוב האנשים זוכרים זה את המלצות הקנייה וההחזקה הפשוטות.
מחפשים חדשות שאפשר לנצל
יש כבר כמה שירותים ותיקים שעוקבים אחרי ההמלצות של מנהלי כספים בטלוויזיה, רדיו והעיתונות הכתובה (למשל, Validea.com), בניסיון לקבוע למי שווה להאזין. יש גם שירותים חדשים שסורקים את המדיה החברתית. אם שתי ההמלצות על שברון היו מועלות, למשל, לטוויטר עם הסימול $CVX, שירות כמו MarketProphit.com היה בודק אם המומחה שהמליץ נכון על המניה שווה מעקב.
המשקיעים הממוצעים לא צוברים טיפים על מניות או עוקבים אחרי כל כותרת. יכול להיות שהם אפילו לא מאזינים לכל ריאיון בתכנית רדיו. אבל הם מחפשים חדשות שהם יכולים לנצל, עצה שאפשר לפעול עליה. הם אומרים לי את זה כל הזמן.
זה מעלה שאלה אמיתית על אם לטיפים הללו יש בכלל ערך, והתשובה תלויה באופן שבו אתה משתמש בהם, וכמובן בתוצאות שלך. לאנשים שעקבו, נניח, אחרי העלון של פיטרס או הקרן של סמיד, יש סיבה לחשוב שהם מקבלים עצות טובות. זה לא אומר שהטיפים על מניות, אפילו של מקצועני השקעות מכובדים, שווים השקעה (או מכירה) כשלעצמם.
להשתמש נכון בהמלצות השקעה
ויקטור ריצ'יארדי, פרופסור במכללת גאוצ'ר ואחד ממחברי הספר שראה אור לאחרונה, "התנהגות משקיעים: הפסיכולוגיה של תכנון פיננסי והשקעה", אמר שמשקיעים שמאזינים לשיחות על מניות צריכים לחשוש משני דברים, "עיגון" ו"הטיה של היכרות".
עיגון זה כאשר למשקיע הייתה עסקה קודמת שהצליחה, ולכן הוא מניח שלעסקאות דומות יהיו תוצאות חיוביות דומות. זו שיטת השכנוע של ברוקר או סוכן מניות מסורתי, שמראה ללקוח שלו עסקה קטנה שהצליחה, ומפתה אותו לעסקאות נוספות בעתיד שיכולות לא להצליח.
הטיה של היכרות היא פשוט לראות משהו באור חיובי מפני שאנחנו מכירים אותו. מי שרגיל לראות את השם מורנינגסטאר, אך מעולם אל שמע על הקרן של סמיד, וישמע את שתי ההמלצות על מניית שברון, יבחר כנראה בהמלצה של פיטרס, פשוט מפני שהיא באה מפירמה שידועה כמכובדת.
לכן, המלצות של קנייה, מכירה או החזקה הן רק נקודות מוצא, כלומר סיבה לחפור עמוק יותר ולבדוק את המניה, ולא סיבה לפעול בנוגע לה, ולא חשוב כמה מפורסמים הם הממליצים, אומר ריצ'יארדי.
"למשקיעים יש פילוסופיה שנוח להם איתה, אבל הם צריכים לזהות מהי באמת הפילוסופיה הזו", הוא אומר. "הנה יש לך מצב של שני מנהלי ערך שמגיעים למסקנות הפוכות, ולכן לפני שתפעל, תרצה לחפור לעומק כדי לגלות איזה סוג של מדדי ערך שימש את שני המומחים. רק אם אתה מגיע לנקודה שבה אתה יכול לומר, 'אני מסכים לפילוסופיית ההשקעות הזו', הטיפ לגבי המניה הוא משהו שאתה יכול לפעול על פיו".
אם אתה רוצה להיעזר בטכנולוגיה ולקרוא המלצות על מניות, מוסר ההשכל של הסיפור הוא שאתה צריך או למצוא את הניתוח שאתה יכול להסכים איתו ולתמוך בו בדולרים שלך, או לעבור להשקעות אחרות, שבהן אתה יכול לפתח את האומץ לבחור ולנקוט עמדה.
ריצ'יארדי אומר: "אתה צריך לזכור שלא חשוב איזו המלצה אימצת על מניה, יש תמיד מישהו שחושב בדיוק אחרת כדי להיות בצד השני של העסקה. זה לבד צריך לתת לך סיבה לא להתפתות למישהו שהמדיה אומרת שהוא מומחה והוא המליץ לקנות משהו".
כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2014
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.