חנויות נוחות בתחנות דלק מוכרות מכונות קפה, שואבי אבק, מגרסות נייר, סמארטפונים, טאבלטים לילדים וגם מוצרי קמפינג במחירים נמוכים יחסית.
מי קונה בתחנת דלק טאבלט רק כדי שלא ישעמם לילדים בנסיעה לאילת? "כחלק מהרצון שלנו לתת פתרון כולל לדרך, אנחנו מציעים טאבלט לילדים עם כיסוי מגן עמיד לנפילות בשטח. לקוחות לא ביקשו את זה, אנחנו פשוט חשבנו שזה מוצר משלים מצוין לשהייה מחוץ לבית: בטיסה, בנסיעה ברכב או בקמפינג", אומר ירון כהן, מנהל השיווק של SoGood - 187 חנויות הנוחות של סונול.
ולא רק טאבלט: לדברי כהן, הרשת מציעה מגוון מוצרי נסיעה/קמפינג במחירים תחרותיים, כמו מארז של מזרן מתנפח לזוג עם משאבה לניפוח המתחברת למצת ברכב ב-100 שקל, או ערכת קפה הכוללת גזייה, קנקן, כוסות וקופסאות לאחסון סוכר/קפה - גם היא ב-100 שקל.
ומה באשר לאיכות? בדקנו. הטאבלט מבית ניופאן, הנמכר ב-SoGood במחיר של 500 שקל או ב-300 שקל למתדלקים מעל 250 ליטר במסגרת מבצע "תדלקתי צברתי, הרווחתי" - הוא טאבלט בסיסי עם איכות תמונה נמוכה ולא באיכות HD. לעומת זאת, המשאבה לניפוח הנמכרת עם מזרן מתנפח ב-100 שקל ומתחברת למצת ברכב - מנפחת במהירות וביעילות את המזרן. הרשת מציעה משאבה נוספת ללא מזרן ב-60 שקל.
לדברי כהן, כל המוצרים נבדקים היטב. "אנחנו רוצים שלקוחות יחזרו אלינו. לכן אם נמכור להם מוצר פגום או ירוד, נפגע גם בעצמנו".
משתלם לקנות?
"אנחנו מוכרים בשנה ציוד קמפינג במיליוני שקלים. מדובר במוצרי פרימיום שנמכרים ברשתות מחנאות ארציות כמו ריקושט. אנחנו לא מתייחסים למוצרים האלה כאל מוצרים חד-פעמיים", מספר עודד בלום, מנכ"ל משותף בדור-אלון המפעילה את חנויות הנוחות "אלונית".
לדבריו, הפריטים המובילים הם מנגל, שנמכר באלפים לאורך השנה, מיטה זוגית מתנפחת, כיסאות מתקפלים, ולאחרונה גם שולחן מתקפל קומפקטי שנמכר כעת ב-100 שקל במקום ב-130 ושק שינה גדול של קמפטאון ב-70 שקל.
הרשת מציעה מבצעים מתחלפים - כרגע למשל סל פיקניק ב-50 שקל (במקום 70) ומיטה מתנפחת ב-80 שקל - כשחלק מהמבצעים מיועדים רק לחברי מועדון YOU, שזכאים להנחות של 7%-10%.
גם המדפים ב-200 חנויות הנוחות של דלק, "מנטה", שופעים מוצרי קמפינג. אלא שזו, להבדיל מ-SoGood, מוכרת מוצרים רק של מותג מחנאות אחד: "דיסקברי", אותו היא מייבאת בייבוא ישיר מסין.
מדובר בין היתר באוהלים של המותג הנמכרים בטווח מחירים של 100-250 שקל; מזרנים מתנפחים ב-65 שקל ליחיד ו-100 שקל לזוגי; כסאות נוח מתקפלים ב-50-59 שקל לכיסא; מנגל על גלגלים ב-100 שקל וגם אוהלי הצללה ב-300 שקל.
