"יהודי ישראל, שובו לארה"ב"; קמפיין להענשת ישראל

האסיפה הכללית של הכנסיה הפרזביטריאנית, ארגון כנסייתי גדול בארה"ב, נוטה להצביע בעד משיכת השקעות מחברות שמוצריהן משמשים את ממשלת ישראל בשטחים

אבו מאזן / צלם: רויטרס
אבו מאזן / צלם: רויטרס

העצרת הכללית של הכנסיה הפרזביטריאנית - ארה"ב (Presbyterian Church-USA), אחד מהארגונים הכנסייתיים הגדולים ביותר בארה"ב, שמתכנסת השבוע בדיטרויט, מישיגן, נוטה להצביע בעד הצעת החלטה למשיכת השקעות של הכנסיה וזרועותיה הפיננסיות מחברות גדולות, לרבות קאטרפילר, שמוצריהן משמשים כביכול את ממשלת ישראל בפעילויותיה בגדה המערבית. העצרת משמשת רקע לכמה הצהרות אנטי-ישראליות חריפות, לרבות קריאה לאזרחי ישראל היהודים "לחזור לאמריקה, הארץ המובטחת".

המשמעות המעשית של החלטה למשוך את השקעות הכנסיה הפרזביטריאנית מחברות מסוימות היא זניחה, אך קבלתה תהיה הישג משמעותי לתנועת BDS (ראשי תבות באנגלית של חרם, משיכת השקעות, סנקציות), ששואבת השראה ותמיכה מגופים פלסטיניים. התנועה מנסה להציג את ישראל כמדינת אפרטהייד, בתקווה לחקות את מודל הפעולה שכופף את המשטר הלבן בדרום אפריקה ב-1994, אחרי שנים של חרמים כלכליים. בעוד שבאירופה רשמה BDS כמה הצלחות, הישגיה בארה"ב זעומים למדי. רתימת פלג נוצרי גדול למטרותיה, צפויה להעניק לה נוכחות חזקה יותר בזירה האנטי-ישראלית.

בשבוע שעבר, החליטה קרן הפנסיה של הכנסיה המתודיסטית המאוחדת (UMC), ארגון כנסייתי גדול אחר, למשוך את השקעתה בחברה האמריקאית הגלובלית S4G, מדובר ב"חשש" שהחברה מוכרת לישראל ציוד ביטחוני שנעשה בו שימוש בשטחים. מדובר בהשקעה של 110 אלף דולר בלבד, אך, שוב, למשמעות הסמלית יש חשיבות.

החברה S4G פועלת בישראל כ-S4G-ישראל (חברת "השמירה" לשעבר). בהודעה לעיתונות שפירסמה קבוצה מתודיסטית שתומכת במשיכת ההשקעה נאמר, שקרן הפנסיה מכרה את השקעותיה בחברה, "בין השאר בגלל חששות לגבי מעורבות החברה בהפרות של זכויות האדם במערכת בתי-הסוהר בישראל ובכיבוש הצבאי של השטחים הפלסטיניים". בהודעה רשמית של קרן הפנסיה עצמה לא הוזכרה ישראל. צוין רק שההשקעה נמשכה "בגלל סיבות הקשורות לכמה מהפעילויות העסקיות של החברה".

דייוויד זלנר, הממונה על ההשקעות בקרן, אמר בראיון ל"ניו יורק טיימס", כי מניות S4G נרכשו רק בדצמבר אשתקד, כנראה בשוגג, מפני שהכנסיה המתודיסטית אינה אמורה להשקיע בחברות שמפיקות רווחים מבתי-כלא. אך הוא הודה, שהקרן השילה את המניות בתגובה על חששות שהביעו קבוצות פרו-פלסטיניות, שלפיהן S4G מספקת ציוד לבתי-סוהר בישראל ובגדה המערבית.

הנהלת S4G הודיעה, כי בדקה את עסקיה הקשורים בזכויות אדם בישראל והגיעה למסקנה שהחברה לא גרמה הפרות של זכויות האדם ולא תרמה להן.

