יועצי השקעות: האם הפד מסכן את השווקים?

בכירים במוסדות פיננסיים בארה"ב טוענים ששוק המניות יכול עוד לעלות, כל עוד שוק האג"ח לא ישפיע עליו לרעה

ג'נט ילן Janet Yellen / צילום: רויטרס
ג'נט ילן Janet Yellen / צילום: רויטרס

הסיכון הגדול ביותר לשוק המניות הוא שיעור ריבית שעולה מהר יותר מהציפיות, כך אמר בסוף השבוע דייויד קלי מ-JP מורגן ל-CNBC . "אנחנו עדיין בתשואת יתר זהירה בשוק המניות בארה"ב", הוא אומר, אך טוען ש"בשוק האג"ח התמחור שגוי לחלוטין" וכי תיקון של אי האיזון הזה יכול להשפיע לרעה של שוק המניות.

ביום רביעי שעבר הבנק הפדרלי בארה"ב רמז שהריביות יעלו בקצב מעט מהיר יותר מ-2015, אך גם הציע עלויות אשראי נמוכות מהצפוי. ה"פד" חתך את תחזית הצמיחה השנתית שלו ל-2.1%-2.3%, לעומת 2.9%. התחזיות לשנים 2015-2016 לא השתנו. במקביל, הודיע הבנק על צמצום תוכנית ההרחבה הכמותית ב-10 מיליון דולר נוספים, כך שהיקף איגרות החוב שהוא יקנה יעמוד על 35 מיליארד דולר בחודש. "אני חושב שהתחזיות של הפד שגויות, ושהמדיניות שלו לשוק האג"ח מתונה מדי", אומר קלי.

ביום רביעי האחרון הציגה ג'נט יילן, יו"רית הפד, חששות מופחתים מאינפלציה. מארק קיסל מ-Pimco Deputy מסכים וטוען כי "בגלל שאין בסיס רחב לאינפלציה, שיעורי הריבית יישארו נמוכים לעוד זמן רב, מה שהולך להעלות את מחירי המניות והנדל"ן".

גם פיל אורלנדו מ-Federated Investors, מאמין ששוק המניות יכול ליהנות מעליות נוספות, אך מביע את דאגתו מלחצי מחירים במשק. בהתאם, הוא סבור שהריביות על אג"ח ארה"ב לעשר שנים יכולות לעלות מ-2.64% ל-3.5% בינואר הקרוב, אך גם סבור שמדד ה-S&P יגיע עוד השנה ל-2,100 נק' - 7% יותר מהשיא הנוכחי של המדד. קיסל, שחוזה התאוששות בשוק הפרטי שנתמכת על ידי בנקים מרכזיים בעולם, מסכים וטוען ש"יש סיבות טובות ששוק המניות יגיע לרמות הללו".

קיסל, אורלנדו וקלי מסכימים עם ההסבר של ג'יי.פי מורגן ומצביעים גם על התנודתיות הנמוכה בשוק המניות. "הבעיה היא שהשווקים נוטים לעלות בזהירות וליפול במהירות", אומר קלי לתשומת לב המשקיעים.