הבורסה בתל אביב ננעלה בירידות; הריבית נותרה על כנה

ירידות בבורסות אירופה ■ יציבות בניו-יורק ■ בנק ישראל הותיר את הריבית על כנה ■ המדד המשולב למצב המשק עלה ב-0.2% בחודש מאי

בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי

המסחר בבורסה באחד העם ננעל היום (ב') בירידות קלות, במקביל לירידות בבורסות אירופה ויציבות בניו-יורק. בנק ישראל הותיר את הריבית על כנה ברמה של 0.75%, בהתאם לקונצנזוס ששרר בשוק טרם פרסום ההחלטה. מדד תל אביב 100 ירד ב-0.14% לרמה של 1,265.8 נקודות, ומדד המעו"ף ירד ב-0.1% לרמה של 1,404.7 נקודות. מחזור המסחר הסתכם בכ-723 מיליון שקל.

כלכלני הראל פיננסים מציינים היום בסקירתם השבועית כי "בשוק המקומי בולטים ביצועי החסר של סקטור הביומד בהשוואה לחו"ל. בעוד שבעולם מיזוגים ורכישות בתחום הפארמה מאוששים את כל הסקטור, כולל הביוטק, לשוק המקומי זה עדיין לא הגיע. הצפי שזה יקרה הוא אחד הגורמים להערכה שלנו שת"א 75 עשוי לרשום ביצועים טובים יותר מהמדדים האחרים בתקופה הקרובה - בניגוד לרבעון האחרון - וזאת בהנחה שהאווירה בשוקי המניות תישאר חיובית. מתחילת השנה עלה המדד בכ-1%, בעוד שת"א 25 עלה ב-5.6%".

בנק ישראל דיווח היום כי המדד המשולב למצב המשק עלה ב-0.2% בחודש מאי. המדד מצביע על צמיחה בקצב מתון ודומה לזה שמאפיין את המשק בשלוש השנים האחרונות, לאחר חודשיים שבהן קצב גידולו היה מתון יותר.

בנוסף הותיר בנק ישראל את הריבית במשק לחודש יולי בשיעור של 0.75%. חטיבת המחקר מעריכה כי הריבית תעמוד על 0.75% עד סוף השנה הנוכחית, ועל 1.5% עד סוף 2015.

צחי ליבוביץ מנהל השקעות ראשי באימפקט בית השקעות, מעריך כי הריבית הנמוכה השוררת בישראל אינה מותירה מלכתחילה תחמושת רבה לבנק ישראל ולכן ייתכן שייאלץ לדחות את הורדת הריבית בחודש נוסף. "הערכה זאת מתגבשת במקביל לשינויים שמגיעים בגזרת הריביות של הבנקים המרכזיים באירופה ובארה"ב שם שוררת תקופה ארוכה ריבית אפסית. המהלך האחרון שביצע הבנק המרכזי האירופי הוא חריג מאוד בכך שקבע ריבית פיקדונות שלילית על סכומי כסף שהבנקים האירופאים מפקידים בבנק המרכזי כאשר המטרה שכספים אלה לא יופקדו אלא, יינתנו כאשראים לעסקים ובכך לדחוף קדימה את הכלכלה האירופית המקרטעת".

"בעקבות הריבית הנמוכה ממילא, מתפתחת בועת מחירים בתחום האג"חים אך היות שבטווח הנראה לעין לא מסתמנת העלאת ריבית אלא הורדה נוספת, ההמלצה היא לשבת על אג"חים במח"מים בינוניים ומעלה תוך נקיטת אמצעי זהירות בגזרת המח"מים הארוכים מאוד עקב השפעת האגחים בארה"ב עליהם".

מהלך גורף נגד הגופים הפיננסים?

אתמול דיווחנו כי בכירים באוצר בודקים אפשרות לפתוח במהלכים להכרזת גופים המנהלים כספי ציבור כ"גופים דו-מהותיים" או "גופים מעין-ציבוריים". ההערכה היא שאם התהליך הזה יגיע לאישור הממשלה, ואם יהיה צורך בתיקוני חקיקה, תהיה לכך תמיכה גורפת בכנסת. זאת, חרף הסבירות הגבוהה שהגופים הללו - בנקים, חברות ביטוח ובתי השקעות - יפעילו לחץ כבד ביותר על המחוקקים, בעיקר באמצעות עובדיהם והאיגודים המקצועיים הנתונים להשפעתם. המהלך יכול כמובן להשפיע על הפועלים , לאומי , דיסקונט וגם חברות הביטוח כגון מגדל .

חברת אליום מדיקל דיווחה הבוקר כי מערכת ה-WIRION השתתפה לראשונה ובהצלחה ב-2 השתלות מסתמי לב שתי הפרוצדורות המוצלחות כללו השתלת מסתם לב אורטלי (TAVI) ובוצעו בבי"ח מהגדולים והמובילים באירופה במסגרת מחקר קליני הבודק את הקשר בין הליך TAVI ושבץ. מערכת ה-WIRION הינה מערכת פילטר ייחודית מוגנת פטנט המגנה מפני קרישי דם ותסחיפים הנוצרים במהלך פרוצדורה צינתורית לפתיחת כלי דם חסומים באמצעות בלון או סטנט.

חברת איי.די.איי ביטוח דיווחה אתמול כי עדכנה את מדיניות התגמול שלה כך שתתאים להנחיות האוצר. ‏בהודעתה מסרה איי.די.איי כי "בכוונתה להחיל על מדיניות התגמול את התקרה בגובה עלות השכר המרבית הנקובה בתזכיר החוק... קרי 3.5 מיליון שקל, אלא אם גובה התקרה ישתנה במסגרת החוק שיתקבל בכנסת, שאז תבוצע ההתאמה הנדרשת".