ומה באשר לאיכות המוצרים כאן? לדברי איתי ורד, סמנכ"ל קמעונאות בחברת דלק תעשיות, "דיסקברי" נחשב למותג איכותי שעובר בדיקות קפדניות הן של היצרן והן של דלק תעשיות. "יש לנו משרד בסין שעושה ביקורת על הביקורת של היצרן", הוא אומר.
אלא שמבדיקה שעשינו למשל לאוהל חוף פתוח של "דיסקברי" הנמכר במנטה בכ-100 שקל, נראה שהאיכות דווקא טעונה שיפור: מוטות הפיברגלס של האוהל התפרקו תוך כדי הרכבת האוהל, וליתר דיוק, החוט המקשר בין המוטות הללו, נקרע בכמה מקומות ולא איפשר את המשך הרכבת האוהל.
ורד בתגובה: "זה אחד המוצרים הנמכרים ביותר ברשת ועד היום לא קיבלנו תלונות או החזרים, אבל דברים כאלה יכולים לקרות". לעומת זאת, מנגל נייד על גלגלים הנמכר בכ-100 שקל ומזרן זוגי מת נפח - עושים את העבודה מצוין.
להבדיל מסונול ודלק, ב-yellow, רשת חנויות הנוחות של פז, מגוון המוצרים בקטגוריה - דל מאוד ומסתכם ב-3 סוגים הנמכרים ב-235 חנויות הרשת תחת המותג camptown: מזרנים מתנפחים במחיר של 100 שקל לזוג ו-70 ליחיד ומשאבה לניפוח המתחברת למצת ברכב ב-60 שקל; כסאות במאים עם ידיות במחיר של 60 שקל לכיסא ועכשיו במבצע שני כסאות ב-100 שקל; וסוג שלישי: אוהלים במחיר של 100 שקל לאוהל זוגי, 130 שקל לאוהל לרביעייה ו-200 שקל לאוהל לשישייה.
"אין לנו עניין להחזיק מגוון גדול של מוצרים שהצרכן לא מעוניין בהם ונמכר רק בבודדים. אנחנו מוכרים רק את מה שהצרכן רוצה וצריך באמת על הדרך", אומר יורם איל, סמנכ"ל קמעונאות בפז.
עוד לדבריו, "קמפינג היא לא קטגוריה שרצה אצלנו בטירוף, למעט אוהלים, כסאות, מזרנים מתנפחים וכמובן המוצר מספר אחד: מנגלים ב-20 שקל למנגל חד-פעמי ו-60 שקל למנגל גריל. והאיכות? כיסא במאי שבדקנו קל לנשיאה ונפתח בקלות.
לעומת זאת, בעידן של אוהלים הנפתחים במהירות ללא צורך בהשחלת מוטות, האוהל איגלו ל-6 אנשים הנמכר ב- yellow הצריך התעסקות מסוימת בהרכבה.
אפקט דומינו
ומה חושבים בחנויות המחנאות המתמחות על קטגוריית הקמפינג בתחנות דלק? לטענת גורמים בענף, הרחבת קטגוריית הקמפינג בחנויות הנוחות גוררת למטה את מחירי מוצרי הקמפינג הבסיסיים.
"נאלצנו להכניס ליין של מוצרים בסיסיים שניתן לשווק במחירים נמוכים יותר כדי לתת פייט לתחנות דלק שמוכרות מוצרים בסיסיים גם במובן של איכות וגם במובן של מענה על צורך נקודתי 'על הדרך', לרוב כהשלמת ציוד לטיול", אומר גורם בענף.
עדי אגמון, סמנכ"לית השיווק ריקושט, מוסיפה: "ריקושט פונה לקהל שנערך מראש לטיול ובא לחפש מגוון מוצרים באיכות שעונה על רמת ציפיות גבוהה של יחס-איכות-מחיר".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.