אך בעוד שהחלטת קרן הפנסיה התקבלה ברמת הדירקטוריון שלה בלבד, ללא מעורבות של הנהגת הכנסיה המתודיסטית המאוחדת, ההחלטה שאמורה לקבל בימים הקרובים הכנסיה הפרזביטריאנית - ארה"ב תהיה על דעת ההנהגה והעצרת הכללית שמייצגת קצת יותר מ-10 אלפים כנסיות וכ-1.8 מיליון מאמינים. מכך נובעת החשיבות שמיוחסת לה.

על פי הצעות החלטה שכלולות בסדר היום של העצרת, תחויב הכנסיה להשיל השקעותיה בחברות קאטרפילר, היולט פקארד ומוטורולה, בשווי מצרפי של 21 מיליון דולר. בעצרת הכללית הקודמת של הכנסיה, ב-2012, כשלה ההחלטה על משיכת ההשקעות בשני קולות בלבד. תומכי BDS בעצרת מקווים שהפעם יעלה בידם להעביר את הצעת ההחלטה.

הרב ריק ג'ייקובס, ראש התנועה הרפורמית בארה"ב, שהוזמן לנאום בעצרת כדי להציג את השקפת ישראל, אמר שהכנס הוא "הרגע שבו עלינו להתייצב ולהדוף את הנראטיב של תנועת BDS". לדבריו, "להצבעה בעצרת יהיו השלכות רחבות; זה דיון על עצם הלגיטימיות הבסיסית של מדינת ישראל".

ואכן, העצרת סיפקה הזדמנות להבעת כמה מהדעות הבוטות ביותר בגנות ישראל שנשמעו בשנים האחרונות בארה"ב. כך, למשל, אחד מראשי הכנסיה הפרזביטריאנית, הכומר לארי גרים, מקולוארדו, כתב בפוסטינג בפייסבוק, כי יהודים, ובהם גם ישראלים, חייבים להבין שארה"ב היא ביתם.

"אמריקה היא הארץ המובטחת", הוא כתב, בפנותו לאזרחי ישראל היהודים. "כולנו יודעים זאת. בואו לארץ ההזדמנויות. הפסיקו לחוש רגשות אשם על מה שאתם עושים לפלסטינים, ידידיי היהודים. הפסיקו זאת. בואו הביתה לאמריקה!"

ואילו הארכיבישוף הדרום-אפריקאי דסמונד טוטו, ממובילי המאבק נגד האפרטהייד בארצו, קרא למשתתפי העצרת ההפרזביטריאנית להכריז על ישראל כעל מדינת אפרטהייד בגלל הכיבוש המתמשך.

"יכולת הקיום של ישראל כביתו של העם היהודי היתה תלויה מאז ומתמיד ביכולתה להאציל צדק על הפלסטינים", כתב אתמול טוטו ב"האפינגטון פוסט". "אני יודע ממקור ראשון, שישראל יצרה מציאות של אפרטהייד בתוך גבולותיה ובתחום הכיבוש. הקווים המקבילים לארצי האהובה, דרום-אפריקה, ברורים לגמרי".

"מנהיגים ישראליים ריאליים מודים בכך, שישראל תצטרך לשים קץ לכיבוש, באמצעות פיתרון של מדינה אחת או של שתי מדינות, או שהיא תצטרך לחיות כמדינת אפרטהייד לנצח", הוא מוסיף. "האפשרות האחרונה אינה בת-קיום והיא עיוות של הצדק. למדנו בדרום-אפריקה, שהדרך היחידה לשים קץ לאפרטהייד בדרכי שלום היא לאלץ את החזקים לבוא אל שולחן הדיונים באמצעות לחצים כלכליים".

טוטו מדגיש, כי ההחלטות למשיכת השקעות שמונחות על שולחן העצרת לא נועדו לשלול לגיטימציה ממדינת ישראל אלא "לשים קץ לדיכויים של ארבעה מיליון אחים ואחיות פלסטיניים".